"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

9 vaardigheden die cruciaal zijn voor ondernemers

Welke vaardigheden zijn essentieel voor een succesvolle ondernemer? De redactie van NextConomy zocht het voor je uit.

‘Ondernemen kan je leren’, dat is de algemene conclusie. Het hoort vooral goed in je hoofd te zitten als ondernemer, klinkt het in de freelancewereld. Want voor jezelf werken, is niet altijd zo gemakkelijk. Daarom is het als freelancer belangrijk dat je over volgende kwaliteiten beschikt.

1. Zelfzeker zijn

Om nieuwe klanten binnen te halen en om je huidige klanten tevreden te houden, moet je heel zelfzeker overkomen over je eigen kunnen. Jammer genoeg is dat voor sommige freelancers niet zo evident. Maar als je zelf niet in jezelf gelooft, wie dan wel? En waarom zou een opdrachtgever met jou willen samenwerken als je onzeker bent?

2. Commerciële feeling

Je hebt jouw specifieke talent, maar hoe zet je dat in de markt? Hoe zorg je ervoor dat je duidelijk communiceert dat jij de kennis en het kunnen hebt om het probleem van je potentiële opdrachtgever op te lossen? En hoe onderscheid je jezelf van concurrenten? Formuleer een antwoord op die vragen in een pitch van maximum 30 seconden.

3. Doorzettingsvermogen

Een doel voor ogen hebben en daar 200% voor gaan, dat is wat een succesvolle ondernemer doet. En vooral, niet na enkele weken of maanden opgeven omdat te weinig klanten je vinden. Naast doorzettingsvermogen is geduld een mooie eigenschap. En uiteraard heel goed weten welke stappen je moet nemen om je doel te bereiken. Netwerken met gelijkgestemden zorgt ervoor dat je gemotiveerd en geïnspireerd blijft.

4. Planner

De ene maand verzuip je in het werk, de andere maand komen er amper opdrachten binnen. Een goede planning, ook financieel is cruciaal. En plan ook voldoende tijd voor jezelf in. Een veelgemaakte fout bij freelancers is dat ze continu beschikbaar zijn voor hun opdrachtgevers waardoor ze zich nooit 100% kunnen ontspannen.

5. Weloverwogen keuzes maken

Wel of niet je eigen marketing voeren. Wel of niet een coach onder de arm nemen. Wel of niet je eigen boekhouding doen. Wel of niet bepaalde zaken aankopen. Wel of niet met die nieuwe klant samenwerken? Als ondernemer heb je elke dag wel een aantal knopen door te hakken. Ons advies: er zijn geen goede of slechte keuzes, enkel keuzes. En na elke keuze kan je weer een keuze maken.

6. Risico’s durven nemen

Als mens zijn we net geprogrammeerd om routine en tradities te omarmen. Dat geeft ons een veilig gevoel. Maar als ondernemer is het soms noodzakelijk om een risico te nemen en om bijvoorbeeld een nieuwe weg in te slaan. Tal van freelancers hebben die les geleerd tijdens de coronacrisis.

Wat is het risico precies? Wat kan je erbij winnen? En wat kan je erbij verliezen? Vaak kom je tot de conclusie dat het risico minder groot is dan het op het eerste zicht leek.

7. Verantwoordelijkheidszin

Als freelancer werk je alleen en ben je dus verantwoordelijk voor alles wat met je werk te maken heeft: deadlines, inkomen, klantencontact, gezondheid, welzijn … Kortom, jij bent hét team.

8. Onderhandelaar

Wil je je klanten tevreden houden, dan moet je ook kunnen onderhandelen. Niet alleen over je tarief, maar ook over de inhoud van je project, deadlines, visies … Soms kan je van mening verschillen met je opdrachtgever en dan is het aangeraden dat je dit op een weloverwogen en tactvolle manier doet.

9. Probleemoplosser

Met elk nieuw project dat je uitvoert, kom je bepaalde zaken voor de allereerste keer tegen. Een succesvolle ondernemer pakt die uitdagingen met beide handen vast en ziet die als een kans om bij te leren.

Als freelancer is het jouw taak om de problemen van je klanten te analyseren, te begrijpen en op te lossen. Die klus zou eenvoudig moeten zijn, maar veel opdrachtgevers weten niet waar het schoentje echt knelt. Dat uitzoeken en oplossingen vinden, is net jouw expertise.

Zijn er volgens jou nog vaardigheden die onontbeerlijk zijn voor een succesvolle ondernemer? Of wil je graag getuigen over een speciale skill van jou die ervoor zorgt dat je zaak snel groeit? Laat het ons dan gerust weten in een reactie hieronder.

Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van Nathanella Monsaert

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *