"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Haal meer potentie uit de inhuur van tijdelijke expertise

Een opdracht met een specifieke expertise, niet het juiste talent in huis, eenmalig project … er zijn verschillende redenen om een freelancer aan te nemen. Grijp als opdrachtgever elke kans om van deze samenwerking een succesverhaal te maken. Hoe je dat precies doet, vertelt het rekruteringsbureau Hays.

Nieuwe blik op je onderneming, nieuwe ambassadeur, uitgebreider netwerk … het aanwerven van een freelancer biedt jouw bedrijf tal van perspectieven. Meer dan dat je eerst denkt.

Het binnenhalen en behoud van expertise

Het inhuren van een freelancer is natuurlijk een uitgelezen kans om expertise binnen te halen. Vaak ben je als opdrachtgever op zoek naar een specifieke set aan vaardigheden voor een project om het bedrijf te laten groeien. Deze vaardigheden kunnen overgebracht worden naar het team, om zo de kennis die je binnenhaalt te behouden.

Een bijkomend voordeel is dat er iemand binnenkomt die de organisatie niet kent. We raken zo gewend aan de gebaande paden, dat het soms lastig is om kansen te herkennen en verandering toe te passen. Met tijdelijke inhuur komt er een uniek perspectief binnen, waarmee direct impact kan worden gemaakt. Bovendien is een freelancer gewend om zich voor een kortere periode te binden. Dit is de ultieme kans voor een attraction en retention-strategie.

Ga een open gesprek aan over de ambitie

Een freelancer is voor een bepaalde periode in dienst, dit kan afgesproken zijn of er werd op voorhand een indicatie opgesteld. Zeker bij die laatste optie is het belangrijk om het gesprek met elkaar aan te gaan om te zien wat er geambieerd wordt vanuit de freelancer. Hij kan kiezen om door te hoppen van het ene naar het andere bedrijf of misschien staat hij er wel voor open om bij je organisatie te blijven.

Plan, net als bij je vaste medewerkers, gesprekken in om over de voortgang van de opdracht en toekomst van de freelancer duidelijk te maken. Als iemand namelijk open staat om langer bij de organisatie te blijven en je hebt die mogelijkheid, dan kun je dit samen bekijken. En als je zou willen dat een extern talent langer doorwerkt aan de opdracht of een andere functie in de organisatie aanneemt, wacht dan zeker niet af tot de einddatum nadert. Ga proactief te werk, door op tijd het gesprek aan te gaan.

Een nieuwe ambassadeur voor de organisatie

Goed opdrachtgeverschap vertaalt zich naast een sterk werkgeversmerk, ook door in het ambassadeurschap van (oud) medewerkers. Mogelijk scheiden de wegen na het voltooien van de opdracht met de freelancer, maar een goed ambassadeurschap kan zich lonen in de toekomst.

Wanneer je als freelancer goed behandeld bent geweest door een opdrachtgever, betrokken hebt gevoeld, samen op zoek bent gegaan naar ontwikkelmogelijkheden en kansen gekregen hebt in je carrière: dan is hij of zij eerder geneigd om die organisatie aan te bevelen bij andere freelancers.

Daarmee benut je nog beter de potentie die vrijkomt bij de inhuur van tijdelijke expertise, met name het (uitgebreide) netwerk.

Hays offers companies a comprehensive portfolio of services that helps support all their workforce management-related topics – for any form of employment as non-permanent workforce, temporary workers, contractors, consultants and resources engaged under a statement of work Bekijk alle berichten van Hays