"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Matchingplatformen GIGHOUSE en SThree transparant over hun fee

Matchingplatformen vragen een fee wanneer ze freelancers aan opdrachtgevers koppelen. Maar hoeveel bedraagt die vergoeding? GiGHOUSE en SThree communiceren daar heel transparant over.

Welke meerwaarde bieden matchingplatformen? Wie bepaalt het tarief? En hoe berekent het platform hun fee? Co-founder van GIGHOUSE Melanie Deblanc en Diane Liegey, Business Manager at Real Staffing, part of SThree leggen hun kaarten op tafel.

Bepalen freelancers zelf hun tarief wanneer ze via jullie werken?

GIGHOUSE: “Onze freelancers bepalen zelf hun gewenste dagtarief en geven dat in in hun GIGHOUSE-mobile app. Daarnaast kunnen zij een fee instellen per project en hierover ook onderhandelen met de klant bij het kennismakingsgesprek. Wij adviseren vaak wel wat marktconform is aan beide partijen.”

SThree: “Het tarief wordt bepaald door de klanten. Wij onderhandelen elk jaar opnieuw op basis van de ervaring van onze freelancers en de indexering.”

Met onze fee van 24% zijn we zeker marktconform. Freelancers onderschatten vaak de efforts die wij als matchmaker doen om nieuwe klanten te onboarden – GIGHOUSE

Hoe bepalen jullie het tarief van jullie freelancers naar de klant toe?

GIGHOUSE: “Wij vragen een brokersfee van 24% of 22% als dit via een domiciliëring gaat. De freelancers geven wekelijks hun prestaties door via de app, wij betalen hen uit en sturen de facturen inclusief de fee naar de klanten. Het platform is gratis voor de freelancers, de eindklanten betalen enkel de geleverde prestaties.”

SThree: “Wij hanteren een standaard brokersfee van 20% met een minimum van 120 euro voor een volledige zoekopdracht, 50 euro voor onboarding en follow-up van freelancers die bekend zijn bij de klant. Wij communiceren aan beide partijen heel duidelijk over onze services die we hen verlenen en de kosten die daarbij horen.”

Welke meerwaarde bieden jullie je freelancers aan?

GIGHOUSE: “Ons platform is voor hen gratis. Wij vinden kwalitatieve opdrachten bij gescreende opdrachtgevers en ontzorgen hen volledig administratief: contract, timesheets, facturatie … Onze app is heel gebruiksvriendelijk en alle gegevens worden ingevuld met een paar klikken. Daarnaast garanderen wij een correcte uitbetaling van de facturen.”

“Daarnaast krijgen wij vaak vragen over het ‘ondernemerschap’ bij freelancers: marktconforme tarieven, positionering in de markt … En tot slot organiseren we met onze partners regelmatig netwerkevents en opleidingen voor onze freelancers.”

SThree: “We organiseren ontmoetingen in hun sector, allerlei activiteiten zoals diners en events, en investeren ook in technologie zoals een efficiënt facturatiesysteem.”

Een klantgerichte recruiter streeft naar een win-winsituatie zonder het belang van hun dienst uit het oog te verliezen – SThree

Van sommige freelancers horen we dat er platformen zijn die een hoge marge nemen, weinig meerwaarde bieden, hen dwingen om hun prijs te verlagen … Wat vinden jullie hiervan?

GIGHOUSE: “Met onze fee van 24% zijn we zeker marktconform. Freelancers onderschatten vaak de efforts die wij als matchmaker doen om nieuwe klanten te onboarden. Ondernemingen overtuigen om freelancers in te huren, is onze grootste taak. Veel bedrijven hebben nog de misvatting dat werken met freelancers duur is. Ons team is elke dag bezig met hen te overtuigen van het tegendeel en met het zoeken van interessante opdrachten.”

“Daarnaast leunen freelancers op ons om hun ‘sales’ te doen. Zij zijn vaak expert in hun vak, maar willen zich niet bezighouden met het zoeken naar een volgende opdracht.”

SThree: “Zoals in elke sector vind je hier ook charlatans. Een klantgerichte recruiter streeft naar een win-winsituatie zonder het belang van hun dienst uit het oog te verliezen.”

“Freelancers moeten ook opdrachtgevers uitdagen. Veel klanten hanteren tarieven die niet marktconform zijn, waardoor ze gedwongen worden om hun prijzen te verlagen. Een situatie die zich ook vaak voortduurt bij rechtstreeks contact tussen beide.”

Wat is jullie grootste troef voor freelancers?

GIGHOUSE: “Wij zorgen ervoor dat ze contractueel in orde zijn en dat hun facturen op tijd betaald worden. Dat is een enorme troef in onze samenwerking.”

“Ons groot voordeel is dat freelancers zeker zijn van hun centen. We hanteren een betalingstermijn van 28 dagen en bieden ook een optie voor betalingstermijnen van 7 of 14 dagen. Dat terwijl de meeste klanten een termijn van 30 dagen aan het einde van de maand hanteren.”

Voor meer informatie over SThree, klik hier.

Lees ook :

 

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert