"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Houd de achterdeur dicht! Helft Belgische werknemers overweegt nieuwe baan

De helft (48%) van de bedienden in België staat open voor een nieuwe job de komende zes maanden. Loon is nog vaak de doorslaggevende factor, maar er zijn nog andere belangrijke factoren die maken dat mensen van job veranderen.

Retentiebeleid is een noodzaak

Onzekerheid over het behoud van personeel doet bedrijven nadenken over de factoren die ervoor zorgen dat een werkzoekende voor hen kiest en niet voor een concurrent. Nu de helft van de Belgische werknemers wel openstaat voor een andere job en 17% aangeeft ook actief op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging, is inzicht in wat het verschil kan maken van groot belang.

Robert Half deed onderzoek bij 1500 Belgische bedienden en daaruit bleek dat het salaris de meest doorslaggevende reden is om het ene bedrijf boven het andere te kiezen (38%). De top drie wordt aangevuld door de locatie van het bedrijf (20%) en flexibiliteit (12%). Daarnaast spelen extralegale voordelen (6%) en uitdagend werk (5%) eveneens een rol in de eindbeslissing.

“Gezien de huidige situatie is het niet verwonderlijk dat het loon een doorslaggevende factor is. Al is het ook van belang dat kandidaten zich hier niet op blindstaren. Loon is vaak maar een korte termijn motivator, op langere termijn zal een kandidaat meer nood hebben aan bijvoorbeeld flexibiliteit, extra verzekeringen of een mobiliteitsbudget.

Tegelijkertijd liegen de cijfers er niet om en is het noodzakelijk om competitief te zijn in je aanbod”, aldus Jeroen Diels, senior regional director bij Robert Half.


– 17% van de ondervraagde Belgische werknemers is momenteel actief op zoek naar een nieuwe baan

– begin 2023 wordt een groot personeelsverloop verwacht

– Salaris blijft de voornaamste reden voor de werknemer om van bedrijf te veranderen (38%), gevolgd door locatie (20%) en flexibiliteit (12%)

– Het sturen van een cv en een sollicitatiebrief blijft de populairste manier van solliciteren (62%).

– Het imago van het bedrijf bij het publiek en bij de huidige werknemers is ook een belangrijke factor in de beslissing van de kandidaat.

Veranderen van job anno 2023? Klassieke methode en beïnvloedende factoren

Verrassend om vast te stellen dat uit het onderzoek blijkt dat de klassieke methode met cv en motivatiebrief toch nog steeds het startpunt is voor 62% van de respondenten. Voor 8% gebeurt het solliciteren via een tussenorganisatie en voor 7% is LinkedIn het uitgelezen platform om een nieuwe job te zoeken. De vlotheid en efficiëntie van het sollicitatieproces baart wel heel wat managers zorgen. Om een zicht te krijgen op de bedrijfscultuur, wordt vooral gekeken naar de eigen website (48%), Google (36,2%) of input van het netwerk van de sollicitant (36%).

Tips & tricks

“De cijfers tonen hoe invloedrijk externe factoren zijn in de aanvaarding van een voorstel. Je website is je uithangbord, dus maak daar werk van en zorg dat die de employer branding en de interne cultuur weerspiegelt. Neem onder de loep wat potentiële werknemers online kunnen terugvinden over je bedrijf, zorg ervoor dat hetgeen je uitstraalt, ook in de realiteit wordt omgezet en dat je (oude) werknemers ‘ambassadors’ worden. Wat het sollicitatieproces betreft: stel jezelf de vraag of alle stakeholders voldoende betrokken zijn, weten ze wat hun rol is in het proces en wees flexibel. Snelheid en transparantie maken het verschil”.

Lees ook :

Redactie / Rédaction / Editors NextConomy Bekijk alle berichten van NextConomy

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *