"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Nederlandse ‘Recruiters United’ wil ook Vlaamse rekrutering inspireren

Graag blikken we terug op het groots aangepakt ‘ Pecha Kucha recruitment event’ in Beveren. Meer dan vijftig sprekers, waaronder ook Marleen Deleu, deelden hun praktijkvisie en inzichten over ondermeer arbeidsmarkt, rekrutering, ‘employer branding’ en ‘recruitment tools’.

Verenigde recruiters

In Nederland is Recruiters United ‘wereldberoemd’ als hét grootste onafhankelijk ledennetwerk voor recruitment en hrm. Gedreven vanuit zijn missie ‘to inspire and improve recruitment’ organiseert het team van Arjan Elbers er allerhande events voor kennisdeling, vernieuwing en netwerking waaronder het jaarlijkse vlaggenschip, de ‘Employer Branding Summit’.

Dit eerste event in Vlaanderen illustreerde de brandende ambitie om dit ledennetwerk nu ook meer voor Vlaamse recruitment professionals open te stellen.

De organisatie was heel trots op zijn indrukwekkende lijst van meer dan 50 sprekers, voornamelijk uit Nederland. Vlaamse toppers waren ondermeer Lenny  Benaicha (Kazi), Filip De Geijter (Actonomy), Johan Driessens (tHRibe World), Elke Moerenhout (Jobat), Wim Thielemans (Dynamo), Lieven van Nieuwenhuyze (House of HR) en onze eigen Marleen Deleu.

Pecha Kucha

Een Pecha Kucha presentatie duurt altijd precies 6 minuten en 40 seconden en het publiek krijgt elke twintig seconden automatisch een nieuwe slide te zien. Je moet er als spreker dus naar streven één concrete boodschap overtuigend te argumenteren via 20 slides met zo weinig mogelijk tekst. Elke deelnemer uit het ruim opgekomen publiek kon maximaal 18 speeches kiezen uit een divers aanbod in tien verschillende zalen: het ging over arbeidsmarktevoluties, nieuwe trends in (talent)strategie, recruitment als dienstverlening, employer branding, recruitment tech- en (AI) tools, de ‘candidate experience’, arbeidsmarktcommunicatie via storytelling, referrals via supersourcers en zo verder.

Dat leverde een veelheid van elkaar snel opvolgende indrukken op. De globale kijk- en  luisterervaring was op zijn zachtst gezegd nogal afwisselend, zowel in stijl als in kwaliteit. Zo had je enerzijds de schitterende en creatieve woordkunstenaar en anderzijds de HR-professional die in tijdnood kwam omdat hij zijn gewone ‘pitch’ wilde debiteren. Nog anderen wilden in die weinige tijd te veel zeggen of tonen maar lieten het na om voor een kernboodschap te gaan. Enkelingen bleven erg oppervlakkig of ronduit te commercieel. Slotsom: als spreker moet je je ‘minutieus’ voorbereiden op deze leuke maar aparte format.

Boeiende inzichten

The  war for talent may be over,

but the war for great employers has just begun.

De nuttige tips en actiegerichte boodschappen vlogen ons niettemin overvloedig om de oren. Een persoonlijke selectie van doordenkers mag hier niet ontbreken:

  • Gebruik meer HR-technologie, smart data en AI.
  • Maak uw vacatures ook zichtbaar en vindbaar voor ‘latente’ zoekers.
  • Je kan niet zonder sociale media, jobwebsites en referrals want je moet altijd op meerdere ‘touchpoints’ inzetten.
  • Investeer in je employer brand en creëer een onderscheidend en authentiek verhaal om maximale interesse op te wekken.
  • Beschouw je medewerkers als ambassadeurs die kandidaten kunnen opsporen en doorverwijzen.
  • Onderschat het belang van de“Employer value proposition” niet: De ‘employer value proposition’ die je als recruiter belooft, moet je op de werkvloer ook kunnen waarmaken, zo niet gaat je nieuwe medewerker snel lopen.
  • Echte diversiteit pak je het best bedrijfsbreed aan in alle afdelingen: wees geen bedrijf van alleen maar ‘blauwe smurfen’.
  • Hoed je voor (onbewuste) vooroordelen of AI-biases die diversiteit verhinderen en sommige kandidaten ronduit discrimineren.
  • Werkgevers moeten zich vandaag aanbieden als ‘bieders van meerwaarde’.
  • En vergeet vooral niet dat “zij die met AI kunnen werken zij die niet met AI kunnen werken weldra zullen vervangen”!

De meest intrigerende  pecha kucha leek ons die van Gusta “ik geloof niet meer in cv’s” Timmermans van het jonge ‘Voice your Future’. Zipconomy schreef eerder al over de lancering.  Maar kan je op basis van een digitale stemanalyse echt een valabele persoonlijkheids- en competentieanalyse (laten) maken? Is dat wetenschappelijk wel verantwoord en gedocumenteerd? Navraag leerde ons dat ze dat voorlopig nog niet kan of wil hard maken…

Ondertussen beschouwen de enen ‘recruiters’ als ‘commodity traders’, terwijl anderen rekrutering (nog steeds) vergelijken met vissen in een poel van talenten. Nog een andere biedt zijn sollicitanten voorbehouden parkeerplaatsen als symbool voor zijn absolute gastvrijheid voor talent…

‘User testimonial’

In de geest van dit event polsten we achteraf naar een reactie bij een van de recruitment freelancers in het publiek. Angelique Hoste is een freelance talent manager en employer branding expert. Ze heeft ruim 15 jaar HR-ervaring in tal van sectoren en is gastlector aan de Vives Business School: “Ik vond het alleszins een energieke bijeenkomst van gelijkgestemde experts uit Vlaanderen én Nederland. We delen allemaal een passie voor employer branding, HR en recruitment. Organisatorisch was het een creatief concept met veel keuze.”

De fijne kick-off vond Angelique heel geslaagd : “Een paneldiscussie geleid door Wim De Vilder, een dj-set met vuurwerk, glow in de dark sticks en dansende superhelden brachten de aanwezigen meteen op temperatuur. Wellicht zat de mede-organisator THRibe daar voor iets tussen.”

Waarom ze deelnam? “Als freelance expert hou ik ervan om geïnspireerd te worden. Daarom hou ik graag mijn oren en ogen open voor wat er in de wereld van employer branding en arbeidsmarktcommunicatie beweegt. Heel die namiddag voelde aan als een grote traktatie van inspiratie. In Nederland heerst er een grote maturiteit wat employer branding betreft: ik vind het dan fijn om ook eens over het muurtje te kunnen kijken en bij te leren.”

Wat bleef hangen? “Ik hield het meest van sprekers met concrete tips. Zo waren er de pertinente IT recruiter hacks van Wim Dammans, zonder franjes en heel bruikbaar. Verder vond ik de goed gebrachte tussenkomst van Jeroen Van Rossum interessant: Wil je diversiteit op je werkvloer? Start van binnenuit: zorg voor diversiteit in je recruitersteam en creëer uitnodigende inclusieve werkplekken.” En uiteraard bleef ook het pleidooi van Marleen Deleu plakken: “Op 5 jaar tijd is het aantal freelancers toegenomen met maar liefst 73%. Je moet freelancers dus echt wel als een vitaal onderdeel van je ‘total talent management’-strategie gaan beschouwen.”

Natuurlijk waren ze niet allemaal ‘top’. “Onvermijdelijk blijf je soms wat op je honger zitten omdat dat misschien net eigen is aan het format.” Maar het gezellig netwerkmoment en de randanimatie na de sessies maakte veel goed. Ze kon er bijpraten met collega’s: “Die gesprekken brachten me meer voeding en context!”

Lees ook: 

The Big Pecha Kucha Recruitment Event in Vlaanderen!

Philip Verhaeghe
Philip Verhaeghe is een onafhankelijk governance adviseur en een freelance redacteur over ondernemerschap en bestuur voor vakbladen, bedrijven en organisaties. Onderzoekt zowel de nieuwste trends als de klassieke uitdagingen die het verschil kunnen maken in de bestuurskamer of het directiecomité. Is als freelance redacteur ook actief voor onder meer Bestuurder”, “Guberna” en “Etion”. Werkte als algemeen secretaris voor VKW, het Instituut voor Bestuurders, Corgo en RNCI. Bekijk alle berichten van #Philip Verhaeghe