"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Rika Coppens (House of HR) is Trends Manager van het Jaar 2022: ‘Deze erkenning motiveert me nog meer om zoveel mogelijk mensen aan een job te helpen’

Begin januari knalden de champagnekurken in het Roeselaarse hoofdkantoor van de hr-dienstengroep House of HR. De reden? De verkiezing van ceo Rika Coppens tot Trends Manager van het Jaar 2022. Een ideale gelegenheid voor het trotse ‘Happy Rebels’-team om een fijn feestje te vieren! En om een gedreven en mensgerichte ceo in de kijker te zetten.

In samenwerking met Kanaal Z reikt het economische weekblad Trends elk jaar een trofee uit aan een ondernemer die met zijn of haar bedrijf een waardevolle bijdrage levert aan de Vlaamse economie. Een onafhankelijke jury en de lezers verkozen Rika Coppens, ceo van House of HR, tot Manager van het Jaar 2022.

Juryvoorzitter Bart De Smet (Ageas) loofde zowel de managementstijl van Rika als het indrukwekkende parcours dat House of HR in 2022 aflegde, met maar liefst zestien overnames en een sterke organische groei. Creativiteit, ondernemerszin, out-of-the-box denken, gevoel voor humor én een steengoede people manager: zo werd Rika tijdens de uitreikingsceremonie getypeerd.

Wie is Rika Coppens?

Na haar studies handelsingenieur aan de KU Leuven startte Rika Coppens (50) haar professionele loopbaan als auditmanager bij PwC. Daarna was ze CFO bij diverse ondernemingen. Via oprichtster Conny Vandendriessche kwam Rika bij de hr-dienstverlener House of HR terecht. In 2016 werd ze lid van de Raad van Bestuur van het Roeselaarse bedrijf, en in 2017 schoot ze als ceo uit de startblokken. En dat deed ze met volle overtuiging…

House of HR: huis met vele kamers

Want een veelzijdig bedrijf als House of HR leiden is geen wandeling door het park. “Je mag onze onderneming gerust een ‘mini-multinational’ noemen”, zegt Rika. “Vandaag bieden we onderdak aan een vijftigtal marktspelers in hr-dienstverlening, sterk gespecialiseerde merken met elk een solide reputatie in de deelmarkten waarop ze actief zijn. Het interimkantoor Accent is wellicht de bekendste naam in onze portfolio, samen met onze app Nowjobs voor studenten. Bij freelancers en opdrachtgevers in België zal de naam Gighouse – een zelf ontwikkeld digitaal matchingplatform – ongetwijfeld een belletje doen rinkelen.”

Focus op maatwerk

House of HR focust voornamelijk op maatwerk, en die gerichte aanpak rendeert. De bedrijvengroep groeit sneller dan zowat alle concurrenten, en ook in 2022 werd een stevige groeispurt getrokken. “In 2021 realiseerden we een omzet van ruim 2 miljard euro. En sinds 2017 groeien we gemiddeld met een ruime acht procent per jaar”, geeft Rika aan. De omzet in 2022 zal bijna 3 miljard bedragen. “Naast het belang van gezonde bedrijfsresultaten en een robuuste organische groei doen we regelmatig gerichte overnames. Vorig jaar rondden we zestien overnames af. De laatste jaren gaat onze aandacht voornamelijk naar hr-dienstverleners in de sectoren healthcare en IT. Ook in de segmenten finance en engineering willen we blijven volop investeren.”

Gerichte overnames

Tijdens een overnameproces komen volgens Rika Coppens de volgende criteria in beeld: “Onze interesse gaat voornamelijk uit naar nichespelers die binnen onze bestaande portfolio kunnen passen. We werken immers via een systeem van grote ‘powerhouses’, met daaronder zogenaamde ‘boutiques’ die we als individuele merken uitspelen. Een tweede beslissingscriterium is bedrijfsgroei: is een over te nemen marktspeler sneller gegroeid dat zijn sectorgenoten, en vertaalt zich dit ook in een hogere rentabiliteit?”

“Voor ons is het voor cruciaal dat het management aan boord wil blijven én dat er uiteraard een culturele fit is met House of HR. Potentieel nieuwe collega’s moeten van een feestje houden om successen te vieren en medewerkers graag in de bloemetjes te zetten!”

Eén ding is zeker: House of HR haalt graag bedrijven aan boord die openstaan voor innovatie, een dynamische bedrijfsvoering en duurzame groei. “Als moederbedrijf hoeven we niet steeds het warm water uit te vinden. Goed onderbouwde overnames kunnen ons heel wat inspirerende nieuwe ideeën opleveren”, aldus Rika.

House of HR haalt graag bedrijven aan boord die openstaan voor innovatie, een dynamische bedrijfsvoering en duurzame groei.

Onstuitbare trend naar flexibiliteit

Die inspirerende ideeën zijn meer dan welkom in deze tijden van krappe arbeidsmarkt, nieuwe (digitale) skills en competenties en een toenemende vraag naar flexibele arbeidskrachten. “Die vraag naar flexibiliteit is niet meer weg te denken uit onze maatschappij”, geeft Rika aan. “We merken dat steeds meer mensen zelf vragende partij zijn voor flexibele uurroosters, zelfs tijdens weekends. De vraag komt dus niet enkel meer van werkgevers. Tegelijk zien we de buitenlandse trend overwaaien om verschillende jobs te combineren, mee onder impuls van de stijgende levensduurte. Anno 2023 willen mensen dus niet minder werken, maar wel op tijdstippen die hen het best passen. Ook bij mijn eigen medewerkers merk ik hoe een gezonde werk-privébalans hoog op de agenda staat. Mijn pleidooi richting beleidsmakers is dan ook om arbeidstijd en flexibiliteit beter met elkaar te verzoenen. Vandaag zijn werkgevers bijvoorbeeld nog steeds wettelijk verplicht om vaste uurroosters uit te werken en te afficheren. Die verplichting is niet meer van deze tijd!”

