"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Duw mij als freelancer niet in één hokje!

“Ik ben een generalist en ik wil niet voor een niche kiezen”, Het is een verzuchting die Silvia Derom regelmatig hoort bij haar doelgroep. Als coach, trainer, auteur en oprichtster van de Creatieve Generalist weet zij alles over hokjesdenken, je verhaal duidelijk maken en niche-omdenken.

De vele vragen van generalisten

Wat moet ik nu kiezen, ik wil zoveel doen, moet ik wel kiezen, … het zijn vragen waarmee generalisten vaak te maken krijgen in hun carrière. Ze willen niet in een hokje geduwd worden, ze willen zich niet focussen op één ding. En dat terwijl de markt dat wel vraagt. Alhoewel?

Er zijn geen concrete cijfers die zeggen hoeveel mensen een generalistisch of een specialistisch profiel hebben. Silvia Derom vermoedt dat de meerderheid van ons generalist is, maar dat velen zich settelen in het gangbare model van kiezen voor één specialiteit. Bij wie dat niet lukt, ondervindt veel interne weerstand. Gelukkig zijn er oplossingen.

Met de Creatieve Generalist groeide Silvia organisch van coach naar trainer rond alles wat met veelzijdigheid te maken heeft. Daarvoor lanceerde ze de Multipassionate Coaching Academy waar ze professionals klaarstoomt om future proof te coachen. “Omgaan met veelheid en complexiteit zijn thema’s waar we allemaal mee af te rekenen krijgen. Ook de specialisten onder ons”, zegt Silvia. Hoe kunnen we omgaan met die complexiteit?

Wat is een generalist?

Silvia: “Een generalist is iemand met een breed interesseveld en heeft vaak een grote behoefte aan variatie. Die groep op zich is ook heel divers: je hebt super-seriële aanpakkers tot diegenen die alles tegelijk aanpakken.”

Hoe heb jij als generalist zelf die interne weerstand meegemaakt?

“Toen ik startte als coach dacht ik: Waarom moet ik voor een thema of een bepaalde doelgroep kiezen? Dat voelde aan als een wilde gok. Ik vond dat een heel moeilijke keuze. Ik wou me niet beperken tot één ding.”

“Ik koos toen om me te focussen op de creatieve generalist en ik merkte dat daar potentieel in zat. Je kan nu denken dat ik mijn niche gevonden had, maar toch was mijn doelgroep nog zeer breed. In een volgende fase besefte ik dat ik me meer wou richten op de ondernemers onder hen. Maar ook dat publiek is heel divers. Ik had pas een duidelijke niche toen ik mijn academie lanceerde met als doelgroep de professional die generalisten coacht.”

“Wat ik uit mijn transformatie heb geleerd, is dat je jezelf de tijd moet gunnen om te experimenteren. Je moet eerst praktijkervaring opdoen vooraleer je een niche vindt. Want zelfs generalisten willen niet iedereen bedienen.”

Ondernemen is constant bijsturen en verfijnen. Het is oké is om niet meteen je pad te kennen.

“Dat advies klinkt misschien heel basic, maar voor veel mensen maakt dat een wereld van verschil. Dat het oké is om niet meteen je pad te kennen. Door dat besef verdwijnt de stress.”

Hoe positioneer je je als generalist in een nichemarkt?

“Het eerste wat je moet doen is generalist niet tegenover niche plaatsen. Het ene beschrijft hoe een persoon in elkaar zit, het andere een strategie. Appelen en peren dus. Het tegenovergestelde van niche is massa. Generalisten kunnen zowel gaan voor nichemarketing als voor massamarketing.”

“De vraag die we ons moeten stellen is: wat brengt die niche-aanpak ons? Volgens mij is dat helderheid en eenvoud in de positionering van je aanbod.”

“Zo bekeken, kan je aan niche-omdenken doen. Velen vullen dat nogal klassiek in, door bijvoorbeeld te segmenteren op leeftijd of geslacht. Een niche kan ook gebaseerd zijn op een karaktertrek, op een waarde of een specifieke behoefte.”

Het tegenovergestelde van niche is massa. Generalisten kunnen zowel gaan voor nichemarketing als voor massamarketing.

Hoe kan je concreet als generalist niche-omdenken?

“In je generalistische skills zit vaak al de kiem om nichegericht te werken. Je kan originele combinaties maken tussen je verschillende interesses en skills en zo je heel hard onderscheiden van anderen.”

“Daarnaast kan je ook kiezen voor verschillende niches. Niemand zegt dat je er geen twee mag hebben. Dat resulteert soms in meer werk. Maar ik zie genoeg mensen in mijn omgeving die dat succesvol doen.”

“En je kan uiteraard ook je niche zelf uitvinden. Voor sommige generalisten is het een opluchting dat ze ook hier heel creatief te werk mogen gaan!”

Je verhaal helder brengen is een eerste stap, welk advies heb je nog voor generalisten?

“Ik heb me al vaak afgevraagd waarom sommige BV’s wel gemakkelijker wegkomen met hun generalist zijn. Pascale Naessens bijvoorbeeld is voormalig fotomodel, presentatrice en auteur van kookboeken. Daarnaast heeft ze ook haar eigen keramiek-, tableware- en meubellijn. Niemand stelt zich daar vragen bij. Integendeel, we bewonderen haar net, we vinden haar een multitalent.”

“Waarom zij daarin slaagt? Omdat bekende mensen een trustfactor hebben. Dat vertrouwen krijgen, is cruciaal om succesvol te zijn.”

Zolang jij overtuigd bent van je waarde, is de helft van het werk al geklaard.

“Het is dus ok als je als generalist weerstand voelt bij je keuzeproces. Dat is gewoon een rode vlag die je vertelt dat je jouw veelzijdigheid niet wil onderdrukken. Luister naar die bezorgdheid en bedenk een én-én strategie. Hoe comfortabeler je jezelf voelt bij je generalistisch profiel, hoe makkelijker de rest wordt. Zolang jij overtuigd bent van je waarde, is de helft van het werk al geklaard.”


Lees ook:

De kracht van een generalist

Pensioen in zicht? Ideale start als freelancer!

Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van Nathanella Monsaert