SLUIT MENU

WEC 2022 zoomt in op levenslang leren in het kader van loopbaanontwikkeling

Hoe creëer je als werkgever een uitdagend kader om zowel vaste als freelance medewerkers de nodige empowerment te geven voor een toekomstbestendig carrièrepad? Op die vraag geeft Arco Elsman (Managing Director Europe bij Randstad RiseSmart) een antwoord tijdens de World Employment Conference 2022.

Mindset voor levenslang leren

“De voorbije coronaperiode heeft het belang van nieuwe (digitale) vaardigheden bij werknemers op scherp gesteld” geeft Arco aan. “Tegelijk hebben heel wat werknemers hun carrièreplannen bijgesteld. Meer flexibiliteit, een gezonde werk-privébalans, ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en een inclusieve managementcultuur scoren vandaag erg hoog”.

“Vanuit Randstad Risesmart willen we werkgevers en werknemers de nodige tools aanreiken om een mindset van levenslang leren uit te bouwen en extra wendbaarheid op de werkplek te creëren. De huidige schaarste op de arbeidsmarkt zet werknemers in de driver’s seat als het gaat om loopbaanontwikkeling. Bedrijven moeten alles uit de kast halen om de employee engagement rate te verhogen. Met andere woorden: hoe slaag je er als werkgever in om jouw medewerkers met passie aan de slag te laten gaan en zich toegewijd te blijven inzetten voor de organisatie?”

Werknemers laten schitteren

Het onderwerp van de World Employment Conference 2022 (WEC) – die op 30 en 31 mei in Brussel plaatsvindt – is ‘Bridging the Gap: Connecting Worker and Employer Expectations’. Ofwel: wat wil de werknemer, wat wil de werkgever en hoe kunnen die behoeftes beter op elkaar aansluiten?

De uiteenzetting die Arco Elsman op 31 mei presenteert, luidt ‘Diamond in the rough: Finding the Key to Lifelong Career Progression’. Vrij vertaald: werknemers zijn ruwe diamanten met ontelbare facetten die via levenslange loopbaanontwikkeling volop kunnen schitteren. “Als werkgever heb je hiervoor een brede waaier van tools beschikbaar, van worklife coaching over interne assessments tot outplacement” aldus Arco.

Werknemers zijn ruwe diamanten met ontelbare facetten die via levenslange loopbaanontwikkeling volop kunnen schitteren.

De juiste skills voor nieuwe jobs

“In een arbeidsmarkt die mee vormgegeven wordt door economische golven van hoog- en laagconjunctuur, blijft de kernboodschap steeds overeind: bedrijven zoeken goede mensen, en mensen zoeken leuke jobs” zegt Arco. “Ik ben al ruim 25 jaar actief in het human resources vakgebied. De laatste jaren zien we dat de oprukkende digitalisering en automatisering in bedrijven een skill gap doet ontstaan, wat een schaarste aan talent voor bestaande en nieuwe jobs veroorzaakt. Een veelgemaakte denkfout is dat automatisering in bedrijven tot minder arbeid leidt. Het tegendeel is echter waar. Door een toenemende vraag naar producten en diensten blijft de vraag naar werkkrachten stijgen. Maar zij moeten wel over de juiste vaardigheden beschikken.”

Van empowerment naar weerbaarheid

Ook in een arbeidsmarkt waar de war on talent in alle hevigheid woedt, blijft outplacement relevant en nuttig. “Bedrijven die medewerkers moeten laten gaan versus ondernemingen die nieuw talent nodig hebben: ze houden elkaar in evenwicht” zegt Arco. “Voor vele werkgevers is dit best een pittige uitdaging. Want hoe stem je vraag en aanbod succesvol op elkaar af in een ecosysteem dat voortdurend evolueert? Een van de sleutels die een oplossing kan aanreiken, is meer empowerment geven aan werknemers. Daag hen uit om na te denken over hun professionele toekomst: op welke manier willen ze binnen vijf jaar een duurzaam inkomen verwerven? Dit is trouwens een unieke opportuniteit voor werkgevers, want je zorgt ervoor dat medewerkers de regie van hun carrière in eigen handen nemen, en dus zelfbewuster met dit thema omgaan. Meer autonomie, zelfredzaamheid en weerbaarheid als kers op de taart…”

Hoe stem je vraag en aanbod succesvol op elkaar af in een ecosysteem dat voortdurend evolueert? Een van de sleutels die een oplossing kan aanreiken, is meer empowerment geven aan werknemers.

Duurzaam carrièrepad voor elke werknemer

“Niet enkel werknemers in loondienst hebben baat bij dergelijke denkoefening” geeft Arco aan. “Ook tijdelijke werkkrachten en freelancers verdienen een duurzaam carrièrepad. Met andere woorden: welke elementen dragen bij tot hun inzetbaarheid, welke opleidingen tillen hun skills naar een hoger niveau en welke jobs kun je als werkgever proactief aanreiken? Een individueel ontwikkelingsplan op maat is altijd een slimme zet.”

Ook tijdelijke werkkrachten en freelancers verdienen een duurzaam carrièrepad.

Maximale engagement rate

Het verhogen van de al eerder genoemde employee engagement rate is en blijft een cruciaal aandachtspunt. “Vanuit Randstad RiseSmart nemen we telkens het individu als uitgangspunt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de interne hr-afdeling die eerder vertrekt vanuit de organisatiedoelstellingen” stelt Arco. “Worklife coaching en persoonlijke begeleiding mogen trouwens geen gunst voor de happy few zijn. Elke werknemer verdient een persoonlijk ontwikkelingsplan. Als iedereen in een organisatie de kans krijgt om zijn of haar talenten ten volle te benutten, zorgt dit niet alleen voor meer inclusiviteit op de werkvloer, maar ook voor gelukkige en productievere medewerkers, die langer aan boord van de organisatie blijven. En dat is vandaag een absolute prioriteit.”

Lees ook:


De World Employment Conference 2022 (WEC) vindt op 30 en 31 mei plaats in Brussel. Meer weten? Bekijk het programma.

Na een loopbaan van 25 jaar bij een toonaangevende vakinformatieleverancier startte Geert in 2019 als freelance copywriter-eindredacteur-vertaler, met een specialisatie in B2B-content en promotionele communicatie in onder meer hr, finance, tax, accounting, legal en HSE. Onder het motto ‘Easy reading is hard writing’ tovert hij brondocumenten en onderzoeksrapporten om tot vlot geschreven nieuws- en contentartikels. Après une carrière de 25 ans chez un éditeur d'informations professionnelles bien connu, Geert se lance en 2019 comme rédacteur-traducteur freelance, spécialisé dans le contenu B2B et les communications promotionnelles pour les rh, la finance, la fiscalité, la comptabilité, le droit et HSE. Sous le motto ‘Easy reading is hard writing', il vulgarise des documents sources et rapports d'études en articles d'actualité et de contenu. Bekijk alle berichten van Geert Van Cauwenberge

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.