Karen Braeckmans: “Bedrijven hebben er steeds meer nood aan om flexibel juridische expertise in te schakelen”

Een advocatenkantoor dat een niet-jurist als CEO aanduidt, het was een primeur in de advocatuur in België toen Karen Braeckmans aan boord stapte bij Monard Law. Ze geeft haar visie op de flexibele workforce transitie in de advocatuur en deelt haar toekomstplannen.

Een advocatenkantoor dat een niet-jurist als CEO aanduidt, het was een primeur in de advocatuur in België toen Karen Braeckmans, op dat moment HR-directeur en directielid van VRT, in 2015 aan boord stapte bij Monard Law. Een unicum dat aanvankelijk misschien wel wenkbrauwen deed fronsen, maar het was een bewuste keuze voor een van de meest toonaangevende Belgische kantoren. “Monard Law zocht iemand die ervaring had met professionele dienstverlening én had samengewerkt in partnership. Mijn ervaringen bij Accenture en VRT boden daarop het perfecte antwoord”, aldus Karen.

Omdat ik niet verwikkeld zit in eigen cases en klanten, kan ik vrij en proactief denken op vlak van strategie en bedrijfsvoering.

Makkelijker als niet-jurist

“In het verleden, vanuit mijn verschillende functies bij Accenture en VRT, heb ik natuurlijk wel samengewerkt met advocatenkantoren”, vertelt Karen. “Dus ik weet hoe belangrijk de interactie is tussen bedrijven en juridische specialisten. Maar zelf heb ik geen juridische achtergrond, en dat heb ik ook nooit als een nadeel ervaren toen ik hier binnenstapte. Integendeel. Ik vind het zelfs makkelijker als niet-jurist, want mijn enige doel is dit bedrijf leiden. En omdat ik niet verwikkeld zit in eigen cases en klanten, kan ik vrij en proactief denken op vlak van strategie en bedrijfsvoering. Dat vind ik een groot voordeel.”


Bio Karen Braeckmans

Karen Braeckmans is CEO van Monard Law. Na haar Master in de Toegepaste Economische wetenschappen startte ze in 1989 haar carrière bij Accenture, waar ze in 1999 vennoot werd. Ze specialiseerde zich in het begeleiden van publieke ondernemingen waaronder Belgacom (nu Proximus), de Belgische Post (nu BPost) bij de veranderingen die de liberalisering van de markten veroorzaakten. Tijdens die periode heeft Karen ook het joint venture bedrijf van Accenture en Bpost mee helpen oprichten én gedurende twee jaar als CEO geleid.

In 2007 verliet ze Accenture om haar eigen bedrijf op te starten, maar ze besloot in 2011 toch om een nieuwe uitdaging aan te gaan als lid van het directiecomité en HR-directeur van de VRT. Samen met de toenmalige CEO startte ze met het digitaliseringsproces bij de publieke omroep.

In maart 2015 maakte Karen de overstap naar Monard Law, het eerste Belgische advocatenkantoor dat een niet-jurist als CEO aanstelde.

Bijdragen van NextConomy partner Monard Law vind je hier.


Sector in transitie

Helder leiderschap is bovendien ook belangrijk in tijden van verandering. “De advocatuur is een sector in transitie”, aldus Karen. “Bij bedrijven merken we steeds meer een tendens naar secondment of het flexibel inschakelen van juridische knowhow. De reden hoeven we niet ver te zoeken: in België zijn er ongeveer 50.000 ondernemingen die meer dan 10 mensen tewerkstellen, maar geen bedrijfsjurist hebben. En ook niet van plan zijn om er een aan te werven Bij grotere bedrijven wordt die flexibele workforce dan vaak ingezet om langdurige afwezigheden binnen hun eigen juridische dienst op te vangen door een externe specialist.

Het is een evolutie die Karen nog ziet toenemen in de toekomst. “Het biedt bedrijven heel wat voordelen om op die manier te werken, want het is belangrijk om in je bedrijfsvoering van meet af aan de juiste expertise te betrekken, ook op juridisch vlak. Het stelt je als onderneming bovendien in staat om flexibel en snel te schakelen.

Bij bedrijven merken we steeds meer een tendens naar secondment of het flexibel inschakelen van juridische knowhow.

Er bestaan al pilootprojecten met abonnementsformules om via advocatenkantoren beroep te doen op een juridisch expert. Al zie ik daar momenteel niet zoveel tractie op dat specifieke domein. Dus aparte pools van juristen die flexibel inzetbaar zijn, is een piste die ik advocatenkantoren nog niet meteen massaal zie volgen.”

Noodzakelijke kruisbestuiving

“Maar waar wel toekomstmuziek in zit, en al vaker voorkomt, zijn dus de advocaten die verbonden zijn aan een kantoor en voor een bepaalde termijn geoutsourced worden aan bedrijven. Zo krijg je ook een kruisbestuiving, en dat is naar mijn gevoel zeer waardevol.  En dat zowel voor de advocaat, die leert hoe het in het bedrijf er aan toegaat, als voor het bedrijf. Want voor een bedrijf  is een inhouse advocaat, die een heel team aan specialisten in zijn kantoor kan raadplegen naargelang de noodzaak, een grote meerwaarde.

Als freelancer is het belangrijk om deel uit te maken van een team.

Dat geeft het bedrijf ook een gevoel van vertrouwen, want de vaak complexe juridische cases vereisen ook een langetermijn samenwerking. Als jurist moet je je kunnen inwerken en ingraven in de structuren en juridische kwesties van een bedrijf. Dat gaat niet van vandaag op morgen.”

“Maar er zijn nog voordelen, want op inhoudelijk en materiaal vlak doe je natuurlijk niet beroep op één persoon.  Er is een stevige achterban, op vlak van materiaal en inhoud. Is de ingehuurde jurist niet thuis in een bepaald domein? Dan kan hij of zij nog altijd beroep doen op een breed team van experten binnen het kantoor. Ook voor de freelancer zelf geeft dat een comfortabel gevoel, want het is belangrijk om tot een team te behoren, om intervisies te doen en feedback te geven. Deel van een organisatie zijn is een belangrijk aspect. Als kantoor moet je er natuurlijk over waken dat het allemaal planbaar blijft. Op elk moment iemand hebben klaarstaan, is mooi in theorie, maar geldt niet altijd in de praktijk.”

Ik wil een verschil maken in service. Client experience is key. 

Inzetten op workforce transformation

Als het over de toekomst gaat, spreekt Karen met veel passie over haar doelstellingen: “Mijn grootste missie om altijd en overal vinger aan de pols te houden, vooral op digitaal vlak. Zonder dat onze core business te veel te laten overschaduwen, want ik vind het belangrijk om een nauw contact te blijven houden met onze klanten. Ik wil een verschil maken in service. Client experience is key. 

Maar ook op vlak van onze workforce wil ik het verschil maken. Hoe je met mensen omgaat, creativiteit en innovatie stimuleren, een goede en plezante werksfeer creëren … kortom: hoe positioneren we ons als best place to work? Dat zijn vraagstukken waar ik graag mee bezig ben en waar ik resultaten wil boeken.

Daarnaast wil ik ook een goede workforce transformation op poten zetten en in balans brengen: hoe ziet de ideale mix van zelfstandige advocaten, paralegals en misschien zelfs juristen op payroll eruit? En vooral: met welke resources leveren we de beste resultaten? Het zijn uitdagingen voor nu én de toekomst waar ik met plezier mijn schouders onder zet.”


Over de reeks Women in Contingent Workforce Management

Steeds meer organisaties professionaliseren het inhuren van hun externe talenten. NextConomy brengt daarom een reeks met interviews rond het centrale thema “Women in Contingent Workforce Management’. Met deze gesprekken willen we inspireren en inzichten delen met iedereen die van ver of dichtbij betrokken is met het inhuren van externen in organisaties. In het bijzonder willen we andere vrouwen laten zien dat er boeiende loopbanen zijn in een domein dat nog relatief nieuw en onbekend is, maar dat wel toekomstgericht en van toenemend strategisch belang voor organisaties is.

Andere bijdragen in deze reeks vind je hier.


 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *