"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Op een leerrijke manier marktkennis delen met elkaar en netwerken

Op 23 november 2023 tekenden ruim 35 professionals van diverse intermediaire partijen uit de hr-staffingsector present tijdens de MSP/VMS & Staffing Suppliers Meetup 2023 van Nextconomy. Wat speelt op de arbeidsmarkt? Hoe bieden MSP’s en VMS-tools een meerwaarde bij het inhuren van extern talent? Het meest enthousiast waren ze over het face-to-face speeddaten met MSP- en VMS-partners.

De tweede editie van deze interactieve studie- en netwerknamiddag werd afgetrapt door organisator en gastvrouw Marleen Deleu (NextConomy). Ze informeerde de aanwezige deelnemers over de steile opmars van de MSP-markt en bijhorende VMS-tooling, zowel internationaal als in ons land. Verwijzend naar de – online gratis te downloaden – NextConomy-rapporten over deze thematiek, schetste Marleen beknopte het landschap waarin MSP- en VMS-spelers actief zijn, met onder meer Freelance Management Systemen als nieuwe optie voor organisaties. Steeds meer bedrijven ontdekken immers de kracht van online platformen, die zonder tussenpartijen alle operationele, financiële en juridische aspecten van de samenwerking met freelancers faciliteren.

Trends op de arbeidsmarkt

Welke topics zijn momenteel trending op de arbeidsmarkt? Welke kansen bieden deze trends en ontwikkelingen aan staffing vendors? Dat was het centrale thema van een tweede uiteenzetting die Marleen presenteerde.

Het structureel tekort aan arbeidskrachten blijft een heikel punt, ook in de nabije toekomst. Die ‘crunch for talent’ wordt nog versterkt door de doorgedreven digitalisering en automatisering binnen bedrijven. Hun nood aan kennis van de nieuwe technologieën is enorm, wat de’ gap’ in het aanbod met potentiële werkkrachten nog vergroot.

Een tweede trend: uit een in 2023 geactualiseerd SERV-rapport blijkt dat het aantal freelancers in Vlaanderen exponentieel toeneemt. De voorbije vijf jaar was er een toename van maar liefst 73%. Omwille van deze forse toename pleit NextConomy voor overheidsinstanties die hun monitorende taak van de arbeidsmarkt vollediger opnemen. Extern ingehuurde talenten zijn nu de ‘olifant in de kamer’.

Een andere trend is de onstuitbare opmars van jobautomatisatie, mede onder impuls van een toenemende arbeidsschaarste en -kost. Elke te automatiseren job zal op termijn dit proces ondergaan, met uiteraard de nodige impact voor betrokken medewerkers (lees: het belang van digitale vaardigheden, ‘adaptability’ en levenslang leren).

Inspirerende rondetafelgesprekken

Na deze inleidende presentaties was het tijd voor interactie en verbinding: de deelnemersgroep werd opgesplitst in kleinere groepen voor inspirerende rondetafelgesprekken. Per tafel trad een host van de aanwezige MSP- en VMS-partners op als moderator.

De volgende vragen kwamen aan bod:

  • Hoe kan VMS-technologie ook voor leveranciers een oplossing zijn? (host: Peter De Buck, Connecting Expertise)
  • Beste praktijken over hoe staffing vendors ondersteunen door communicatie en oriëntatie (host: Hannah Young, CXC)
  • Top 5 van maatstaven om het succes van een staffing vendor te bepalen (host: Franz Hegemann, FlexHuis Global)
  • Hoe vendor compliance in goede banen leiden? (host: Marleen Houbaert, SOLVUS)
  • Freelance tarieven versus kostenbesparingen: hoe vermijd je een ‘race to the bottom’? (host: Aurelie Vanstappen, Randstad Sourceright).

Brunel Belgium presenteert Daikin-case

Carina Vignini, General Manager van Brunel Belgium, lichtte toe hoe ‘op maat’ gemaakte VMS-technologie het verschil maakte voor de klant Daikin. Via een unieke ‘brokering’-oplossing, aangevuld met een VMS, creëerde Brunel Belgium een setting waarbinnen ze zich als leverancier kon differentiëren binnen de Daikin-community én interne inhuurprocedures aanzienlijk vereenvoudigde. Bij het inhuren van personeel werd het bedrijf immers geconfronteerd met tal van bottle necks, zoals teveel kleine leveranciers, een te hoge workload, onduidelijke interne processen, teveel betrokken stakeholders en een ondermaatse kwaliteit van sommige leveranciers. Die knelpunten werden één voor één aangepakt én opgelost voor de klant Daikin.

Deelnemers getuigen

We vroegen enkele deelnemers waarom zij deze MeetUp en bijhorende rondetafelgesprekken en speeddatesessies aanbevelen.

“Dit NextConomy-event is een vertrouwde en veilige omgeving om met mogelijke partners en concullega’s te spreken”, bevestigt Jill Ansloos, Head of Corporate Accounts bij Hays. “In dergelijke informele context geloof ik dat we elkaar kunnen helpen om met z’n allen de sector naar een hoger niveau te brengen. Op een leerrijke manier marktkennis delen met elkaar en netwerken: zo zou ik deze MeetUp-sessie willen omschrijven.”

“Het speeddateconcept is erg fijn, omdat je op die manier écht de tijd krijgt om één op één met professionele partners te spreken. Op een netwerkevent zijn spontane (groeps)gesprekken sowieso erg aangenaam, maar dankzij de speeddates tijdens het MeetUp-event konden we echt even dieper ingaan op elkaars vragen.”

Nico Berx, Senior Manager Interim Management bij BDO Belgium, deelt het enthousiasme van Jill: “Ik schreef me in voor deze MeetUp om nieuwe trends en ontwikkelingen – ditmaal op het vlak van MSP, VMS en de arbeidsmarkt – te noteren, aangevuld met inspirerende inzichten van collega’s. Die open communicatie maakte van deze MeetUp een uitstekend platform om van gedachten te wisselen. Tijdens de speeddates was het erg aangenaam om face-to-face te sparren met aanbieders van VMS-platformen. Dit was enorm leerrijk.”


Dank aan deze MSP en VMS partners voor hun steun, tijd en inbreng in deze Meetup:

Connecting-Expertise, CXC, Flexhuis, Solvus, Randstad Sourceright, en aan Federgon voor de samenwerking in de aanloop van de Meetup.


Meer over het programma:

MSP and VMS & STAFFING SUPPLIERS MEETUP

Ook interessant:

 

Geert Van Cauwenberge
Na een loopbaan van 25 jaar bij een toonaangevende vakinformatieleverancier startte Geert in 2019 als freelance copywriter-eindredacteur-vertaler, met een specialisatie in B2B-content en promotionele communicatie in onder meer hr, finance, tax, accounting, legal en HSE. Onder het motto ‘Easy reading is hard writing’ tovert hij brondocumenten en onderzoeksrapporten om tot vlot geschreven nieuws- en contentartikels. Après une carrière de 25 ans chez un éditeur d'informations professionnelles bien connu, Geert se lance en 2019 comme rédacteur-traducteur freelance, spécialisé dans le contenu B2B et les communications promotionnelles pour les rh, la finance, la fiscalité, la comptabilité, le droit et HSE. Sous le motto ‘Easy reading is hard writing', il vulgarise des documents sources et rapports d'études en articles d'actualité et de contenu. Bekijk alle berichten van #Geert Van Cauwenberge