"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

“Digitalisering biedt een kans voor de arbeidsmarkt. Maar er is een paradox”

Hoe ziet de toekomst van werk eruit in dit land, omgedoopt tot Digitalis door Thierry Geerts, Country Director van Google België en auteur? Eén ding is zeker, technologie maakt er integraal deel van uit en we moeten er verstandig mee omgaan. “Focus op deze menselijke (en niet de technologische) revolutie.”

Nooit zonder Talent Economy

Digitalis en Homo digitalis, de inspirerende boeken van Thierry Geerts, zijn bijzonder omdat zij het debat vanuit verschillende invalshoeken aansporen. Logisch, want we hebben het over digitalisering. Toen we elkaar ontmoetten, kozen we voor de invalshoek toekomst van werk (hoe kan het ook anders). “Niemand kan zeggen hoe de toekomst van werk eruit ziet in Digitalis. Omdat we moeten vaststellen dat alles heel snel kan veranderen. Dat heeft de pandemie ook bewezen. We kunnen echter trends waarnemen en bevestigen dat organisaties die de Talent Economy negeren op het verkeerde spoor zitten. Ik denk dat de oplossing vooral ligt in de combinatie van vaste en externe werknemers.”

Het is tijd om te ondernemen

Voor Thierry Geerts kent de toekomst van werk geen grenzen. Het geografische aspect is in dit digitale tijdperk bijna achterhaald. “Nog innovatiever is de waaier aan opdrachten waarover de specialisten beschikken. Waar we het vroeger over outsourcing van blue collars hadden, is het nu de beurt aan de white collars. Een belangrijk element in de oorlog om talent”.

Volgens de Country Director van Google BeLux is dit ook het uitgelezen moment om ondernemer te worden. “Deze nieuwe industriële revolutie betekent dat we ons systeem opnieuw moeten uitvinden. En dat is precies het DNA van de ondernemer: hij ziet de mogelijkheden om onze samenleving aan te passen!”

Digitalisering biedt een kans voor de arbeidsmarkt. Maar bedrijven staan er vaak niet om te springen. Dat is een heuse paradox.

Kansen en paradox

Als expert op het gebied van technologie wil de auteur van Digitalis en Homo digitalis aantonen dat die ons niet minder menselijk maakt in een veranderende werkwereld. De digitale revolutie is immers niet nieuw. Zij is begonnen met de geboorte van het internet. “Digitalisering biedt een kans voor de arbeidsmarkt. We zitten natuurlijk midden in een transitie en ik stel helaas vast dat, hoewel de Belgen technologie omarmen, bedrijven vaak terughoudend zijn tegenover digitalisering. Dit is een heuse paradox. Ik denk in ieder geval dat alle beschikbare nieuwe technologieën aanwenden, met het gevaar om rond te lopen als een kip zonder kop, niet nodig is voor een succesvolle digitale transitie.”

Boeken om digitalisering te stimuleren

Leuk weetje: Thierry Geerts, die eerder wiskundig aangelegd is, heeft nooit echt de ambitie gehad om boeken te schrijven. De aanleiding was een van de befaamde ‘Digital Tour’-avonden waarin hij Alexander De Croo begeleidde. “Ondanks al onze inspanningen was er maar weinig enthousiasme onder de Belgische ondernemers. Waarom dan geen boek schrijven?”

Gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar de CEO van Google België heeft geen spijt van zijn beslissing en deze kans om een inspiratie te zijn voor de heruitvinding van onze wereld. “De auteursrechten worden geschonken aan BeCode, het Brusselse centrum voor gratis en inclusieve IT-opleiding voor werkzoekenden.”

De digitale laag is eerder een middel dan een doel. Voor HR maakt automatisering net een betere focus op mensen mogelijk.

De drie wetten van de nieuwe economie

Iedereen die al eens een keynote van de auteur heeft gevolgd, zal gehoord hebben van de drie wetten van de nieuwe economie. Ze moet persoonlijk, eenvoudig en snel zijn. Regels die perfect van toepassing lijken op employee experience en employer branding. “Precies, alleen voor het administratieve luik van de aanwerving of in de context van je relatie met het bedrijf. Toch blijft deze digitale laag eerder een middel dan een doel. Voor HR maakt automatisering net een betere focus op mensen mogelijk.”

 Onze bedrijven worden steeds digitaler, maar wij zijn later in het implementatieproces.

België als eerste van de klas?

Hmmm, niet echt. Dit is een van de belangrijkste klachten van Thierry Geerts wanneer hij ons land vergelijkt met onze buurlanden. “Onze bedrijven worden steeds digitaler, maar wij zijn later met het implementatieproces. En te veel mensen verwarren IT met digitalisering. Het doel is om te gebruiken en toe te passen, niet om allemaal informatici te worden.” Onze expert kijkt in het bijzonder naar Nederland. “Onze bedrijven zijn vaak productiegericht, maar onze buren zijn echte handelaars. Het meest frappante voorbeeld is de Belgische e-commerce, die voornamelijk door Nederlanders wordt bezet. We hinken duidelijk achterop. Het is tijd om een tandje bij te steken.”

Drie tips van Thierry Geerts voor freelancers en ondernemers

  • Verbreed je actieterrein. Dankzij digitalisering kunnen alle bedrijven jouw klant worden.
  • Stop met de Calimero uit te hangen. Buitenlandse bedrijven houden van Belgen en hun talenten.
  • Train jezelf in digitalisering. Dit zal een positieve cyclus op gang brengen in je groeiperceptie.

De boeken van Thierry Geerts

Lees ook:

Jean-François est Créateur de contenu (freelance of course) et amoureux de Communication. Pour lui, les #RH, le #Nouveau Monde du Travail, l’#Entrepreneuriat et la #Transformation Digitale sont ses drogues durs. Jean-François is Content Creator (freelance of course) en in love met communicatie. Voor hem zijn #HR, de #NWOW, #Entrepreneurship en #DigitalTransformation zijn harddrugs. Bekijk alle berichten van Jean-François Dinant