"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Nieuwe vormen van samenwerken, rekruteren en onboarding: welkom in de metaverse!

Samenwerken alsof medewerkers van over de hele wereld zich in dezelfde ruimte bevinden. Een virtuele bedrijfscultuur creëren en onderhouden. Het faciliteren van remote werken… Is de metaverse op weg om de toekomst van werk mee vorm te geven? Voor jou nam NextConomy deel aan de USG Professionals Innovation MeetUp 2023.

De metaverse: what’s in a name?

Pieter Van Leugenhagen was de gast van USG Professionals voor de Innovation MeetUp 2023. Mede-oprichter en partner van Yondr (actief in het bouwen van immersieve ervaringen) en auteur van het boek ‘Welkom in de Metaverse’ (Borgerhoff & Lambrigts), zijn boodschap was duidelijk: de metaverse heeft dringend nood aan een definitie.

Vaak duikt een brede omschrijving op, zoals ‘een via internet toegankelijke virtuele werkelijkheid waarbinnen mensen zich interactief kunnen begeven en die aspecten combineren met sociale media, online gaming en andere nieuwe technologieën, zoals VR, AR en cryptovaluta’.

In de Angelsaksische landen krijgt het begrip metaverse al een specifiekere omschrijving, met name ‘een meeslepende virtuele wereld waar mensen samenkomen om te socializen, te werken en te spelen.’

Volgens Pieter is de metaversie in essentie te herleiden tot een samentrekking van een voorzetsel (meta) en het woord universe (of universum). Meta betekent ‘achter’ of ‘voorbij’. De metaverse is dus een plek die ons huidige universum overstijgt, ofwel een soort parallelwereld. De laatste maanden is de term trouwens intrinsiek gelinkt aan een technologisch aspect, met de computer en internet als trouwe bondgenoten.

Thuis in metaverse-taal

Wie ‘metaverse’ zegt, kan dus niet zonder specifieke technologische ontwikkelingen die het concept mee vorm geven. Enkele van die ontwikkelingen zijn AR, VR en MR.

  • Virtual Reality is een technologie die gebruikers onderdompelt in een volledig virtuele omgeving, waarin ze kunnen bewegen en interageren met de virtuele wereld via een VR-headset en koptelefoon die speciaal voor dit doel zijn ontworpen.
  • Augmented Reality is een technologie die digitale elementen over bestaande weergaven legt met beperkte interactie. Het combineert de echte wereld met virtuele elementen om de gebruiker een verrijkte ervaring te bieden.
  • Mixed Reality is een hybride technologie die virtuele elementen combineert met de echte wereld op een manier die het onderscheid tussen de twee doet vervagen. Met andere woorden: het gaat om een combinatie van AR- en VR-elementen, waardoor digitale objecten de interactie kunnen aangaan met de fysieke wereld.
  • MMORPG, een andere belangrijke technologie in de metaverse-taal : massively multiplayer online role-playing game. Dit is een genre van rollenspel waarbij een groot aantal spelers online interactie met elkaar hebben. Via een avatar komen ze samen in één gedeelde wereld, waardoor de parallellen met de metaverse duidelijk worden.
  • Uiteraard mag artificiële intelligentie (AI) niet in de woordenlijst ontbreken. In het kader van de metaverse ziet Pieter enkele belangrijke vragen opduiken. Willen we met AI kunnen praten? Hoe moet de spraaktechnologie verder evolueren? En hoe kan computeranimatie verbeteren als we willen dat slimme software ook een menselijk aanzien krijgt?

Web 3.0

Naast deze begrippen ziet Pieter ook een belangrijke rol weggelegd voor onder meer Web 3.0 (met een gedecentraliseerde aansturing van internet, met een positieve impact op de bescherming van gegevens), blockchain, cryptomunten, 5G, Internet of Things en cloudcomputing.

De metaverse is de volgende trap van het internet, met zowel tal van mooie zakelijke opportuniteiten als bedreigingen.

Brede waaier van voordelen voor de Future of Work

In zijn presentatie haalde Pieter de volgende troeven aan van de metaverse:

  1. In een virtuele omgeving kunnen medewerkers van over de hele wereld samenwerken alsof ze zich in dezelfde ruimte bevinden. Dit kan de samenwerking tussen teams verbeteren, waarbij ook tal van opportuniteiten ontstaan om talentvolle medewerkers wereldwijd aan te trekken en te behouden. Bovendien biedt de metaverse de mogelijkheid om trainingen en workshops te organiseren in een interactieve en meeslepende omgeving.
  2. Een ander voordeel van de metaverse is de mogelijkheid om een virtuele bedrijfscultuur te creëren en te onderhouden. Dit vergroot de betrokkenheid van medewerkers en geeft hen het gevoel dat ze deel uitmaken van een hechte gemeenschap. De metaverse kan ook helpen om een inclusieve en diverse organisatiecultuur te creëren, omdat het gemakkelijker wordt om medewerkers van over de hele wereld bij elkaar te brengen en samen te werken.
  3. Tot slot kan de metaverse erg waardevol zijn in het faciliteren van remote werken. Gevoelens van sociale isolatie en afstandelijkheid worden in de kiem gesmoord dankzij een virtuele (bedrijfs)omgeving waarin medewerkers kunnen communiceren en samenwerken alsof ze in dezelfde ruimte aanwezig zijn.

Wil je als bedrijf of organisatie de voordelen van de metaverse maximaal benutten? Onderzoek dan zeker hoe je specifieke features kunt integreren in je personeelsbeleid, en zorg voor opleiding en training van medewerkers om deze features goed te leren gebruiken.

Van entertainment tot HR ?

Tijdens zijn presentatie gaf Pieter diverse voorbeelden van metaverse-toepassingen, waarbij opviel hoe breed dit concept kan ingezet worden in uiteenlopende sectoren. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Volgens Pieter zit het grootste potentieel in de entertainmentbusiness. Maar uiteraard biedt de metaverse ook tal van nieuwe kansen voor hr-professionals. Nieuwe vormen van samenwerken, rekruteren en onboarding zijn aan een onstuitbare opmars bezig. Pieter verwijst hierbij naar wetenschappelijke studies die aantonen dat kennis die virtueel wordt overgedragen, beter blijft hangen dan wanneer dit via een videogesprek verloopt.

Positieve impact op duurzaam ondernemen

Nieuwe businessmodellen aanboren en efficiënte bedrijfsprocessen creëren is erg belangrijk, maar daarnaast biedt de metaverse bedrijven en organisatie ook de kans om op ecologisch vlak slimme stappen te zetten. Pieter legt uit hoe een virtuele online werkomgeving een perfect alternatief is voor dure en vervuilende zakenreizen.

Internationale teams kunnen prima samenwerken in een virtueel innovatielab. In tegenstelling tot een Teams- of Zoom-meeting kunnen deelnemers in de metaverse onderling met elkaar praten en eenvoudig van gesprekspartner wisselen, zonder anderen te storen. Een waardig alternatief dus voor informele gesprekken aan de koffiemachine op de werkvloer, én met een evenwichtige werk-privébalans.

Lees verder:

Geert Van Cauwenberge
Na een loopbaan van 25 jaar bij een toonaangevende vakinformatieleverancier startte Geert in 2019 als freelance copywriter-eindredacteur-vertaler, met een specialisatie in B2B-content en promotionele communicatie in onder meer hr, finance, tax, accounting, legal en HSE. Onder het motto ‘Easy reading is hard writing’ tovert hij brondocumenten en onderzoeksrapporten om tot vlot geschreven nieuws- en contentartikels. Après une carrière de 25 ans chez un éditeur d'informations professionnelles bien connu, Geert se lance en 2019 comme rédacteur-traducteur freelance, spécialisé dans le contenu B2B et les communications promotionnelles pour les rh, la finance, la fiscalité, la comptabilité, le droit et HSE. Sous le motto ‘Easy reading is hard writing', il vulgarise des documents sources et rapports d'études en articles d'actualité et de contenu. Bekijk alle berichten van #Geert Van Cauwenberge