SLUIT MENU

“Hoe meer uren een klant bij me afneemt, hoe goedkoper mijn uurtarief”

“Welk tarief vraag ik? Wat is mijn uur waard? Welke waarde geef ik in dat uur aan mijn klanten en wat willen zij daarvoor betalen?”, waren de vragen die door het hoofd van virtueel assistent Ilse De Smet spookten. Dit is haar antwoord.

Je tarief bepalen als freelancer is één ding. Je prijzen verhogen en dit communiceren is een andere. Maar het moet. Ook voor freelancers wordt het leven duurder. Toch is het geen gemakkelijke klus om dat aan je klanten te vertellen.


Financiën? Zo doe je dat!

Geef toe, als freelancer ben je liever met je vak en je klanten bezig dan met je financiën. Toch is het een thema waar elke ondernemer tijd en aandacht voor moet hebben. Schrijf je daarom in voor de vierde editie van de Dag van de Freelancer op 6 oktober 2022. Laat je inspireren door de vele experten uit binnen- en buitenland én je collega-freelancers om daarna ook aan dit deel van je bedrijf te werken.

Alle info en de link voor aanmelden vind je hier. Het aantal plaatsen is beperkt, op voorhand inschrijven is aangeraden.


Grote vraag naar virtueel assistenten

‘Mensen meer tijd geven’, dat is de missie van virtueel assistent Ilse De Smet (The Office Plan). Begin 2021 startte ze in bijberoep. Met succes, want in oktober 2022 stapt ze over naar hoofberoep. “Er is superveel vraag naar virtuele assistenten. De openstaande vacatures geraken niet altijd ingevuld en dan is de inhuur van een freelancer een tussen- of zelfs blijvende oplossing”, steekt Ilse van wal.

Ilse: “Momenteel ben ik vastbenoemd bij de Vlaamse Overheid. Dat statuut geef je niet zomaar op. Bovendien kom ik niet uit een ondernemersfamilie. En toch droomde ik er al jaren van om zelfstandige te worden. Maar als wat? Het beroep van virtueel assistent was me al die tijd onbekend. Tot ik er van hoorde in een podcast. Dat was mijn trigger om in gang te schieten.”

Berekening online

“Toen ik startte, heb ik via een online module een berekening gemaakt om in te schatten wat ik moest vragen. In Nederland zijn er tal van virtueel assistenten, maar het financieel kader is daar helemaal anders. Zij vragen daar 25 à 30 euro per uur. Dat is in België niet leefbaar met onze hoge belastingtarieven. Ik heb toen berekend dat ik 50 euro kon vragen.”

Abonnementsformule

“Al vlug besefte ik dat ik ook mijn kosten had en dat ik als zelfstandige er zeker van moest zijn dat ik financieel kan overleven. Toen ben ik met een soort van abonnementsformule begonnen. Hoe meer uren een klant bij me afneemt, hoe goedkoper mijn uurtarief: 65 euro per uur voor eenmalig advies, 60 euro per uur voor 10 uur en 55 euro per uur voor 20 uur, geldig voor een halfjaar.”

“Dit systeem biedt enkel voordelen voor mij. Klanten die me in eerste instantie duur vinden, kunnen meteen voor een bundel gaan, de uren in mijn agenda liggen vast en ik werk pas als het geld op mijn rekening staat. Geen achterstallige betalingen meer.”

“Dit systeem is bekend onder virtueel assistenten. Als een opdrachtgever bijvoorbeeld een pakket koopt van 20 uur, dan weet ik hoeveel taken ik ga hebben. In een kennismakingsgesprek leg ik dan vast wat er van mij precies verwacht wordt.”

Prijsverhoging communiceren

“Hoe ik dat gecommuniceerd heb aan mijn klanten? Ik heb met nieuwjaar in een mail laten weten dat mijn prijzen zouden stijgen met 5 euro per uur. Voor bedrijven geen probleem. Zij beseffen ook dat alles duurder wordt. Geen enkele klant heeft negatief gereageerd. Mijn tarief is zeer ok in de sector.”

“Mijn tip aan opdrachtgevers: besteed eerst kleine zaken uit. Bijvoorbeeld één keer per maand je betalingen laten uitsturen. Snel zal blijken dat ik administratieve taken waar ondernemers minder dol op zijn, efficiënter uitvoer. Dat is ook de taak van een virtueel assistent: structuur brengen en tijd besparen zodat jouw zaak kan groeien.”

Lees ook :

Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van Nathanella Monsaert

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.