"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

COVID-19 dwingt 4 op de 10 freelancers om uurtarief te verlagen

Door de coronacrisis heeft 3 op de 4 freelancers zijn manier van werken vernieuwd, 1 op de 4 overweegt om zijn tarieven te verlagen en 2 op de 3 wil andere kanalen gebruiken om nieuwe opdrachten te vinden. Dat blijkt uit een bevraging van Securex, partner in tewerkstelling en ondernemerschap, en het platform proUnity.

In het huidige economische klimaat hebben veel freelancers het moeilijk waardoor ze gedwongen worden om in de toekomst hun manier van werken te herzien, hun tarieven te verlagen en andere kanalen te zoeken om nieuwe opdrachten te vinden.

Vernieuwen manier van werken

De arbeidsmarkt heeft de afgelopen maanden flink geleden onder de economische gevolgen van het coronavirus. Heel wat freelancers reageren snel, en hebben besloten om hun manier van werken te vernieuwen. 75% onder hen heeft het heft al in eigen handen genomen door anders met hun bedrijfsvoering om te gaan: door meer nauwkeurig contracten op te stellen (40%), minder risico’s te nemen (54%), bewuster om te gaan met het nemen van verzekeringen (29%) of door opdrachten zorgvuldiger te selecteren (47%).

Verlagen uurtarief

Daarnaast zijn 4 van de 10 freelancers van plan om hun uurtarieven te verlagen om competitief te blijven op de markt. 14% van de respondenten heeft dit al gedaan in de huidige tweede golf, vergeleken met 7% in de eerste golf: een verdubbeling in slechts enkele maanden tijd.

Nieuwe kanalen om opdrachten te vinden

Naast andere aanpassingen, vinden 2 op 3 (66%) freelancers dat ze andere kanalen moeten gebruiken om nieuwe opdrachten te vinden. 35% van hen is van plan om zich te richten op online platformen.

“Voor de freelancers die van plan zijn om hun tarieven te verlagen, zijn online platformen een geweldige opportuniteit. Ze spelen zelfs een steeds grotere rol in de efficiënte samenwerking tussen bedrijven en freelancers, en in het beheren ervan. Online platformen zorgen voor een beter contact en betere bescherming,” zegt David Muyldermans van proUnity, een HR Tech-platform en partner van Securex die de zoektocht naar en het beheer van extern talent ondersteunt.

Onder de ideeën die freelancers naar voor schuiven om nieuwe contracten te vinden, komt het gebruik van hun eigen netwerk het vaakst voor (32%).

“Het coronavirus heeft duidelijk het gebruik van informele kanalen, zoals het eigen netwerk van de freelancer, versterkt als methode om opdrachten te vinden. De meerderheid van de freelancers heeft zich gerealiseerd dat ze het eigen netwerk permanent zo veel mogelijk moet uitbreiden, onderhouden én versterken om kansen op opdrachten te verhogen. Omdat fysiek netwerken al sinds maanden niet meer mogelijk is, moet men meer dan ooit inzetten op de vele online tools die ons in staat stellen om professionele contacten te onderhouden”, voegt Heidi Verlinden, HR Research Expert bij Securex, toe.

Een daling van hun omzet

Freelancers zijn zo proactief omdat hun huidige situatie op lange termijn niet duurzaam is, en omdat ze zich onzeker voelen over hun toekomst. Meer dan de helft (56%) van de ondervraagde freelancers tijdens de tweede golf geeft inderdaad aan dat ze geconfronteerd werden met een daling van hun omzet als gevolg van de coronacrisis. 46% van hen stelde ook een daling in de vraag vast.

Ondanks de steunmaatregelen van de verschillende overheden om de vaste kosten van freelancers te dekken, zullen die het financiële verlies voor de meesten onder hen niet kunnen compenseren.

“Meer dan de helft van de freelancers heeft volgens onze cijfers te maken gehad met geannuleerde projecten als gevolg van de coronacrisis. En dat gaat gepaard met omzetverlies en het uitblijven van nieuwe contracten. Voor sommige freelancers hebben de bedrijven die hen inhuren zelfs moeite om hen te betalen. We moedigen freelancers dan ook sterk aan om zelf het heft in handen te nemen en hun troeven volop uit te spelen om zich te onderscheiden”, besluit Heidi Verlinden van Securex.

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert

Eén reactie op dit bericht

  1. Dank je wel voor dit artikel. Ik kan me voorstellen dat dit realiteit is voor vele freelancers. Het hoeft echter niet zo te zijn. Als ondernemer met eigen know-how en expertise hangt heel veel af van je positionering, wat je aanbiedt en hoe.
    Anders gaan werken kan je dus heel veel opleveren.

    Deelnemers aan mijn programma hebben net hun tarieven verhoogt (sommige x10) én zijn minder gaan werken.

    Interesse? Dan verwijs ik graag naar http://www.bureaustroom.be
    Vriendelijke groeten
    Inge Ketels