"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Freelancen via een platform? Positioneer jezelf voor succes.

Je onderscheiden als freelancer op een opdrachtenplatform is niet eenvoudig. Een aantal platformleiders delen hun adviezen om je als freelancer beter te positioneren. Hun tip? Maak het verschil door vanuit een niche, projectspecifiek, op maat en authentiek te werk te gaan.

Een vliegende start nemen als freelancer blijkt niet eenvoudig.  Heel wat freelancers, en vooral mensen die pas beginnen, vinden het moeilijk zich te onderscheiden naar potentiële klanten toe.

Het is een vraagstuk dat velen van hen bezighoudt. Hoe kunnen ze gezien worden als dé beste kandidaat voor de opdracht?  Welke info dienen ze zeker te delen met  potentiële klanten?

De uitdaging om onderscheidend te zijn, wordt nog een pak groter door de vraag naar specifieke expertise van een freelancer.   Sommige expertisegebieden worden immers meer gevraagd dan anderen.  Bovendien laten platformen heel wat meer freelancers toe dan ze effectief kunnen matchen aan een project.

Wat te doen? Jon Younger vroeg verschillende leiders van freelanceplatformen naar hun advies.

Maak het verschil met een nichegericht profiel

Een algemeen profiel doet je verdwijnen in de massa.  Ga bij het opmaken van jouw profiel, met professionele foto of video, voor een specifieke niche die je onderscheidt van anderen.  Werk jouw profiel en je beschikbaarheden regelmatig bij zodat potentiële klanten weten wanneer en hoe lang ze effectief met jou kunnen samenwerken.

Laat je projectportfolio voor jou spreken. Voeg nieuwe ervaringen en cases toe om jouw profiel up to date te houden.

Geloofwaardigheid is belangrijk.  Voeg opleidingen en certificeringen toe om je profiel en jouw geloofwaardigheid te versterken.  Ondersteunend materiaal zoals door jou gerealiseerde publicaties, lezingen of presentaties zijn een extra troef voor jouw profiel.

Laat jouw authenticiteit spreken in pitch op maat

Als freelancer ben je je eigen persoonlijke merk.  Solliciteer voor opdrachten waar je jouw passie in kan laten zien.  Elk contactmoment met een potentiële klant is dan ook een opportuniteit om die passie te laten spreken.

Ga voor een pitch op maat van de klant en die vrij is van jargon.

Ieder project vraagt om een goed voorbereidde pitch vanuit jouw authentieke ‘ik’.  Voorzie voldoende tijd en doe onderzoek.  Ga voor een pitch op maat van de klant en die vrij is van jargon.  Laat jouw ‘why’ goed naar voor komen.  Geef, naast het antwoord op vragen, ook een inzicht in hoe jij het werk zal aanpakken.

Wees projectspecifiek in jouw sollicitatie

Maak je potentiële klant warm met projectspecifieke info.  Ga niet zomaar voor een CV-opsomming maar vertel jouw verhaal.  Geef inzage in eerdere projecten: belicht jouw rol, de vooropgestelde doelstelling en het effectieve resultaat.  Beperk de info die je geeft tot jouw expertisegebied en wees daar grondig in.

Benadruk hoe jij, met jouw specifieke skillset en eerder opgedane vaardigheden, een waardevolle bijdrage kan leveren aan het probleem van de klant.

Gebruik testimonials die je een duwtje in de rug geven

Overtuig toekomstige klanten met de kwaliteit van jouw dienstverlening.  Vraag klanten waar je eerder voor werkte om een review of feedback over het door jou geleverde werk.  Zet deze evaluaties in bij het benaderen van nieuwe potentiële werkgevers.

Op naar een positionering voor succes!

Het artikel van Jon Younger verscheen eerder in Forbes. Je kan het hier volledig lezen.

Lees ook :

Bekijk ook het dossier ‘starten als freelancer’  voor meer informatie over de start van een carrière als freelancer.

Barbara Uyttendaele
Barbara is coach bij Tikhodza en freelance content creator. Ze heeft een liefde voor levenslang leren en een streven naar continue verbetering. Een loopbaan van 20 jaar in de wereld van HR-dienstverlening versterkte haar nieuwsgierigheid naar hoe de wereld van werk evolueert en hoe organisaties en talenten hiermee omgaan. Inspireren, challengen en motiveren zijn haar drijfveren om mensen en organisaties in beweging te brengen. *** Barbara est coach chez Tikhodza et créatrice de contenu freelance. Elle est passionnée de formation continue et s'engage à l'amélioration permanente. Une carrière de 20 ans dans le monde des services RH a renforcé sa curiosité pour l'évolution du monde du travail et la manière dont les organisations et les talents y font face. Son leitmotiv ? Inspirer, stimuler et motiver pour activer les gens et les organisations. Bekijk alle berichten van Barbara Uyttendaele