"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Crowdsourcing, de nieuwe manier om freelancers te werven en in te zetten

De kop van het persbericht leest ‘Freelancer.com wint 25 miljoen dollar NASA-contract voor open innovatie’. Hoezo?

Wie of wat is Freelancer.com?

Freelancer.com is een online marktplaats voor tijdelijk werk, een online applicatie voor werkgevers en freelancers over de hele wereld om samen te werken. Personen of bedrijven die behoefte hebben aan geschoolde hulp voor korte- of lange termijn projecten kunnen deze projecten plaatsen en freelancers de mogelijkheid bieden om offertes in te dienen voor de uitvoering van het werk.

Voor de opdrachtgever biedt het platform onmiddellijke toegang tot duizenden onafhankelijke contractanten met specifieke vaardigheden, zonder de noodzaak om jobadvertenties te plaatsen of werkruimte, verzekeringen, enz. aan te bieden. Voor de freelancer of dienstverlener biedt Freelancer.com een constante bron van parttime tot fulltime arbeidsmogelijkheden, zonder de moeite en kosten van reclame en zelfpromotie.

Innovatie bij NASA

Op 4 juni 2020 kondigde National Aeronautics and Space Administration (NASA) aan dat Freelancer.com de NASA Open Innovatiediensten 2 (NOIS2) tender ter waarde van US$25 miljoen heeft gewonnen. In het kader van het contract zal Freelancer.com NASA helpen met crowdsourcing van talent om innovatieve gereedschappen en technologie te ontwerpen voor het nieuwe tijdperk van de ruimtevaart.

NASA gebruikt open innovatie, met name in de vorm van publieke uitdagingen sinds de lancering van het Centennial Challenges Program in 2005. Sinds 2011 is NASA’s Center of Excellence voor Collaborative Innovation (CoECI) voornamelijk gericht op het gebruik van openbare aanbestedingen, maar is ook de belangstelling blijven groeien in het bredere gebruik van crowdsourcing als instrument om de NASA te helpen haar missie te vervullen.


“Crowdsourcing is a very good tool for public engagement with NASA. Our approach with NOIS2 is designed to encourage the crowd to work on some of NASA’s most compelling matters, making them feel they are a part of the mission. We want to tap into the diverse talents available around the world, made possible through crowdsourcing.”


Crowdsourcing van talent

Wat moeten we precies verstaan onder crowdsourcing van talent? Twee belangrijke pijlers waar dit concept op steunt zijn:

Crowd-based Freelance Projecten: het proces om individuen, teams te selecteren en te beheren, en/of talentpools (leden van de crowd/gemeenschap) die het best uitgerust zijn om aan oplossingen te werken en deze te leveren en/of het stimuleren van innovatie.

Crowd-based Micro-task en/of Freelance werk: het proces van het splitsen van een grote klus in kleine taken die via het internet kunnen worden verdeeld over veel mensen (leden van de menigte/gemeenschap).

Succesvolle samenwerking

Sinds 2015 hebben meer dan 6.000 freelancers via Freelancer.com meer dan 13.000 productontwerpen voor NASA gemaakt. Voorbeelden zijn o.a. oplossingen van 3D-modellen om het beeldherkenningssysteem voor de Robonaut R2-robot astronaut te trainen, ontwerp van een robotarm met inbegrip van subsystemen voor de Astrobee kubusvormige vrijvliegende robot, en een smartwatchmobiel applicatie ontworpen voor astronauten met een volledig functionele implementatie van de tijdlijn van de bemanning, communicatieberichten, timers en belangrijke station-updates en heads up display voor onderwater ruimte-wandelingstraining.

Het succes van het gebruik van het Freelancer platform vertaalt zich in kostenbesparing en kwaliteit voor NASA. En nu dus in een nieuw contract met een waarde van US$25 miljoen.

Bron: https://s3.amazonaws.com/press.freelancer.com/Freelancer-wins-NASA-tender.pdf

Marleen Deleu
Marleen Deleu - Director Trends & Insights NextConomy - on a mission to bring insights and expertise to the freelance workforce and users of contingent labor in Belgium Bekijk alle berichten van #Marleen Deleu

Eén reactie op dit bericht

  1. Het aansluiten van een FL platform is op zich niet zo moeilijk.
    Het moeilijkste is om voor dit soort klussen de vraag zodanig te definieren en kanaliseren dat het plaatsbaar is op het platform. Dat vergt training en coaching van de hiring managers.
    Dat heeft NASA kennelijk goed gedaan, en dat is knap.