Filip Baptist, CEO van Securex: Een bedrijf krijgt al zijn arbeidsrelaties niet meer in één vast standaardcontract geregeld

Filip Baptist werkt al 27 jaar voor de groep Securex en is sinds 3 jaar CEO. Door opeenvolgende verantwoordelijkheden in verschillende divisies kent hij de sector en het bedrijf als geen ander. In een gesprek met NextConomy licht hij drie belangrijke en uiterst actuele trends in de wereld van het werk toe.

Dit artikel is aflevering 3 van de reeks ‘De CEO spreekt’. Hierin laat NextConomy CEO’s van organisaties aan het woord over hun visie op de toekomst van werk. Hoe zien zij de wereld van werk en de arbeidsmarkt veranderen en hoe spelen ze hier op in? Zien ze kansen of eerder bedreigingen? Welke inzichten delen ze?

Goede bedrijfsresultaten maken mij ‘tevreden’, tevreden klanten maken mij ‘gelukkig’, gelukkige medewerkers maken mij ‘blij’.

Zet medewerkers centraal

Na de coronacrisis gaat het oude adagium “De klant is koning” niet meer op. “Van ‘customer first’ evolueren we duidelijk naar het ‘people first’-idee. Gelet op de mentaliteit van jonge medewerkers en de naweeën van de lastige lockdown beseffen nu ook steeds meer CEO’s wat hun HR-managers misschien al langer wisten: je moet eerst en vooral zorgen voor tevreden medewerkers want vooral zij vormen de basis voor het verder commercieel en financieel succes.”

Ook vanuit zijn duurzaamheid denken zet Securex daar, zowel intern als bij de klanten, meer op in.  “Wij vinden dat wij de maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben om onze klanten te motiveren om zich meer in te zetten voor de fysische gezondheid en het mentaal welzijn van hun medewerkers en teams. Wij promoten het idee van ethische tewerkstelling en duurzame arbeidsrelaties, zelfs als wij onze klanten daarbij soms tegen de haren in moeten strijken.”

Wij promoten het idee van ethische tewerkstelling en duurzame arbeidsrelaties.

Denk na over de grenzen van de flexibiliteit

Het huidige flexibiliteitsdebat wijst ook op een shift in het arbeidsdenken. “Waar de flexibiliteit qua statuten en arbeidstijden vroeger vooral een werkgeversvraag was, zien we nu, na de periode van verplicht thuiswerken, een grotere interesse voor tijds- en plaatsonafhankelijk werken bij  onze kenniswerkers. Sommige jonge werknemers die meer autonomie willen, polsen zelfs om zelfstandig te mogen worden.”

Een bedrijf kan al zijn arbeidsrelaties eigenlijk niet meer in een vast standaardcontract geregeld krijgen. Er zijn te veel afwijkingen en uitzonderingen, zelfs per afdeling of regionale vestiging. “Dankzij de digitalisering is het flexibele ‘hybride werken’ een blijver. Wij gaan graag een heel eind mee in die werknemer behoefte. We vragen een minimale aanwezigheid van 1 dag per week op kantoor en dit vooral voor klantenoverleg en ontmoetingen met de collega’s. Maar onze min of meer zelfsturende teams moeten er zelf voor zorgen dat de kwaliteit van de dienstverlening gegarandeerd blijft. Sommigen zullen dus wel eens 3 à 4 dagen moeten aanwezig zijn. We gaan deze evolutie van dichtbij monitoren en tijdig evalueren. In het kader van onze actie ‘New Way of Working’ kunnen we onze klanten hierbij goed adviseren en begeleiden. “

Een bedrijf kan al zijn arbeidsrelaties eigenlijk niet meer in een vast standaardcontract geregeld krijgen.

Verwelkom freelancers met open armen

Securex telt ook heel wat interim-krachten en freelancers in zijn rangen. “Onze HR-dienst moet verantwoordelijk zijn voor de ‘total workforce’, niet enkel voor de mensen met een vast contract. Bij ons heeft HR gelukkig een duidelijk zicht op onze totale werkersgemeenschap, ongeacht de verschillende statuten. HR bouwt ook een echte ‘service’ naar de freelancers op.

Ik zie vooral bij jonge kenniswerkers een opmerkelijke verschuiving. Vroeger vonden we het normaal dat jonge mensen ervaring en zelfkennis opdeden door serieel van job naar job te ‘hoppen’ tot ze hun ware roeping gevonden hadden. Nu zie ik jongeren die dat parcours ‘parallel’ willen afleggen. Ze hebben al enkele min of meer vaste opdrachten en komen dan ook hier solliciteren voor een  tweetal dagen per week als freelancer…”

Onze HR-dienst moet verantwoordelijk zijn voor de ‘total workforce’, niet enkel voor de mensen met een vast contract.

Persoonlijk devies

“Als leader put ik enorm veel voldoening en energie uit het zien groeien van onze medewerkers.

Goede bedrijfsresultaten maken mij ‘tevreden’, tevreden klanten maken mij ‘gelukkig’ maar  gelukkige medewerkers maken mij echt ‘blij’. Ik beschouw  de performance van een bedrijf steeds meer als de resultante van een klantgerichte aanpak die maar écht kan lukken als medewerkers met plezier het beste van zichzelf willen geven. Als CEO van Securex wil ik op deze wijze leiding blijven geven.”

Groeiende medewerkers maken mij blij

Over Securex

Securex biedt starters, ondernemers en ondernemingen een geïntegreerde dienstverlening op het vlak van personeelsadministratie, loonberekeningen, preventie en welzijn, talentontwikkeling en sociale verzekeringen. De onderneming behaalde in het coronajaar 2020 een omzet van om en bij de 285 miljoen euro. Vanuit 32 kantoren bedienen de 1.600 medewerkers 57.000 bedrijven en 136.000 zelfstandigen in België, Frankrijk, Luxemburg, Nederland en Spanje. 

Philip Verhaeghe is een onafhankelijk adviseur en een freelance redacteur voor vakbladen, bedrijven en organisaties. Focusseert op ‘ondernemen’ in al zijn vormen: van de legaltech start-up tot en met maatschappelijk verantwoord investeren. Onderzoekt zowel de nieuwste trends als de klassieke uitdagingen die elke dag opnieuw het verschil kunnen maken in de bestuurskamer of het directiecomité.

Is als expert ‘deugdelijk bestuur’ verbonden aan Etion en Toolbox. Werkte als algemeen secretaris voor VKW, het Instituut voor Bestuurders, Corgo en RNCI.

Always in for a game of chess or a tweet.

Bekijk alle berichten van Philip Verhaeghe

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *