"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

9 uitdagende klanten die jij de baas kunt – deel 2

Soms ontmoet je als freelancer een klant waarmee het niet meteen klikt. Toch kan je succesvol met hem samenwerken als je goed weet wie voor jou zit. NextConomy somt 9 types opdrachtgevers op.

Werk je voor een klant die constant mailt, helemaal niets van zich laat horen of nooit tevreden is? Geraak niet gefrustreerd. In dit en een vorig artikel (deel 1) sommen we 9 lastige klantentypes op en hoe je hen het best kunt managen.

6. De helper

De helper is op het eerste gezicht een toffe klant, maar kan soms in de weg lopen. Hij houdt van persoonlijk contact en voelt zich graag betrokken bij je werk.

  • Geef hem taken die hij aankan en die jou helpen bij de opdracht
  • Vraag hem om onderzoek te doen. Of je de info die je krijgt gebruikt of niet, maak niet uit. Hij is er toch alleszins zoet mee
  • Profiteer van deze situatie om je managementvaardigheden aan te scherpen: je leert taken delegeren, feedback geven en samenwerken

7. De gierigaard

De gierigaard stelt zijn budget steeds voorop, zelfs als dit betekent dat hij hierdoor inboet op kwaliteit. Hij kiest altijd voor de goedkoopste optie.

  • Focus op kostenefficiëntie en kostenbesparing wanneer je je product of dienst voorstelt bij deze klant. Kwaliteit en duurzaamheid interesseren hem minder
  • Werk snel. Tijd is je meest waardevolle bezit als freelancer. Hij wil gewoon dat het werk gedaan is, dus dat is het enige dat je hoeft te doen
  • Jouw proces interesseert hem niet, waardoor je zelf je tools kunt kiezen
  • Stel zeker een waterdicht contract op. Sommige gierigaards vergeten om jou te betalen voor je prestaties (PS: je moet altijd met een contract werken! Lees ook: Hoe vermijd je schijnzelfstandigheid als freelancer?
  • Leg je tarief bij de start sowieso hoger. Deze klant zal zeker onderhandelen over een lagere prijs.
  • Kijk ook naar de tarieventool op NextConomy.

8. De ondergeschikte

De ondergeschikte heeft geen beslissingsrecht. Hijzelf moet alles nog eens aftoetsen bij de managers en directie die boven hem staan. Hij weet soms ook niet goed wat er precies van hem en dus van jou verwacht wordt, waardoor je niet snel een antwoord krijgt op je vragen.

  • Bundel al jouw vragen in één document. Wanneer je verschillende mails stuurt, krijg je gegarandeerd slechts op een paar een antwoord.
  • Werk proactief. Plan op voorhand al je stappen en welke informatie je nodig hebt in elke fase. Stel je vragen daarna ruim op voorhand, zodat het project geen vertraging oploopt omdat je nog wacht op info.
  • Leg je proces niet uit. Je hoeft hem enkel op de hoogte te houden van details die belangrijk zijn voor zijn superieuren. Die zijn tenslotte enkel geïnteresseerd in resultaten.

9. De ongeduldige

De ongeduldige wil dat je het werk gisteren al geleverd hebt. Hij wordt onrustig als hij een dag niks van jou heeft gehoord. Hij denkt dat je niet voor hem werkt volgens de afspraken en dat je de deadline niet gaat halen.

  1. Maak hem duidelijk dat je ook voor andere klanten werkt en dat je dus niet altijd paraat kan staan voor hem
  2. Wil hij dat je sneller werkt dan vastgelegd in het contract, wijs hem hier op
  3. Vertel hem duidelijk de stappen die je onderneemt om resultaat te halen. Soms begrijpt hij niet hoeveel werk er in een project schuilt
  4. Vraag een extra vergoeding als hij de deadline vervroegt

De beste klant

In dit en voorgaand artikel hebben we het enkel gehad over uitdagende klanten. Gelukkig zijn de meeste opdrachtgevers echt toffe, warme en empathische opdrachtgevers, die nieuwsgierig zijn in jou en je werk, je graag helpen en steunen, en de nodige vrijheid geven om je ding te doen zodat je maximaal resultaat haalt.

Goede klanten vertrouwen jou, bevelen je aan bij anderen en verklappen waarom ze net voor jou hebben gekozen. Klanten die jou waarderen, verdienen ook jouw waardering. Vertrouw hen zoals zij jou vertrouwen.

Extra tip

Als freelancer is het heel belangrijk om te weten wie jij bent en waar je naartoe wil. Door zelfkennis kan je beter omgaan met conflicten en moeilijke klanten en weet je heel goed met wie je graag samenwerkt en met wie niet. Lees ook dit artikel.

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert