Welke prijsstrategie kies jij?

Hoe bepaal ik mijn tarief? Het is dé vraag waarmee freelancers worstelen. Kies je voor een uurtarief of eerder voor een projectgebonden tarief? Aan jou de keuze.

Een uurtarief, projectgebonden tarief, een op waarde gebaseerde prijs … hoe bereken jij het liefst jouw prijs? En wat zijn de voor- en nadelen van jouw prijsstrategie?

Uurtarief

Het concept van een uurtarief is heel eenvoudig. Je bepaalt je prijs per uur en houdt bij hoelang je aan een project hebt gewerkt. Dit is het meest gekozen model bij freelancers, vooral in de creatieve sector, waar elk project op maat van de klant is.

Voordelen

  1. Handig bij maatwerk.
  2. Hoe langer het project duurt, hoe meer je verdient.
  3. De kans is klein dat je je misrekent en eventueel gratis werkt.
  4. Je weet hoeveel je op korte termijn zal verdienen.
  5. Geen probleem wanneer de inhoud van het project verandert of de doelstellingen worden aangepast.

Nadelen

  1. Beperkte opbrengst: je kan maar een maximaal aantal uren per week aanrekenen.
  2. Je hebt een registratietool nodig om het aantal gewerkte uren per project bij te houden.
  3. Efficiënt en snel werken wordt ‘afgestraft’ door minder te verdienen.
  4. Heb je langer aan een project gewerkt dan geschat, dan kan dit tot een discussie leiden met je opdrachtgever. Sommigen houden vast aan het eindbedrag vermeld op je offerte.

NextConomy organiseert opnieuw een reeks webinars, onze Mini Learnings, en dat doen we vanaf 5 oktober 2021 rond het centrale thema ‘Let’s talk money!’. We behandelen geldzaken die interessant zijn voor freelancers, maar ook voor hun opdrachtgevers.

Meld je nu aan voor deze webinars:

    • 5 oktober 2021 – Verhoog je netto inkomen met behulp van je auteursrechten. Info en aanmelden. In samenwerking met Creative Shelter.
    • 19 oktober 2021 – Freelancer? Zo word je financieel (nog meer) gezond! Info en aanmelden. In samenwerking met Ilse Dieltjens.
    • 23 november 2021 – GDPR een dure grap? Info en aanmelden. In samenwerking met Monard Law.

Projectgebonden tarief

Bij een projectgebonden tarief hoef je je aantal gewerkte uren niet bij te houden, maar spreek je een vast bedrag af voor het voltooien van een opdracht. De opdrachtgever weet dus op voorhand hoeveel hij je precies zal betalen.

Voordelen

  1. Hoe sneller je werkt, hoe meer je verdient.
  2. Geen discussie meer met de klant over het bedrag op je factuur.
  3. Hoe sneller het project klaar is, hoe tevredener de klant.
  4. Deze prijsstrategie erg handig bij projecten waar het heel duidelijk is welke stappen je moet zetten om een succesvol resultaat te bereiken.

Nadelen

  1. Onderschat het project niet. Onrechtstreeks is je prijs gebaseerd op een uurtarief, want hoe langer je aan het project werkt, hoe minder je op het einde van de rit hebt verdient.
  2. Je moet de spelregels rond wijzigingen en correcties goed op voorhand vastleggen. Anders kan je klant ongelimiteerd aanpassingen eisen zonder je hiervoor extra te vergoeden.

Op waarde gebaseerde prijs

Heb je heel veel expertise in een niche, dan kan je opteren voor een op waarde gebaseerde prijs. Je tarief wordt bepaald op het behaalde resultaat. Een voorbeeld: door jouw social-mediastrategie heeft je klant 1.000 inschrijvingen voor zijn online workshop. Jij krijgt 20% van de totale verkoopprijs.

Voordelen

  1. De focus ligt 100% op de waarde die je brengt.
  2. Hoe meer waarde je brengt, hoe meer je verdient.
  3. Je wordt gestimuleerd om efficiënt en snel te werken.
  4. Ideale strategie voor projecten met een duidelijk omschreven doel of gewenst resultaat.

Nadelen

  • Je kan niet altijd resultaat garanderen. Over sommige factoren heb je namelijk geen controle. Communiceer dat goed met je klant.
  • Naast heel veel expertise moet je beschikken over financiële kennis en krachtige overtuigingstechnieken.
  • Werkt enkel bij projecten met een hoog risico en een hoge beloning.
  • Klanten betalen hier aanzienlijk meer dan bij een effectief uurtarief. Ze kunnen hiervan schrikken.
  • Hoe langer het project duurt, hoe minder je effectief verdient.
  • Je weet op voorhand niet hoeveel je gaat verdienen.

Intermediairs

Werk je via een intermediaire partij zoals een interim management bureau, dan heb je zelf niet veel ruimte om je tarief te bepalen. Het bureau neemt een marge op je factuur. Voordeel is dat je bij problemen steeds terechtkan bij je contactpersoon, je steeds zeker bent van je geld en veel bureaus organiseren voor hun freelancers regelmatig opleidingen, netwerkevents …

Welke prijsstrategie kies jij? En waarom? Laat het ons weten in een reactie hieronder.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *