"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Waar online- en offline marketing elkaar kunnen versterken 

Meer dan eens kiezen organisaties voor een strategie, waarbij zij hun marketingbudget volledig aan online marketingactiviteiten alloceren. Met name zoekmachine optimalisatie, vaak ook SEO genoemd, en het kopen van advertenties op sociale media zijn hierbij populair. Een riskante aanpak, daar online- en offline marketing juist supplementair aan elkaar zijn. Online stickers bestellen en uitdelen op een beurs, flyers laten drukken om deze huis-aan-huis te laten bezorgen en bijvoorbeeld een grote banner aan de gevel hangen helpen bedrijven in korte tijd een groot aantal mensen te bereiken. Daar waar online marketing juist sterk gefocust is op een specifieke doelgroep. In dit artikel lees je meer over het vlak waar online- en offline marketing elkaar kunnen versterken. 

Consumenten hebben gemiddeld zeven contactmomenten nodig 
Verschillende onderzoeken laten zien dat consumenten gemiddeld genomen zo’n zeven contactmomenten met een organisatie nodig hebben, vooraleer zij deze vertrouwen. Pas na deze zeven contactmoment zal de consument een dienst of product afnemen. Met uitsluitend online marketing is het vaak lastig dat aantal te realiseren. Een consument zal immers bijvoorbeeld niet snel zeven keer op dezelfde zoekterm zoeken. 

Door een goede vindbaarheid in de zoekmachine te combineren met het uitdelen van brochures op een beurs, zit de consument sneller op de zeven contactmomenten met jouw organisatie. Een brochure drukken is slechts een optie; je zou ook voor flyers of bijvoorbeeld visitekaartjes kunnen kiezen. Het biedt je bovenal de kans de concurrentie te verslaan; een consument zal mogelijk voor een concurrent kiezen als deze het aantal van zeven contactmomenten eerder haalt. 

Werk aan de naamsbekendheid van je organisatie 
Niet alleen het zo snel mogelijk behalen van zeven contactmomenten is een goede reden om online- en offline marketing met elkaar te combineren. Kijk ook eens naar het voordeel wat offline marketing kan bieden op het gebied van het vergroten van je naamsbekendheid. Hang bijvoorbeeld een grote banner op aan de kant van de weg, waarmee je voorbijgangers wijst op een nieuw geopende vestiging van je bedrijf. Zonder zo’n banner is de kans al snel groot dat zij aan de vestiging voorbijgaan. In het bijzonder, wanneer deze vestiging buiten het centrum van een stad of plaats gelegen is.  

Andersom biedt online marketing de mogelijkheid om consumenten bij de organisatie betrokken te houden. Stuur bijvoorbeeld periodiek een nieuwsbrief rond, waarin je bestaande klanten wijst op nieuwe producten of kortingsacties. Het helpt je bestaande klanten te activeren om nog eens terug te keren. 

Redactie / Rédaction / Editors NextConomy Bekijk alle berichten van NextConomy