"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Succesvol rekruteren in het buitenland? Bezint eer ge begint!

De schaarste aan talent in onze regionen noodzaakt organisaties om ook over de eigen landsgrenzen heen te kijken naar beschikbaar talent. Klinkt logisch, maar het doelgericht en succesvol opzetten van een sourcing strategie in het buitenland is sneller gezegd dan gedaan. Beschikken over dynamische en actuele arbeidsmarkt informatie per profiel is daarom een absolute voorwaarde voor succes.

Hoe zet je anno 2022 doelgericht een sourcing strategie op?

Het klinkt als een droom voor iedereen die met talent acquisitie bezig is: precies weten waar je potentiële kandidaten zich bevinden in Europa, wat ze bezighoudt en boeit en met welke boodschap en via welk kanaal je ze het best benadert.

Toch is het geen droom, maar de werkelijkheid. Tijdens de (virtuele) Meetup sessie die NextConomy samen met haar partner ClubVMSA organiseerde rond het thema ‘Recruiting and collaborating with talent across national borders’ gaf Elke De Loecker van Manpower Group Talent Solutions een demonstratie hoe moderne recruiters doelgericht en effectief te werk gaan. Ze vragen zich af: Waar zit het talent? Wat interesseert ze en met welke boodschap kunnen we ze het best benaderen?

Voorbeeld – werving van 50 IT-profielen voor Accenture

Ruim 1,5 jaar geleden stelde klant Accenture Manpower Group Talent Solutions voor een grote uitdaging: 50 Duitstalige IT-specialisten vinden voor een klant in Zwitserland, om daar ook te komen wonen en werken. In de video opname van de Meetup laat Elke De Loecker zien hoe de kennis van de arbeidsmarkt voor elk van de gevraagde IT-profielen het succesvol volbrengen van deze opdracht verzekerde. Dit zijn de meest uitdagende profielen om te rekruteren, maar door de diepgaande analyse van de profielen van de beschikbare kandidaten was het mogelijk om aan deze kandidaten een betekenisvolle boodschap te bezorgen.

Bied meer dan alleen salaris aan kandidaten

“Wij bevelen echt aan om over meer dan salaris te praten met kandidaten”, adviseert Elke De Loecker. “Het totale plaatje trekt veel meer aan: hoe flexibel kunnen mensen werken in jouw organisatie?. Wat zijn de waarden in jullie bedrijf? Welke uitstraling hebben jullie?” Dat soort vragen stelt de nieuwe generatie en dat is voor deze kandidaten doorslaggevend, eerder dan salaris an sich. Zet ook nooit enkel in op één wervingsmethode. Een maatwerkaanpak per doelgroep is aangewezen: versta waar je potentiële kandidaat is in zijn of haar loopbaanpad en speel daarop in.”

De opname met demo van de arbeidsmarkt analysetool van Manpower Group Talent Solutions kan je hier bekijken.

Meer weten? Laat je inspireren!

Dit zijn enkele andere sprekers die aan het woord kwamen tijdens de Meetup over ‘Recruiting and collaborating with talent across national borders’ :

  1. Caroline Praet van Silverfin – Binden én boeien van je kenniswerkers voor succes – het voorbeeld van Silverfin
  2. Didier De Keyzer van ING
  3. Jan-Willem Weijers en CXC
Redactie / Rédaction / Editors NextConomy Bekijk alle berichten van NextConomy