"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

De identiteit van Inkoop

“Ik ben toevallig in Inkoop terechtgekomen. Als kind heb ik nooit gedroomd over later word ik Inkoper.” Met deze persoonlijke getuigenis opent Maria Rancel Lopez de rondetafelsessie ‘Women at Breakfast’ op dag 2 van het Procurecon Total Talent Management seminar, editie 2018 in Amsterdam.

Inkopen is leveranciers uitpersen?

Op het naamkaartje van Maria staat Head of Procurement – People and Culture bij Nationwide, een van de grootste bouwbedrijven wereldwijd, alsook een van de grootste spaarbanken en een top 3 hypotheekverstrekker in het Verenigd Koninkrijk. Nationwide heeft meer dan 15 miljoen klanten.

Ondanks het feit dat ze nooit droomde van een baan als inkoper beoefent ze dit beroep al meer dan 20 jaar bij verschillende bedrijven. Tijdens Women at Breakfast is ze gastvrouw voor een tiental dames en zelfs één heer voor een netwerkmoment bij ochtendgloren. Een erg gevarieerd internationaal gezelschap met Russische, Oezbeekse, Nederlandse, Belgische, Engelse en Duitse roots. Allen actief in een mix aan HR- en Inkoop rollen.

Een vragenrondje over het beeld dat leeft over dé Inkoper leert al snel dat de opvattingen op z’n minst erg divers zijn en vaak behoorlijk achterhaald. Maria nodigt ons uit om vijf initiatieven te verzinnen die het foutieve beeld over de rol en functie van de Inkoper kunnen bijstellen. Zelf vindt ze dat het dringend tijd is dat de toegevoegde waarde van Inkoop duidelijk wordt gemaakt. Want Inkoop is zoveel meer dan leveranciers uitpersen en kosten besparen. Ze wordt behoorlijk opgewonden als ze het heeft over deze vorm van old school thinking.

De toegevoegde waarde van Inkoop

Hoe help je de nieuwe generatie Inkopers groeien in hun rol? Hoe kunnen we aan de Business uitleggen wat Inkoop voor hen kan betekenen. Wat werkt en wat niet? Hoe kunnen we Inkoop een gezicht geven, niet alleen bij de Business, maar ook in het grotere netwerk waarin ze acteren? Hoe vertellen we aan de mensen het verhaal van ons beroep?

Met deze vragen nodigt Maria ons uit om ideeën aan te brengen en ervaringen of initiatieven te delen. Al snel komt de groep los. Dit is een greep uit de vele suggesties die werden aangereikt:

  • ‘Breng je kind mee.’ – Organiseer een dag waarop medewerkers zoon of dochter mogen meebrengen naar het werk. Laat hen ontdekken wat mama of papa doen. Zo geef je jongeren meteen een breed beeld van de verschillende rollen binnen een bedrijf.
  • Pleit voor het invoeren van bachelor- of masteropleidingen voor Inkopers – deze opleidingen aan Hogescholen of Universiteiten bestaan (nog) niet in alle landen, maar zorgen wel voor meer professionalisme.
  • Voer een 2-jaarlijkse jobrotatie in voor alle managers vanaf een bepaald functieniveau – alleen op die manier krijg je een symbiose over de verschillende afdelingen heen. Enkele dames aan tafel werken in organisaties waar dit het geval is (o.a. De Beers) en getuigen over de voordelen hiervan.
  • Verzorg lezingen en presentaties in (middelbare) scholen.
  • HR heeft de mega-opportuniteit om Inkoop (mede) anders te positioneren omdat de hele wereld aan het veranderen is, dus ook de rol van het huidige Inkoopteam.

Twee uitdagingen

De enige heer in het gezelschap bleek Richard Beaumont te zijn. Een man met een duidelijke visie op de rol van Inkoop. Voor hem staat Inkoop voor 2 uitdagingen:

Inkoop moet zichzelf als een merk verkopen. Zijn we als Inkopers puur bezig met het transactionele en de onaantrekkelijke zaken? Of treden we anno 2018 als relatiebeheerders naar voren die netwerken opbouwen en onderhouden, intern, maar ook buiten de organisatie? Inkoop moet zich durven afvragen: ‘Wie zijn we?’ en ‘Wie willen we zijn?’. Keuzes maken over onze identiteit is essentieel.

Til de rol als Inkoper naar een hoger niveau. Richard suggereert om beginnende Inkoopmanagers interne graduate programs te laten doorlopen en hen elke 3 tot 6 maanden te laten roteren gedurende de eerste 2 jaar in de organisatie. Voor hem de enige manier om de rol naar een hoger niveau te tillen. Inkoop kan de afdelingen in een bedrijf met elkaar verbinden. “They connect the dots between departments”. Een unieke positie die ze meer moeten uitspelen.

De ultieme tips

  1. Draag het merk ‘Inkoper’ uit, vertel overal over je werk en rol als Inkoper.
  2. Roteer intern in je organisatie.
  3. Haal inspiratie en inzichten bij andere rollen en functies in je organisatie.
  4. Zoek rolmodellen als voorbeeld om je te inspireren.
  5. Breng Inkoop op een strategisch niveau in de organisatie.

Quotes

HR en Inkoop waren in 2 aparte vleugels van een immens groot gebouw gevestigd en we communiceerden per e-mail met elkaar. Toch waren we allebei met talenten bezig, maar kenden we elkaar niet, hadden geen idee waar de ander mee bezig was of waar ze naar toe wilden werken. Inkoop heeft de hand uitgestoken naar HR. We hebben gevraagd hoe zie je ons? Wat verwacht je van ons? Nu zitten we in eenzelfde ruimte en werken nauw samen. Onze doelstellingen bepalen we samen en het werk wordt onderling verdeeld.

 

We all want to achieve the same in our company but look through different lences.

 

Procurement has a unique position as they are the only to connect the dots between departments.

 

Marleen Deleu
Marleen Deleu - Director Trends & Insights NextConomy - on a mission to bring insights and expertise to the freelance workforce and users of contingent labor in Belgium Bekijk alle berichten van #Marleen Deleu

Eén reactie op dit bericht

  1. Beste Marleen,

    Opnieuw een interessant artikel. Bedankt!
    Ik ga het delen.

    Groet,

    Gert