SLUIT MENU

Omzet gig-platform Fiverr stijgt, maar winstgevendheid onder druk.

Freelanceplatform Fiverr snijdt in kosten en wil zich meer gaan richten op opdrachten met meer omzet.

De omzet van het online freelanceplatform Fiverr is in het afgelopen kwartaal met 13% gestegen tot 85 miljoen dollar. Het in Israël gevestigde bedrijf is, sinds het drie jaar geleden naar de beurs ging, drie keer zo groot geworden. Zowel het aantal actieve opdrachtgevers als de uitgaven per koper zijn gestegen, zo zegt het platform.

Het aantal actieve opdrachtgevers op het platform steeg het afgelopen jaar met 6% en zit nu op 4,2 miljoen. Ook het bedrag per opdracht is gestegen, met 14%, en ligt nu volgens het platform op 259 dollar per opdracht. Dat zijn dus de echte mini-opdrachten.

Focus op winstgevendheid

De forse investeringen, een hoge kostenstructuur en een dalende vraag naar freelancers maken dat het bedrijf een aantal ingrepen doet. “Groei is en blijft altijd onze prioriteit. Maar nu de marktomstandigheden slechter zijn dan verwacht en groei steeds duurder wordt, kiezen we voor meer focus op winstgevendheid dan op groei”, aldus Fiverr CEO Ofer Katz.

Het bedrijf gaat minder investeren en snijden in de kosten, onder andere door afscheid te nemen van 60 personeelsleden op het hoofdkantoor. Aanleiding is ook dat het bedrijf ziet dat het KMO – het marktsegment waarin het bedrijf vooral zit – wereldwijd minder geld uitgeeft en dus ook minder opdrachten heeft voor freelancers.

Opdrachten met hogere marge

Fiverr zet de strategie door om zich meer te gaan richten op langere en complexere opdrachten. Opdrachten dus met een hogere fee en die langer doorlopen. Dat moet dus ook een hogere marge voor Fiverr opleveren. Een stap die UpWork jaren geleden al maakte.

Redactie / Rédaction / Editors NextConomy Bekijk alle berichten van NextConomy

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.