Vandaag zijn werkgevers nog steeds wettelijk verplicht om vaste uurroosters uit te werken en te afficheren. Die verplichting is niet meer van deze tijd!

Ook de invoering van een vierdagenweek kan volgens Rika een waardevol instrument zijn om werk en privé beter op elkaar af te stemmen. “Uit onderzoek blijkt dat werknemers in dergelijk regime productiever en efficiënter werken, omdat ze één dag per week vrijaf hebben. Recent berichtte de pers trouwens over een groots opgezet Brits experiment, waaruit bleek dat de toepassing van een vierdagenweek niet alleen leidt tot minder vermoeide en zieke werknemers, maar ook een interessante tool van werkgevers is om werknemers in de krappe arbeidsmarkt aan te trekken. In Vlaanderen slaat deze formule echter nog niet aan: een dagelijks regime van 9 à 10 werkuren is niet vol te houden.”

Het Nieuwe Werken boomt

Ook het nieuwe werken is een trend die volgens Rika niet meer te stuiten is. “Tijdens de Covid-pandemie zagen we bedrijven en organisaties maximaal investeren in hybride werkvormen. Vandaag staan policies voor structureel telewerk vaak op punt, met duidelijke afspraken over de verhouding thuiswerk/kantoorwerk. Binnen House of HR doen we onze geuzennaam ‘Happy Rebels’ alle eer aan, en dus gaan we op dit vlak niet voor teveel verplicht opgelegde regels. We waken er vooral over dat er een goede interne sociale cohesie blijft bestaan, waarbij we teams regelmatig samenbrengen op een aantrekkelijk ingerichte werkplek. Die aanpak past volledig in onze bedrijfscultuur van optimisme, warme sociale contacten en gezellige teambuildingactiviteiten. We willen dat elke medewerker zich goed voelt bij ons. En dat geldt niet enkel voor collega’s in loondienst!”

Freelance talent koesteren

Want ook voor interimkrachten en freelancers worden binnen House of HR de rode loper uitgerold. “In de huidige ‘crunch for talent’ doen we binnen onze diverse dochterondernemingen zelf ook dankbaar beroep op de werkkracht en expertise van flexibele arbeidskrachten”, bevestigt Rika. “Bij freelancers komt daar zeker nog de troef van ervaring bij, omdat velen van hen al een stevig professioneel parcours hebben afgelegd. We raden klanten-opdrachtgevers dus steeds aan om freelancers te omarmen in de eigen organisatie. We zien nog vaak dat werkgevers ervoor terugdeinzen om freelance talent als volwaardige medewerkers te beschouwen. Dit is deels ingegeven door het compliance-vraagstuk, zoals het risico op schijnzelfstandigheid of aansprakelijkheidsissues.”

In de huidige ‘crunch for talent’ doen we binnen onze diverse dochterondernemingen dankbaar beroep op de werkkracht, expertise en ervaring van flexibele arbeidskrachten.

“Met House of HR willen we – onder meer via onze digitale platformen – de matchmaker zijn tussen opdrachtgevers en freelancers. Als spin in het web voelen onze experts feilloos aan hoe de verwachtingen en wensen van de verschillende partijen op elkaar afgestemd kunnen worden. In de praktijk stellen we bijvoorbeeld regelmatig vast dat freelancers niet altijd accuraat hun professioneel profiel en beschikbaarheid communiceren aan potentiële werkgevers. Tegelijk blijven bedrijven vaak op zoek gaan naar freelance talent dat fulltime beschikbaar is voor projecten, terwijl veel freelancers het liefst maximaal vier dagen per week willen werken.”

Belangrijke maatschappelijke rol

Aan boeiende uitdagingen in de wereld van hr-dienstverlening is er dus zeker geen gebrek. En voor Rika blijft haar job – en die van haar 5000 collega’s – de mooiste ter wereld: mensen op weg helpen naar een boeiende en uitdagende job én werkgevers bijstaan in het vinden van gemotiveerde medewerkers. “Als hr-bedrijf hebben we onze plaats in de huidige maatschappij” zegt ze trots. “Zo spelen we bijvoorbeeld een belangrijke rol in het activeren van kanszoekende mensen. En ook: het maximaal inzetten van jong én oud talent. In elk geval zie ik het als mijn missie om evident lijkende hr-thema’s in vraag te blijven stellen en op zoek te gaan naar creatieve oplossingen voor arbeidsmarktgerelateerde vraagstukken.”

Meer over House of HR vind je hier.

Lees ook:

Geert Van Cauwenberge
Na een loopbaan van 25 jaar bij een toonaangevende vakinformatieleverancier startte Geert in 2019 als freelance copywriter-eindredacteur-vertaler, met een specialisatie in B2B-content en promotionele communicatie in onder meer hr, finance, tax, accounting, legal en HSE. Onder het motto ‘Easy reading is hard writing’ tovert hij brondocumenten en onderzoeksrapporten om tot vlot geschreven nieuws- en contentartikels. Après une carrière de 25 ans chez un éditeur d'informations professionnelles bien connu, Geert se lance en 2019 comme rédacteur-traducteur freelance, spécialisé dans le contenu B2B et les communications promotionnelles pour les rh, la finance, la fiscalité, la comptabilité, le droit et HSE. Sous le motto ‘Easy reading is hard writing', il vulgarise des documents sources et rapports d'études en articles d'actualité et de contenu. Bekijk alle berichten van #Geert Van Cauwenberge