"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Onderzoek van McKinsey: ook in België staat talent klaar om naar buiten te wandelen

Adviesbureau McKinsey wilde weten of de talententrends die ze de afgelopen twee jaar in de Verenigde Staten en andere landen hebben gevolgd, een soortgelijk effect hebben in Europa. Het antwoord is een volmondig ja.

Ook in Europa krijgen bedrijven niet de mensen die ze nodig hebben en verliezen ze de werknemers die ze al hebben, terwijl ze achterop raken op gebieden als technologie en innovatie die het concurrentievermogen van de regio op lange termijn beïnvloeden. Dat is de harde conclusie van een onderzoek onder meer dan 16.000 respondenten in negen Europese landen, waaronder ook België.

Wat blijkt?

  • Een derde van de respondenten zegt te verwachten dat zij hun baan in de komende drie tot zes maanden zullen opzeggen. Europese bedrijven die denken dat het verloop een probleem is dat beperkt blijft tot de Verenigde Staten, moeten begrijpen dat een op de drie werknemers op korte termijn ontslag kan nemen.
  • Het vacaturepercentage is bijna verdubbeld, van 1,6 procent in juni 2020 tot 3 procent in juni 2022, waardoor het voor bedrijven moeilijker is om openstaande functies in te vullen.
  • Organisaties worden ook geconfronteerd met een vaardighedenkloof in alle sectoren, evenals met een groot aantal gepensioneerden die waarschijnlijk niet zullen terugkeren op de arbeidsmarkt.
  • Ondanks de structurele verschillen op de Europese arbeidsmarkt heeft McKinsey, onverwacht, vastgesteld dat de drie belangrijkste redenen die Europeanen aanvoeren om hun baan op te zeggen vergelijkbaar zijn met die van hun wereldwijde steekproef: ontoereikende beloning, gebrek aan loopbaanontwikkeling en promotie, en onverschillige en inspiratieloze leiders. De redenen waarom werknemers overwegen van baan te veranderen zijn opmerkelijk consistent in alle Europese landen.

De Europese beroepsbevolking is niet immuun voor het verloop dat we de afgelopen jaren in alle landen hebben gezien. De mentaliteit van Europese werknemers is veranderd sinds de pandemie begon, en velen zijn niet langer bereid om bij organisaties te blijven die hun bijdragen niet waarderen of en toekomst bieden die hen boeit.

Wat kunnen organisaties doen? Vijf tips!

Cultureel gezien verlaten werknemers in Europa, en zeker in België, hun baan niet zo vaak als werknemers in de Verenigde Staten en andere landen.

Met een vergrijzende bevolking en een somberder wordende economie krijgen Europese werkgevers echter te maken met een complexe omgeving waarin ze moeten werken, zo waarschuwt McKinsey. En, adviseren ze: dit vraagt om creatievere oplossingen! Zo kunnen bedrijven inspiratie putten uit de manier waarop andere organisaties, zelfs in andere regio’s, het probleem van het verloop proberen op te lossen. Ze moeten nieuwe manieren vinden om jongere mensen aan te trekken, en de werknemers die ze hebben meer betrokken en productiever te houden.

In hun artikel reiken de auteurs vijf manieren aan waarop Europese, cq. Belgische bedrijven proactief kunnen zijn wat betreft retentie, een gezonde werkomgeving versterken en verder kijken dan de traditionele wervingspools.Deze laatste tip willen we alvast uitvergroten: denk buiten de geijkte (aanwervings-) hokjes. De bestaande talentpools van traditionele werknemers in een vergrijzende markt zijn niet langer voldoende om de gepensioneerden aan te vullen. Organisaties zullen zich moeten richten op degenen die de traditionele beroepsbevolking hebben verlaten, waaronder zelfstandigen (freelancers), mensen in de gig-economie of mensen die momenteel geen voltijdse bedrijfsbaan hebben, jongere mensen die net beginnen te werken en mensen die overwegen met pensioen te gaan.

Bron: McKinsey van 12 december 2022

Lees ook :

Redactie / Rédaction / Editors NextConomy Bekijk alle berichten van NextConomy

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *