Talentpools : het nieuwe normaal in de zoektocht naar extern talent

Dit artikel vormt het derde en laatste deel van een reeks van 3 artikels omtrent het optimaal beheer en gebruik van talentpools, waarin we dieper ingaan op organisaties die actief gebruik maken van talentpools. Lezers die het eerste inleidende artikel omtrent talentpools hebben gemist, kunnen het hier terugvinden, alsook het tweede artikel dat dieper ingaat op de technologie en haar gebruikers.


Op 11 mei 2021 legt onze kennispartner TAPFIN Talent Solutions in een gratis webinar uit wat de praktijk is van een Talentpool, maar ook op welke juridische valkuilen je moet letten. Aanmelden kan hier


Talentpools bij bedrijven voor New of Known talent – ieder een unieke invalshoek

Ook al is het concept van talentpool beheer bij veel organisaties high-level hetzelfde, de invulling van een talentpool kan onderling sterk verschillen.

In de voorgaande artikelen belichtten we hoe verschillende soorten talent aangetrokken kan worden in talentpools, met vooral het grote onderscheid tussen nieuw (New) & gekend (Known) talent.

Bij Spotify, de bekende muziek streaming provider, wordt de talentpool ook actief ingezet om New (nieuw) talent aan te trekken. Zo zetten ze stageplaatsen voor jobstudenten actief in de kijker op hun aanwervingssite (Bandmembers wanted!) en creëren op deze manier een talentpool die los staat van de vast jobaanbiedingen. Spotify trekt daarmee nieuw talent aan voordat ze beschikbaar komen op de jobmarkt. Ook de Spotify community voor Developers draagt bij om interactie aan te gaan met een specifiek doelpubliek van Spotify-gebruikers en hen te identificeren als potentiële werknemers voor de toekomst.

Een goed voorbeeld van een talentpool die zich richt op “Known” (gekend) talent, is het Alumni Center van consultancy group McKinsey. Voor een consultancy bedrijf is het niet ongewoon dat consultants niet alleen van projecten veranderen, maar ook wisselen van consulting group. Bij McKinsey zien ze goed hoe dit net een troef kan zijn en bieden daarom voormalige Mckinsey consultants de kans zich te registreren op deze talentpool. Op deze manier houdt het bedrijf hun voormalige werknemers op de hoogte van ontwikkelingen binnen de organisatie en deelt men nieuwe informatie en kennis. Via hun talentpool verbinden wereldwijd 34.000 ex-McKinsey consultants in 120 landen en organiseren jaarlijks zo’n 100-tal events om contact te houden met dit voormalig talent. Het biedt kansen aan de alumni naar verdere professionele ontwikkeling en job opportuniteiten, die hen eventueel terug loodsen richting McKinsey. 

Via hun talentpool verbindt McKinsey wereldwijd 34.000 ex-McKinsey consultants in 120 landen en organiseren ze jaarlijks zo’n 100-tal events om contact te houden met dit voormalig talent.

Wat levert een talentpool strategie op?

Ook in de pharma industrie is het gebruik van talentpooling niet ongewoon. Naast een Vendor Management Systeem (VMS) van Beeline dat het ganse extern inhuurproces omvat, maakt Pfizer US gebruik van de talentpooling technologie TalentNet die geïntegreerd is met het VMS. De Pfizer Contractor Talent Community wordt gebruikt als alternatief sourcingkanaal (naast de leveranciers in het VMS). Het laat kandidaten toe hun eigen profiel te registreren en te beheren, alsook rechtstreeks te solliciteren voor jobs. Door de integratie tussen het VMS & Talentpool kunnen kandidaten aangeleverd via leveranciers en kandidaten aangeleverd door de talentpool eenvoudig vergeleken worden. Kandidaten van de talentpool krijgen 48u voorrang om hun profiel in te dienen op vacatures, vooraleer de leveranciers hun kandidaten kunnen indienen. Na bijna een jaar intensief de Talentpool te gebruiken, worden meer dan 11% van alle jobs rechtstreeks ingevuld door de talentpool. Pfizer wenst op termijn 20% van hun benodigd talent rechtstreeks te rekruteren via hun talentpool en niet meer via de traditionele leveranciers kanalen. Interessant is dat inhurende managers niet wordt meegedeeld in het inhuurproces of ze kandidaten interviewen die aangeleverd worden door de Talentpool of door leveranciers. Universiteiten worden aangesproken om hun studenten te registreren op de talentpool, oud-collega’s en stagiaires worden gevraagd zich te registreren, maar ook goede kandidaten die net niet geselecteerd werden voor een vaste job, etc.

Na bijna een jaar intensief de talentpool te gebruiken, worden meer dan 11% van alle jobs rechtstreeks ingevuld door de talentpool. Pfizer wenst op termijn 20% van hun benodigd talent rechtstreeks te rekruteren via hun talentpool en niet meer via de traditionele leveranciers kanalen.

Opvallend: Pfizer zet, naast de MSP voor hun leveranciersbeheer, een specifieke dienstverlener in om de talentpool te beheren, en dit in nauw overleg met de HR en Marketing & Advertising afdeling om de employer branding & communicatie af te stemmen.

Nog een voorbeeld, dichter bij huis

In eigen contreien biedt Philips  een voorbeeld van talentpooling voor freelancers dat zeker het vermelden waard is. Zij hebben een specifieke talentpool voor freelancers opgezet om  zo de freelancer met een relevante, meer geïndividualiseerde boodschap rechtstreeks aan te spreken. De talentpool van Philips biedt freelancers oa. de mogelijkheid zich bij te scholen via trainingen met het oog op toekomstige projecten. Daarnaast worden jobs in de kijker gezet voor hoogopgeleide freelancers. Onze collega’s van ZiPconomy in Nederland schreven vorige jaar een mooi artikel over deze talentpool dat hier kan teruggevonden worden.

Doel is de freelancer met een relevante, meer geïndividualiseerde boodschap te bereiken en rechtstreeks aan te spreken. De talentpool van Philips biedt freelancers oa. de mogelijkheid zich bij te scholen via trainingen met het oog op toekomstige projecten.

 Je talentpool vullen dankzij  een  substantieel voordeelpakket

Relevante jobs op maat van het geregistreerde talent, goede afgestemde communicatie met je talentpool, employer branding, trainingen en events, … zijn allemaal aangehaald als manieren om talent aan te trekken in je talentpool. Maar er zijn nog manieren om talent aan te trekken!

Momenteel zijn bijna 700 freelancers geregistreerd op de talentpool Independi van Ausy, die zich kunnen registreren voor 57 verschillende voordeelpaketten.

Ausy, een consulting divisie van de Randstad Group gericht op professionals, heeft voor haar vele projecten nood aan professionele freelancers. De consulting groep zocht manieren om deze freelancers meer betrokken te houden bij Ausy na afloop van een actief project. Hun oplossing vonden ze door hun talentpool op te zetten met het Belgische LANCR, die via een mobiele applicatie voordeelpaketten aanbiedt specifiek op maat van de freelancers. Op deze manier trekt Ausy freelancers aan en bindt ze aan Ausy als employer brand. Op maat van Ausy werd de talentpool “Independi” ontwikkeld waar tal van voordelen te vinden zijn waar de geregistreerde freelancers gebruik van kunnen maken. Zo zijn er trainingen, verzekeringspolissen, mobiliteits-oplossingen, alsook deals voor vrijetijdsbeleving. Momenteel zijn bijna 700 freelancers geregistreerd op de talentpool Independi, die zich kunnen registreren voor 57 verschillende voordeelpaketten. Naast een tal van interessante projecten, kunnen freelancers dus van een aantal voordelen genieten vergelijkbaar met een benefits pakket voor vaste medewerkers.

Meer weten over opbouwen en onderhouden van Talentpools?

Herbekijk hier het NextConomy webinar in samenwerking met Beeline over ‘De zin en onzin van beheren van talentpools met een VMS’..

Meld je aan voor het webinar van 11 mei 2021 in samenwerking met TAPFIN over ‘Organiseren van een talentpool – praktijk en juridische aandachtspunten’.

Dennis is an independent business consultant who helps companies in search of the right strategy, partners and technology solutions to manage their contingent workforce.

His previous background as a corporate purchaser of IT & Contingent Workforce, brought him to the industry of Vendor Management Systems (VMS) & Managed Services Providers (MSP) more than 10 years ago. He held several successful European roles in Product Management, Solution Design, Account Management & Partner Management at one the leading international VMS providers.

Bekijk alle berichten van Dennis Van de Vijver

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *