"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

In 5 stappen bepaal jij je prijs als freelancer

Wat is nu het juiste bedrag dat jij als freelancer/zaakvoerder voor jezelf in rekening kan brengen? Financieel expert Ilse Dieltjens vindt het frappant dat het gros van de freelancers exact dezelfde fout maakt. Ze rekenen hun eigen diensten te weinig door. Een veelvoorkomend probleem, dat jammer genoeg grote gevolgen kan hebben.

Herken jij jezelf in een van deze uitspraken?

Ik heb een nacalculatie gedaan. Ik heb volgens mij wel een mooie marge op dit project. Maar toch klopt het volgens mijn gevoel niet. Ik werk zo hard en zie het niet aan mijn rekening.
Ik heb eigenlijk geen idee of dit de juiste prijs is voor deze dienst aan mijn klanten.
Ik heb korting gegeven, ik wilde dat project zo graag doen, maar ik heb het gevoel dat de verdiensten nu echt niet meer ok zijn.

Aan de basis van deze typische problemen voor freelancers ligt telkens dezelfde fout. Je rekent je eigen inbreng, je eigen uren oftewel je loon niet (goed genoeg) door. De gevolgen zijn er op financieel, fysiek en mentaal vlak en, als je niet ingrijpt, zijn de gevolgen zelfs fataal. Tijd voor actie!

Hoe komt dit?

Kijk je teveel naar de concurrentie? Denk je alleen aan je prijs per uur en vergelijk je die met het uurloon dat je in loonverband door een werkgever uitbetaald zou krijgen? Ben je met andere woorden in de werknemers-mindset blijven hangen? Dat is een kapitale fout, zeker in startende en groeiende bedrijven.

Ben je met in de werknemers-mindset blijven hangen? Dat is een kapitale fout, zeker in startende en groeiende bedrijven.

Als je niet het juiste bedrag in rekening brengt voor je expertise, je waarde, je tijd, dan loop je vroeg of laat tegen de muur. Voor je het weet, ben je zowel fysiek als mentaal uitgeput. Bovendien houd je jezelf tegen om ook echt geld te verdienen. Je houdt jezelf tegen om SUCCESVOL te worden. Het runnen van een bedrijf, daar horen nu eenmaal heel wat kosten bij en al snel is “alles” belangrijker dan je eigen loon. Met andere woorden, het wordt een slechte gewoonte ten koste van jezelf. Maar zonder uitbetaling aan jezelf, hou je een minder dan een ideaal privé-inkomen over.  Dat kan niet de bedoeling zijn.

Bepaal in 5 stappen je prijs, een prijs die ook jouw klanten willen betalen

Er is een dunne lijn tussen een behoorlijk bedrag vragen voor je werk en meer vragen dan klanten willen betalen of wat de markt vraagt. Wat is correct? Hoe prijs je jezelf niet uit de markt?

Moeilijke vragen, er zijn gelukkig ook antwoorden.

Houd rekening met de volgende 5 stappen:

Stap 1 – Ken je kosten

Als je je eigen bedrijf runt, kan je niet alleen denken in termen van wat jouw salaris of jouw dienst per uur waard is. Jouw prijs moet rekening houden met wat het in totaal kost om jouw bedrijf te runnen. Alleen dan kan je bedrijf blijven bestaan en/of verder groeien.

Wat zijn jouw uitgaven van de afgelopen 12 maanden?

Bekijk zowel jouw vaste – als jouw variabele kosten. Dus niet alleen de variabele kosten. De variabele kosten worden meestal verrekend in de offerte. Logisch. Als je een dienst levert, dan zijn je variabele kosten nihil.

Hoe pak je het aan?

    • Verzamel alle kosten die niet gekoppeld zijn aan jouw product of de dienst die je levert, maar die je wel maakt om je bedrijf operationeel te houden. Dat zijn kosten zoals verzekeringen, huur pand, lease auto, boekhouder, internet, enz.
    • Tel de bedragen op (voor één jaar)
    • Deze totale jaarlijkse vaste uitgaven deel je door 240. (240 is het aantal weekdagen in het jaar min 4 weken vakantie).
    • Deel vervolgens door 8 (je dagelijkse onkostentotaal delen door beschikbare werkuren).

Dit is de formule:

Opmerking: 1920= 240 x 8.  (Neem jij meer vakantie, dan weet je wat te doen J)

Deze berekening is heel verhelderend en geeft je een goed idee van hoeveel het jou per uur kost om jouw bedrijf te runnen.

Nog een interessante: verreken ook je te betalen belastingen.

Stap 2 – Klok AL je uren

Noteer het aantal uren dat je echt werkt, niet alleen de uren die je kan toewijzen aan specifieke opdrachten. Neen, noteer ook de uren die aan je administratie spendeert, de uren die je in marketing steekt, je creatie-uren, je persoonlijke ontwikkeling …  met andere woorden al je uren ‘backstage’.

Door al je uren te klokken en te registreren, krijg je een duidelijk beeld van je business. Klopt de prijs die je doorrekent aan de klant?  Hoe zit het met de uren achter de schermen?

Let op, het kan best choquerend zijn om te beseffen hoeveel uren je daadwerkelijk werkt. Maar dat zal je er ook toe aanzetten om beslissingen te nemen. Beslissingen zoals je bedrijf beter te stroomlijnen, bepaalde kosten te schrappen of veel zekerder in je schoenen te staan als het gaat over sales. Ik garandeer je dat het je bewust maakt van jouw echte waarde voor je eigen bedrijf.

Formule winstgevend ondernemen:

 

De puntjes op de i zetten?

Deze oefening geeft je een al een beter idee, toch?  Wel, als je de smaak te pakken hebt, ga dan een stapje verder.

      • Denk aan je pensioen en je vakantiegeld.
      • Wat is jouw ideale salaris? En welk effect heeft dat op je prijs?  Is dat haalbaar of niet? Er zijn nog andere manieren om te sleutelen aan je bedrijf, om je doelstellingen te kunnen behalen.

Denkoefeningen:

      • Jouw kosten van jouw levensonderhoud
      • Jouw ideale levensstijl
      • Jouw kosten die je wil incalculeren als buffer voor als je ziek of arbeidsongeschikt wordt
      • Jouw vakantiegeld voor je jaarlijkse vakantie
      • Jouw pensioenreservering
      • Jouw privé-belasting
      • Wat zou jij verdienen met jouw ervaring en capaciteiten als je in jouw branche voor een werkgever zou werken?

Stap 3 – Wat betaalt jouw klant?

Marktonderzoek helpt je om erachter te komen wat jouw doelgroep momenteel betaalt en bereid is te betalen voor jouw producten of diensten.

Het resultaat kan te laag voor jou zijn als je rekening houdt met je kosten. Deze boodschap wijst jou op de feiten.

Wat zijn je opties?

      • Ga je op zoek naar een beter betalende doelgroep?
      • Of kan je je marketing anders aanpakken, zodat je klanten aantrekt die jouw waarde en jouw kwaliteit willen en er de juiste prijs voor willen betalen?
      • Een andere optie is extra’s toevoegen aan je huidige aanbod (of de extra’s in de verf zetten) en je daardoor onderscheiden van je concurrentie. Dit kan een investering betekenen, maar is wel een manier om een hogere waarde aan je klanten te bieden. Deze hefboom is een geweldige manier om je positie in de markt te versterken.

Stap 4 – Jouw marktpositie

Prijsstelling gaat niet alleen over het indekken van jouw prijs of jouw kost. Het heeft de kracht om je bedrijf te positioneren voor groei. Daarom raad ik je aan om je mindset aan te passen. Stel je in op een waarde (totaalprijs) voor een project of dienst, eens je dat kan kiezen boven een uurprijs zal je stappen vooruit zetten.

Een prijs bepaalt ook letterlijk en figuurlijk hoe de klant jouw bedrijf ervaart.
Lage prijs = lage kwaliteit.
Hoge prijs = topkwaliteit.

Denk je dat je nu een product of dienst van hoge kwaliteit aanbiedt, in combinatie met een (te) lage prijs, neem dan actie, want zo’n situatie is niet OK!

De prijs is altijd afgestemd op de waarde die jij levert. Jij bent ‘smoorverliefd’ op je product of je dienst én jij bent een ambitieuze ondernemer. Dan laat je je product niet voor peanuts over de toonbank vliegen. Als jij werk levert dat de ideale oplossing biedt voor het verlangen of het probleem van jouw klanten, dan is jouw werk super waardevol. Iedereen weet dat daar er een correcte prijs tegenover staat.

Stap 5 – Laatste to-do

Als je je bewust bent van je cijfers, zal alles makkelijker gaan.  Mijn laatste tip: herbekijk je prijzen op regelmatige basis. Evalueer zeker om de 6 maanden. Gewoon doen.

Met deze check controleer je niet alleen of je nog correct in de markt ligt, maar ook of je geen overtollige vaste kosten meesleept.

Ga aan de slag. Succesvol ondernemen kan je leren.

Go for it, succes!

Ik ben Ilse Dieltjens, financieel ondernemer mentor en auteur van Profit First. In 2012 leidde ik als een vrouw een schrijnwerkerij. Dit was mijn keiharde leerschool, want de torenhoge rekeningen stapelden zich elke maand op, waardoor ik het onderste uit de kan moest halen. Na jarenlang vallen, opstaan en experimenteren pas ik de sleutels toe naar meer winst zonder mezelf dood te werken met op het einde van de streep winst op mijn rekening. Het resultaat is meer marge, meer rust in mijn bedrijf en vooral financiële vrijheid. Inmiddels pas ik met de 'Meer winst Academie' deze winst sleutels al bij honderden ondernemers toe om grip en zicht te krijgen op hun cijfers. Nu is het jouw beurt! Bekijk alle berichten van Ilse Dieltjens

Eén reactie op dit bericht