"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Jouw tarief vermelden op je site: doen of niet?

Je prijzen op je website publiceren of net niet? Het is een dilemma voor veel freelancers. Langs de ene kant toont het dat je transparant bent, langs de andere kant vrees je dat je de verkeerde klanten aantrekt. Hoe denk jij hierover?

Sommige freelancers vinden het logisch dat hun prijzen op de website staan. Andere vinden dat geen goed idee. Welk kamp kies jij?

Het ja-kamp

Je ziet toch ook graag meteen hoeveel een service of een product kost dat je wil kopen? Dat geldt ook voor opdrachtgevers die extern talent willen inhuren, redeneren enkele freelancers.

Een freelancer die durft om zijn prijzen online te zetten, wint sneller het vertrouwen. Transparantie wordt geapprecieerd, reageren enkele freelancers. Sommige opdrachtgevers willen ook hun tijd niet verdoen door je eerst te mailen om dan te beseffen dat je voor hen te duur bent.

Sommige klanten gaan er automatisch vanuit dat je te duur voor hen bent wanneer je je tarieven niet publiceert.

Een grote frustratie bij vooral creatieve freelancers is dat sommige klanten verwachten dat je hun project uitvoert voor een prikje. Zo denken ze bijvoorbeeld dat het ontwerpen van een logo op een uurtje is gefixt. Dat de freelancer lang bezig is met het zoeken naar een concept, verschillende ideeën schetst en enkele varianten ontwerpt, beseffen ze niet eens. Wanneer je dan je tarieven op je website toont, geef je aan die opdrachtgevers een duidelijk signaal dat je een eerlijke prijs vraagt voor je werk en dat ze je niet hoeven te contacteren voor minder.

Andere freelancers willen hun tijd niet verdoen aan potentiële klanten die na enkele contacten beseffen dat ze hen toch niet kunnen betalen.

Het neen-kamp

Werk je zowel voor non-profitorganisaties, multinationals en particulieren, dan is de kans groot dat je voor elke doelgroep aparte prijzen hanteert. Dat is ook normaal want een vzw beschikt niet over eenzelfde budget als een internationale onderneming. Je tarieven plaatsen op je website is dan vaak minder handig.

Heb je een stevige reputatie opgebouwd, dan wil je graag eerst je expertise in de kijker zetten. Wanneer je tarieven online staan, heb je minder de kans om dat te doen, denken ervaren freelancers weleens.

Het ja-en-neen-kamp

Vooral voor freelancers die maatwerk bieden, is het lastig om wel of niet hun tarieven op hun website te zetten. Een mogelijkheid is om met pakketten te werken of met een startprijs. Zo krijgt een klant toch al een idee van hoeveel zijn project zal kosten.

Toon wie je bent

Voor onder meer coaches is het belangrijk dat er een klik is tussen hen en een potentiële klant. Om die te motiveren om hen eerst persoonlijk te contacteren, publiceren ze hun tarieven niet. Maar wat als na dat contact die opdrachtgever beseft dat hij jou niet kan betalen? Dan ben je vaak al enkele dagen of weken verder en was al je moeite voor niks.

Plaats daarom een video waarin je uitlegt wie je bent, wat je doet, hoe je werkt … Of organiseer een gratis webinar. Zo leren geïnteresseerden jou al een beetje kennen en zien ze of jullie op dezelfde golflengte zitten of niet.

Wat vind jij?

Hoe denk jij hierover? Staan jouw tarieven op je site, overweeg je om dat te doen of net niet? Laat jouw mening achter in een reactie hieronder.

Lees ook: Meer verdienen zonder meer te werken? Hoe?

Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van Nathanella Monsaert