"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Altijd de juiste uitzendkracht leveren, zo doe je dat

Een uitzendbureau dat ‘Master Vendor’ wordt, belooft een organisatie altijd op tijd de juiste uitzendkracht te leveren. Maar hoe moeilijk is zo’n belofte in de praktijk na te komen?

In vroeger tijden was het uitzendbureau een soort bliksemafleider van de economie. Zat de economie in de lift, dan hadden veel bedrijven extra mensen nodig en daarvoor wendden ze zich gauw tot het uitzendbureau. Dat bureau ging vervolgens op zoek en presenteerde daarna de beste kandidaat. Iedereen tevreden.

Maar die tijden zijn veranderd. De schaarste op de arbeidsmarkt is nu zo groot geworden dat ook het uitzendbureau niet meer altijd durft te garanderen iemand te kunnen leveren. In een recent rapport van ABN Amro meldt bijna 60 procent van de uitzendbureaus dat het personeelstekort voor hen een belangrijke belemmering is voor de groei. De onderzoekers berekenen dat door de schaarste de bureaus in Nederland gezamenlijk ongeveer een half miljard euro hebben misgelopen.

Enter the Master Vendor

Het uitzendbureau, kortom, redt het ook niet meer in zijn eentje. Maar is daar dan geen oplossing voor?

Nou, een totale oplossing voor de schaarste is er natuurlijk niet. Maar wel is de trend te zien waarin organisaties werken met een zogeheten ‘Master Vendor’, waarbij één uitzendbureau als hoofdaannemer optreedt en vervolgens met andere bureaus samen probeert elke vraag van de klant te faciliteren. In principe wordt daarmee dus de vijver van potentieel talent vergroot. Door de handen ineen te slaan zorg je zo in elk geval dat je een veel groter bereik hebt. Kun je zelf als uitzendbureau geen kandidaat voor een bepaalde opdracht vinden? Dan kun je het in elk geval bij de partners proberen.

Klinkt eenvoudig? De praktijk is vaak wel weerbarstig. Nog steeds zijn kandidaten het kapitaal van een uitzendorganisatie. Die deel je natuurlijk niet zomaar even met je concullega, ook al kun je daarmee misschien nieuw werk binnenhalen. Maar what’s in it for them?

Je moet de ander wat gunnen

Als master vendor beloof je jouw klant dat je altijd de juiste persoon weet te vinden. Heb je hem of haar niet zelf in je digitale kaartenbak staan, dan vind je de ideale kandidaat wel bij een ander. Maar om die ander mee te krijgen in jouw belofte, moet je hem af en toe wel iets gunnen. Hen niet alleen als terugvaloptie beschouwen als je er zelf niet uitkomt, maar als serieuze partner meenemen in het hele proces. Een succesvol master vendor is juist géén organisatie die zelf als eerste de krenten uit de pap vist, maar een organisatie die wel de regierol op zich neemt, maar tegelijk beseft dat krenten er zijn om te delen.

Daarvoor moet je natuurlijk wel goed in kaart hebben wat je zelf kunt, en waar andere bureaus jou kunnen aanvullen. Daarvoor heb je een systeem nodig dat data verzamelt over eerdere ervaringen. En trouwens, dat niet alleen, je hebt ook een systeem nodig dat aanvragen van de klant snel kan doorzetten naar de juiste kanalen bij je mede-leveranciers. Een soort controlekamer, met andere woorden, van waaruit je alle opdrachten kunt beheren, van aanvraag tot facturatie aan toe. Als je dat voor elkaar weet te krijgen, bewijs je als master vendor je toegevoegde waarde. Dan kun je ook in tijden van schaarste je belofte naar de klant waarmaken: altijd en overal de juiste kandidaat op de juiste plek weten te vinden.

Dit is de eerste in een serie artikelen over VMS’en en technologie om flexibele arbeid te organiseren.