"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Hoe zet je als freelancer je meerwaarde in de kijker?

De concurrentie is soms hevig, de klanten veeleisend. Hoe profileer jij je als freelancer zodanig dat je met kop en schouder boven de rest uitsteekt? Drie freelancers getuigen.

Wat is jouw meerwaarde, hoe communiceer je die aan klanten en hoe onderscheid je je van andere freelancers? Jean-François Bodart (BizDev), Amy Gille (Academie voor ViBS) en Stan Dresselaers (Hey Hey) vertellen hoe zij dat doen.

Wat is jouw meerwaarde?

Jean-François: “ik adviseer starters, freelancers en zaakvoerders van kmo’s bij de groei van hun business met focus op sales en marketing. Ik heb meer dan 20 jaar ervaring bij zowel kleine als grote ondernemingen en ik ben al meer dan 10 jaar zelfstandige consultant, waardoor ik pijnpunten bij de klant snel analyseer en omzet naar concrete acties. Voor specifieke onderdelen kan ik rekenen op mijn breed netwerk van specialisten.”

Amy: “ik ondersteun ondernemers en kmo’s in de bouwsector op administratief vlak. De wetgeving in die sector is enorm belangrijk en meestal hebben mijn klanten daar geen kaas van gegeten. Met 20 jaar ervaring in de branche vormen wij een perfecte match. Samen met de klant leg ik de focus op efficiëntere tijdsbesteding, meer klanten winnen en meer omzet.”

Stan: “als eigenaar van een creatieve brand strategy en design studio stel ik een merkstrategie samen voor mijn klanten. Door mijn grafische achtergrond, aangevuld met marketing en jarenlange ervaring praat ik gemakkelijk met verschillende soorten ondernemingen die willen evolueren of groeien. Daarnaast is die brede kennis een pluspunt om de verschillende specialisten waarmee ik samenwerk te sturen.”

Hoe communiceer jij jouw meerwaarde?

Jean-François: “ik hou van een zeer persoonlijke aanpak. Ik ben altijd open en transparant en ik vertel mijn klanten dat het mogelijk is dat ze bij mij niet terechtkunnen. Tijdens een gratis intake, bespreek ik alle details over hun business development. Potentiële klanten bereik ik via mijn YouTube en LinkedIn-kanaal waar ik tips en advies geef rond educational marketing.”

Amy: “Omdat ik voor een scherp omlijnde doelgroep in een nichesector heb gekozen, moet ik weinig moeite doen om klanten te overtuigen om met mij in zee te gaan. Mond-tot-mondreclame doet de rest. De know-like-trust factor is dus erg belangrijk. Om mijn meerwaarde extra in de verf te zetten, heb ik ook allerhande vragenlijsten en checklists voor potentiële klanten.”

Stan: “Ik ga in gesprek, stel vragen en luister vooral. De meerwaarde van een strategisch design probeer ik weer te geven met voorbeelden: dat het verder gaat dan wat de klant mooi vindt en dat het eerder gaat om wat werkt. Kortom, hoe jouw merk wat zegt.”

Hoe onderscheid je je van freelancers die in dezelfde branche werken?

Jean-François: “Persoonlijk contact. Ik neem niet te veel dossiers tegelijkertijd en dat vertel ik ook mijn klanten. Ik geloof niet in de one-size-fits-all methode. Ik ga op zoek naar een manier om aan sales te doen die bij de klant past in plaats van hem te overtuigen dat mijn manier de beste is.”

Amy: “Ik onderscheid me door mijn boodschap en hoe ik die in de wereld zet. Ik breng altijd mijn passie naar voor zodat ik een beleving opwek bij potentiële klanten.”

Stan: “Door mezelf te zijn. Ik neem ook niet elke klant aan. Ik werk vooral met klanten die ik vooruit kan helpen en die voor mij ook betekenisvol zijn.”

Hoe zien jullie de toekomst?

Jean-François: “Binnenkort start ik ook met een online course rond sales. Eerste topic zal gaan over prospectie en leadgeneratie.”

Amy: “Ik kan het aantal aanvragen van klanten niet meer bijhouden en omdat ik geen personeel in dienst wil nemen, heb ik besloten mijn ervaring en kennis te delen met starters. Zo is de Academie voor Virtual Business Support geboren.”

Stan: “Door dingen bij te leren via cursussen of ervaringen, vond ik op den duur mijn plaats. Dat moet ook, als je ziet hoe de grafische wereld de laatste decennia is geëvolueerd: van desktoppublishing  over web naar 3D … Elke sector evolueert snel waardoor je als freelancer bijna gedwongen wordt om een niche te kiezen en levenslang te leren.”

Hoe zet jij jouw meerwaarde in de markt? Reageer hieronder.

 

Lees hier deel 1 van dit artikel: Hoe val je op als freelancer?

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert

Eén reactie op dit bericht

  1. gelukkig dat job- en technische kennis niet meer nodig zijn, als je maar kan verkopen 🙂