"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU
dag van de freelancer

Freelancers zijn meer dan hun expertise

Inzichten van freelancers en opdrachtgever tijdens Dag van de Freelancer 2020

Drie organiserende partijen, één rapport, vijf panelgesprekken en een stabiele internetverbinding. Meer had deze Dag van de Freelancer niet nodig om meer dan 250 deelnemers te inspireren. Online, maar evengoed verbindend.

Inspirerend, verbindend én verhelderend. Hoe freelancers gepassioneerd voor hun vak en statuut gaan bijvoorbeeld. Vooral in deze onzekere tijden. Zo leerden we uit het Freelancer Focus 2020 rapport van Unizo dat de ondernemersmicrobe zich blijft vasthaken, ook in deze uitdagende virustijden. Iets meer dan de helft van de freelancers geeft aan in coronatijden helemaal niet of nipt rond te komen. Toch blijven freelancers volop achter hun keuze staan om zelfstandige te blijven: 85% zou opnieuw de stap wagen om freelancer te worden. Ook met wat hij of zij nu weet. Meer nog, zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo, tijdens de vragenronde: juni en juli waren recordmaanden op vlak van zelfstandige starters.

Juni en juli waren recordmaanden op vlak van zelfstandige starters

Leren van freelancers en opdrachtgevers

Hoe werken freelancers en opdrachtgevers nu succesvol samen? Daarop zoomden de drie organiserende partijen, Unizo, Jellow en NextConomy in tijdens de 5 panelgesprekken. Aan het woord zowel freelancers als opdrachtgevers. We filteren er de waardevolste tips uit.

Freelancers zijn meer dan hun expertise

Jezelf als freelancer op de kaart zetten en het verschil maken in de opeenvolgende fases waarin een opdracht zich ontwikkelt, is minstens even belangrijk als je vakkennis. Net met die ondernemerschapskwaliteiten maak je het verschil en leg je de basis voor een geslaagde samenwerking.

Wat we leerden

#1 Opdrachten vinden

Investeer actief in je netwerk

Face to face, online en via tussenpartijen. Zorg dat je netwerk divers is, houd het warm en blijf in elk contact authentiek. Dat is volgens Annelies Delmoitié die freelance administratieve oplossingen aanbiedt, de sleutel tot succes. Dat niet elke ondernemer een extraverte persoonlijkheid heeft, hoeft daarom geen obstakel te zijn. Zo zijn intermediaire partijen een heel waardevolle tussenschakel voor wie het verkooppraatje liever overslaat. Ook Kevin Schroeven, freelance scan & design-expert, investeert veel in zijn netwerk (bij voorkeur LinkedIn), maar haalt evengoed heel wat opdrachten binnen via matchingplatformen zoals Jellow en tussenpartijen. Netwerken, online aanwezig zijn en de mogelijkheden verkenning via matchings-en intermediaire platformen: vaak is een continue opdrachtenstroom genereren een combinatie van inzetten op verschillende pistes.

Soms wringt een freelancer zich te veel in bochten. Maar een opdracht die niet goed voelt, zal vaak in de weg staan van een opdracht die wel goed voelt.

#2 De klik tussen freelancers en opdrachtgevers

Denk flexibel mee en durf neen zeggen

De match tussen opdrachtgevers en freelancers is niet altijd even evident, zo horen we. Net zoals freelancers in alle maten en soorten bestaan, zijn het type opdrachtgevers of opdrachten dat ook. En dat vertaalt zich al meteen bij de formulering van de opdracht. Het verschil in opdrachtomschrijving tussen grote ondernemingen en kmo’s is vaak treffend, vertelt Stefan Van Rompaey, marketingstrategist. “Zo kom ik bij veel grote organisaties pas in beeld wanneer er al een projectcharter is opgemaakt. Terwijl bij kmo’s de projectaanpak vaak pas vorm krijgt tijdens het kennismakingsgesprek. ”Wat we vooral meekrijgen van Stefan is de manier waarop hij heldere offertes uitwerkt voor zijn projecten. “Spreek niet over kosten, maar over investeringen. Werk een minimumdienstverlening uit en zet daartegenover de totaalaanpak met bijbehorende voorwaarden. En laat je opdrachtgever kiezen.”

Gert Lathouwers, zaakvoerder van Wizz Communicatiepartners, verwacht als opdrachtgever van freelancers dan weer flexibiliteit en zet hen vooral in voor een bepaalde competentie binnen een projectgeheel. Het verschil tussen een geslaagde en minder geslaagde match zit voor hem in de mate waarin de freelancer zich kan inleven in de eindklant. Maar evengoed in de planningsvaardigheden van de freelancer. “Er is nog werk na de deadline”, zo stelt de zaakvoerder, maar niet alle freelancers houden hiermee rekening in hun planning. Hoe freelancers onderhandelingen beter kunnen aanpakken? “Sneller neen zeggen”, claimt Gert. “Soms wringt een freelancer zich te veel in bochten. Maar een opdracht die niet goed voelt, zal vaak in de weg staan van een opdracht die wel goed voelt.”


 

Bekijk de aanvullende interviews op ons YouTube kanaal met onze experts en krijg nog meer tips en inzichten.

 


#3 Opdracht scherpstellen

Vrije interpretatie is valkuil

“Laat zo weinig mogelijk ruimte voor vrije interpretatie binnen de opdracht of binnen een samenwerking met andere freelancers. Want in die interpretatie zit net de valkuil”, ervaarde Anouschka Klestadt, zaakvoerder van Transition, in samenwerkingen met freelancers. Of je nu een welomlijnde opdrachtomschrijving hebt of je je eerder aanpast aan de omstandigheden waarbinnen je de opdracht zelf vormgeeft, de samenwerking start met een grondige kennismaking. Soms is samenwerken met intermediaire partijen hierin een voordeel. “Zij fungeren vaak als klankbord en back-up”, zegt Jessy Holvoet die als freelance communicatie-expert vaak pas in beeld komt bij bedrijven in een crisissituatie.

#4 Vlot samenwerken

Open communiceren en persoonlijkheid laten zien

We horen van zowel de freelancers als de opdrachtgevers dezelfde oproep: feedback is belangrijk. En beide partijen dragen hierin een verantwoordelijkheid. “Heb oog voor een open communicatie”, raadt Sofie Vanthienen, hr-business partner bij Liantis aan. Hanneke Kennes, die organisaties adviseert in strategie, groei en samenwerking op de werkvloer, benadrukt vooral het belang van de start van de samenwerking. “Zorg dat je volgende zaken helder hebt bij de opstart van een opdracht: wat zijn de kritische succesfactoren? Waarop word ik beoordeeld? Waarop kan het project stuklopen? En wat doen we in dat geval?” Voor opdrachtgevers is het dan weer cruciaal om freelancers maximaal te betrekken in zowel teamoverleg als informele momenten waarbij de teamgeest aangescherpt wordt, zo leerde Klaas Willaert, zaakvoerder van Lizy.

Van freelancers wordt verwacht dat ze zich blijven ontwikkelen en dat ze een inspiratiebron zijn van wie opdrachtgevers kunnen bijleren, geeft Klaas Willaert nog aan. Blijf jezelf ontwikkelen. Of zoals Sven Mastbooms het samenvatte bij de wrap up: “wees boeiender dan alleen je functie.”

#5 Geslaagd afronden

Maak jezelf onmisbaar

“Een geslaagd einde is er een waarbij je jezelf onmisbaar hebt gemaakt”, stelt Céline Vroman van Yelski, die freelance office services aanbiedt. En die visie beaamt Marina Niessen die als freelance logistiek- en transport expert organisaties adviseert en bijstaat in supply chain-vraagstukken. “Bepaal aan het einde van je opdracht samen met je klant de struikelblokken voor de toekomst en reik hen de tools aan om die uitdagingen te tackelen. En vooral: zorg voor een warm afscheid.”

 

Dag van de Freelancer herbeleven? Herbekijk hier de panelgesprekken.

Bekijk de aanvullende interviews met onze experts en krijg nog meer tips en inzichten.

 

  • Dag van de Freelancer herbeleven? Herbekijk hier de panelgesprekken.
  • Bekijk de aanvullende interviews op ons YouTube kanaal met onze experts en krijg nog meer tips en inzichten.