SLUIT MENU

Hoe starten met talent vinden via een FMS?

Opdrachtgevers willen snel, gemakkelijk en veilig freelancers vinden. Maar elk begin is lastig. Doe eerst een grondige marktverkenning, experimenteer met kleine opdrachten, bereid je organisatie goed voor en zorg voor een aantrekkelijk profiel.

FMS-en willen niets liever dan opdrachtgevers een ‘easy hiring experience’ bezorgen: snel, gemakkelijk en veilig in contact te brengen met freelancers. Maar elk begin is lastig, daarom enkele tips:

  1. Doe eerst een grondige marktverkenning. Wij hebben alvast zeven FMS-en die in België actief zijn uitgebreid bevraagd, gewikt en gewogen. De resultaten vind je in hoofstukken 2 en 3 van dit rapport. Onderzoek welke FMS-en relevant zijn voor de profielen die je nodig hebt, wie goede referenties heeft en sterke groeicijfers kan voorleggen.
  2. Experimenteer: huur freelancers in voor kleine opdrachten of minder kritische rollen voor de organisatie, en bepaal op basis hiervan welk diensten en/of garanties je van het platform minimaal nodig hebt.
    • Sommige online freelance platformen bieden al erg gesofisticeerde diensten aan zoals helpen met het bouwen en onderhouden van talentenpools, project teams samenstellen of budgetbewaking.
    • Ga je voor lokale, Belgische freelancers of zoek je internationaal talent?
  3. Bereid je organisatie voor op het samenwerken met freelancers.
    • Vraag je 2 zaken af: allereerst ‘wat kan er fout lopen?’ op gebied van communicatie, leiding geven, juridische zaken, cultuur en integratie met aanwezige technologie? Vervolgens vraag je ‘hoe kunnen we meer meerwaarde uit de samenwerking halen, hoe laten we ingehuurd talent maximaal bijdragen aan het succes van onze organisatie?’ Zet vervolgens een visie en beleid op. (zie ook verder in dit hoofdstuk: aandachtspunten).
    • Betrek alle partijen die hier mee te maken krijgen: business, talent acquisitie, legal, HRtooling (HRIS), finance, … Dat zijn heel wat stakeholders om mee aan boord te krijgen!
  4. Zorg voor een aantrekkelijk profiel van je organisatie op het FMS en een opdrachtomschrijving die sprekend is. Kandidaten hebben veel keuze, en op sommige online platformen zelfs ook de optie om jou als opdrachtgever een ‘rating’, een beoordeling te geven. Bedenk dat freelancers gedreven worden door andere stimulansen dan mensen op zoek naar een vaste baan. Pas je aanbod en de communicatie daarom aan op wat freelancers motiveert en drijft.

Download het e-book Freelance Management Systemen in België

In dit eerste, unieke, rapport zet NextConomy alle informatie over FMS op een rij en laat uitvoerig zien welke FMS-spelers actief zijn in België en wat zij te bieden hebben.

Download hier het onderzoeksrapport FMS- Kan je nog zonder van NextConomy.

Lees ook :

Redactie / Rédaction / Editors NextConomy Bekijk alle berichten van NextConomy