"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Je zaak inschrijven bij het ondernemingsloket: welke gegevens heb je nodig?

Je bent pas echt ondernemer als je een ondernemingsnummer op zak hebt. Dit nummer kan je bij een ondernemingsloket verkrijgen. Dat vraagt van jou wel enkele gegevens. Met deze blogpost kom je goed voorbereid voor de dag.

Waarom heb je een ondernemingsnummer nodig?

Je onderneming krijgt een uniek nummer, zoals jij je rijksregisternummer hebt. Op die manier kunnen verschillende overheidsdiensten gemakkelijk communiceren met je zaak. Alle Belgische ondernemingen staan met adres en eigenaar in een database: de Kruispuntbank van Ondernemingen of kortweg de KBO.

Wanneer en waar moet je je inschrijven?

Je schrijft je in vóór de start van je zelfstandige activiteit bij een erkend ondernemingsloket. In de praktijk wordt dit eenvoudig geregeld via je boekhouder of accountant. Zo bespaar je jezelf heel wat tijd en ben je zeker dat alle gegevens (zie hieronder) correct geregistreerd zijn. Eventueel kan je ook zelf je inschrijving in orde brengen.

Wat vraagt het ondernemingsloket van jou?

  • Je rijksregisternummer;
  • de naam van je onderneming en de adressen van alle locaties waar je zal werken;
  • de activiteiten die je zal uitoefenen en de begindatum;
  • het rekeningnummer van je onderneming. Een aparte zakelijke rekening is sowieso een aanrader. Zo behoud je het overzicht en houd je werk en privé gescheiden;
  • voor handels- en ambachtsondernemingen: bewijs bedrijfsbeheer en eventueel beroepskennis. Vanaf 1 september 2018 is het attest bedrijfsbeheer niet meer nodig om een zaak te starten. Sinds 1 januari 2018 is het bewijs van beroepskennis voor de meeste gereglementeerde beroepen weggevallen. Enkel voor activiteiten in de bouwsector moet je de beroepskennis nog kunnen bewijzen;
  • voor vennootschappen is een oprichtingsakte verplicht;
  • de inschrijving kost 87 euro per vestiging, tenzij je een niet-handelsonderneming opricht (zoals (para-)medische of andere vrije beroepen).

Waarom zijn correcte gegevens zo belangrijk?

Als je alle gegevens volgens de puntjes aangeeft, vermijd je vervelende misverstanden. Stel dat je voeding verkoopt, maar staat ingeschreven als vastgoedmakelaar, dan hoeft de klant in principe niet te betalen. Ook voor beroepskosten is dit van belang: als kookleraar kan je bijvoorbeeld kookpotten fiscaal aftrekken, maar als opticien is dit uiteraard moeilijker te verantwoorden.

Hoe pas je je gegevens aan?

Zodra een van die gegevens verandert, zoals wanneer je verhuist of je je activiteiten uitbreidt, geef je dit door. Via de Private Search van KBO vind je gemakkelijk je bedrijf terug. Met je identiteitskaart kan je een aantal gegevens zelf kosteloos aanpassen.

Terug naar het overzicht