SLUIT MENU

Hoe kies je jouw freelanceplatform? Een stappenplan

Kies het juiste freelanceplatform met deze stappen: niche, bereik, taal en klanten en ontdek ook de extra diensten die platformen aanbieden aan jou als freelancer.

Hoe kies je een platform dat het best bij jouw profiel past? Een stappenplan:

  1. In welke niche wil je het liefst aan de slag? Ben je bijvoorbeeld grafisch vormgever, marketeer of ontwikkelaar, dan zijn er een paar gevestigde spelers in het veld met een klantenbestand gericht op je sector.
  2. Wil je nationaal of internationaal werken? Als je over de grenzen zoekt, bepaal dan zeker in welke tijdzones je kan werken.
  3. Welke talen spreek je vlot? In Amerika en in andere continenten is kennis van de Engelse taal voldoende. In Europese landen is het vaak mooi meegenomen dat je ook Frans of Duits kent.
  4. Vind je de klanten waarmee de marktplaats al eerder heeft gewerkt voor jou interessant?

Twijfel je na voorgaande vragen om voor jou het meest geschikte platform te kiezen? Weinig platformen eisen dat je loyaal bent aan hen. Veel freelancers hebben zich dan ook geregistreerd op meerdere platformen.

Jouw profiel

Jouw profiel is je meest belangrijke marketinginstrument op een freelance platform en bepalend om vlot projecten binnen te halen. Besteed dus zeker voldoende tijd aan het maken van de ideale omschrijving van jezelf. Verkoop niet jezelf, maar vertel toekomstige klanten hoe je ze kan helpen. Beperk je tot een opsomming van die kennis en vaardigheden waarvoor je bekend wil zijn. Zorg ervoor dat de titel bij jouw profiel een winner is: in enkele woorden maak je duidelijk waarvoor de opdrachtgever je moet contacteren zodra ze op jouw profiel stoten.

Een opdracht scoren

Voorbereiding is alles: ga niet zomaar in op de eerste de beste opdracht, maar analyseer de beschrijving van het project zorgvuldig. Selecteer projecten waar je zeker succesvol aan kan bijdragen, waar je zelf bijleert, die je portfolio versterken of die je nog meer een autoriteit maken in een bepaald domein.

Jezelf verkopen is voor de meeste freelancers een van de moeilijkste aspecten van het ondernemerschap. Ook in de onlinewereld is dat, helaas, niet anders. Je zal niet elke project winnen, maar dat moet je niet ontmoedigen. Blijf volhouden, maar pas wel telkens je aanpak aan tot je succes kent. Zoveel duizenden mensen slagen hierin, jij dus ook, toch?

Extra diensten van (sommige) freelanceplatformen

Sommige marktplaatsen bieden onderstaande diensten aan, andere platformen slechts enkele of zelf (nog) geen. Beslis welke services een extra meerwaarde voor je bieden en vraag er naar wanneer je je aanmeldt op een FMS.

  1. Marketingadvies op maat. Hoe zet je jezelf goed in de markt? Sommige freelancers weten niet hoe ze een overtuigend en beknopt profiel moeten opstellen of hun expertise in de kijker zetten.
  2. Als freelancer is het heel belangrijk dat je de expert bent én blijft in jouw markt. Dat kan alleen maar als je je constant bijschoolt.
  3. Training soft skills. Je technische vaardigheden zijn noodzakelijk maar op zich niet voldoende voor je freelancesucces. Van communicatie over tijdsbeheer tot het opstellen van een winnende bedrijfsstrategie: je soft skills spelen ook een enorme rol om succesvol te freelancen.
  4. Lokale events. Als freelancer is het soms eenzaam werken van thuis uit. Netwerken met coconcullega’s biedt even ademruimte en zijn een enorme meerwaarde. Je hoort nieuwe ideeën, je legt nieuwe contacten …
  5. Wat vandaag ‘hot’ is op de freelancemarkt is morgen misschien al ‘passé’. Zijn je vaardigheden afgestemd op de noden van de markt? Moet je je aanbod aanpassen? Moet je iets anders aanbieden? Sommige FMS – en analyseren de trends binnen je sector en delen die met hun freelance community, zodat jij weloverwogen beslissingen kunt nemen om je zaak te doen groeien.
  6. Goede platformen geven je regelmatig feedback van je eerdere en huidige klanten. Eventueel krijg je ook een uitgebreide analyse van je sterke en zwakke punten en hoe je die eerste kan versterken en de laatste kunt verbeteren.
  7. Bedrijfsbeoordeling en coaching. Deze dienst wordt nog niet vaak aangeboden, maar zou een fantastische hulp voor je zijn: een businesscoach die samen met jou je prestaties evalueert en naar nieuwe wegen zoekt om je succes te vergroten.
  8. Steeds meer FMS – en bundelen de kennis en vaardigheden van enkele freelancers op het platform tot samenwerkingsverbanden om samen via het platform aan projecten te werken. Het voordeel? Grotere teamprojecten en het delen van expertise.
  9. Presentatie van freelancers. De kans om een blogartikel te schrijven op het freelanceplatform of om te spreken op een event: je krijgt de ruimte om je expertise in de kijker te zetten.
  10. Diepgaande analyses. Platformen beschikken over heel wat data langs klant- en freelancezijde. Door die gegevens te analyseren en tools te ontwikkelen, kunnen beide partijen hun bedrijfsprestaties beoordelen en verbeterpunten registreren.

Download het e-book Freelance Management Systemen in België

In dit eerste, unieke, rapport zet NextConomy alle informatie over FMS op een rij en laat uitvoerig zien welke FMS-spelers actief zijn in België en wat zij te bieden hebben.

Download hier het onderzoeksrapport FMS- Kan je nog zonder van NextConomy.

Lees ook :

Redactie / Rédaction / Editors NextConomy Bekijk alle berichten van NextConomy