"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Transnationaal werken, de nieuwe manier van werken?

“Ceo’s moeten het transnationaal werken omarmen willen ze hun bedrijf laten groeien”, zegt Strategic Consultant Koen Blanquart in zijn boek ‘Thuisvoordeel’. Hij pleit dan ook voor meer focus op het resultaat en niet zozeer op locatie en tijd.

Waarom zijn onze organisaties nog altijd zo gestructureerd alsof we allen nog aan de lopende band van de eerste Ford-fabriek staan? Willen bedrijfsleiders zeker zijn van hun toekomst, dan moeten ze een nieuwe manier van werken omarmen, waar het persoonlijk leven van medewerkers en het productief werken in balans is. Dat is de duidelijk boodschap van Koen Blanquart in zijn boek ‘Thuisvoordeel’.

Welke voordelen biedt plaats- en tijdsonafhankelijk werken voor medewerkers?

Koen: “In mijn boek noem ik dat transnationaal werken. Enerzijds wordt de reistijd van medewerkers beperkt en anderzijds werken die wanneer het best voor hen past. In mijn boek haal ik de termen asynchroon en synchroon werken aan. Met asynchroon werken doel ik op de taken die iemand op zelfstandige basis aanpakt. Het aflevermoment is hier belangrijk, de weg er naartoe veel minder. Je geeft hierdoor als ceo een stuk vrijheid terug aan je personeelsleden.”

“Cultuur, samenwerken, vriendschap onder collega’s … blijven belangrijk. Maar die momenten worden bewust ingericht via een zoommeeting, vergadering, teambuilding … Dat is dan synchroon werken.”

“Die boodschap pakt niet altijd meteen bij de managers die me aanspreken na een boekvoorstelling. Maar is onze bedrijfscultuur echt enkel afhankelijk van dat hoopje bakstenen dat we ergens hebben gezet? Of steunt je team op gedeelde waarden, de missie en visie van je organisatie?”

Waarom moeten managers transnationaal werken omarmen?

“Organiseer je jouw organisatie zodanig dat plaats- en tijdsonafhankelijk werken mogelijk is, dan kan je gemakkelijker inspelen op veranderingen zoals de war for talent. Je bereikt talenten die verder afwonen, je kan op verschillende locaties werkplekken installeren en je bent voorbereid op een lockdown. Bovendien geef je je medewerkers de controle over hun work-life balance: een succesvolle carrière in een betekenisvol leven.”

Je geeft je medewerkers de controle over hun work-life balance, een succesvolle carrière in een betekenisvol leven.

Je zegt dat het vooral mensen en processen zijn die een gezonde work-life balance in de weg zitten. Hoe precies?

“We hebben onze middenmanagers miskweekt. Bedrijfsleiders, de raad van bestuur … zij kennen perfect de doelstellingen. Op de werkvloer is dat jammer genoeg vertaald naar gepresteerde uren. De middenmanager kijkt voornamelijk of alle stoelen bezet zijn en dat het lijkt alsof iedereen druk bezig is. Hij is een kaartjesknipper geworden: iedereen is present en voert taken uit, dus het zal wel goed gaan. We zijn de voeling met de output kwijtgespeeld. We moeten doelgericht gaan werken. Alleen zo motiveer je je mensen om deel te zijn van je organisatie.”

Welke tips heb je voor medewerkers en werkgevers?

“De middenmanager van de toekomst heeft de kwaliteiten van een verbindingsofficier. Hij neemt alle barrières van zijn medewerkers weg zodat zij vlot hun doelen kunnen halen. Werknemers worden dan meer entrepreneur, waarbij ze zelf de vertaalslag maken van de te behalen objectieven naar taken binnen een bepaald tijdsbestek.”

Hoe zie jij de toekomst van werk?

“Ik zie duidelijk dat meer werknemers die vrijheid willen, met meer autonomie in een betekenisvolle functie. Daarnaast gaan steeds meer mensen ook niet meer slechts voor één bedrijf werken. De periode dat je een bepaalde skill voltijds kon inzetten voor één organisatie, is voorbij. Steeds meer mensen werken voor verschillende organisaties.”

“En daar kunnen freelancers ter hulp schieten. Zij werken vaak al op deze manier, en kunnen perfect aan bedrijfsleiders tonen dat het kan. De freelance community heeft de belangrijke taak om hun ervaring te delen.”

“Na een boekvoorstelling krijg ik vaak de reactie: hoe begin ik eraan? Er is een kleine minderheid die zegt dat iedereen maar terug naar kantoor moet. Vele werkgevers echter verliezen hun talent en slagen er niet in voldoende nieuwe mensen aan te trekken. Medewerkers kiezen met hun voeten: als ze niet de juiste omkadering krijgen, kijken ze uit naar een andere opdracht.”

Meer lezen? Bestel het boek ‘Thuisvoordeel’ van Koen Blanquart

Lees ook :

Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van Nathanella Monsaert

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.