"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

De freelancer van vandaag telt gemiddeld meer grijze haren dan 5 jaar geleden

Hoe is de wereld van freelancers de afgelopen vijf jaren geëvolueerd? Om dat te weten te komen, vergeleek NextConomy het Unizo-rapport ‘Freelancer Focus 2015’ met dat van 2020.

Wie is de doorsnee freelancer? In welke sector werkt hij? Hoeveel verdient hij? En hoe zijn die cijfers de afgelopen 5 jaar geëvolueerd? De redactie van NextConomy legde het Freelancer Focus-rapport van 2015 naast dat van 2020 en ontdekte volgende zaken.

  1. Het aantal freelancers in Vlaanderen is de afgelopen 5 jaar gestegen van ruim 132.000 naar 142.446, een groei met 8%.
  2. Steeds meer vrouwen kiezen voor het freelance-statuut. In 2015 was 28% een vrouw, in 2020 al 36%.
  3. De freelancer van vandaag telt gemiddeld meer grijze haren dan 5 jaar geleden. 60% van de freelancers is tussen de 35 en 54 jaar. Maar in 2020 zijn er meer 55-plussers aan de slag dan in 2015. Hun aandeel is gestegen van 1 op 5 naar 1 op 3,5. Opmerkelijk hierbij is dat de groep van 25 tot 34 jaar krimpt. Van 18% in 2015 naar 9% in 2020.

In 2020 zijn er meer 55-plussers aan de slag als freelancer dan in 2015. Hun aandeel is gestegen van 1 op 5 naar 1 op 3,5.


  1. Tussen 2015 en 2020 is het uurtarief licht gestegen. In 2015 verdiende 7% van de freelancers 30 euro of minder. In 2020 is dat 3%. De afgelopen jaren vroeg ongeveer de helft tussen de 31 en de 70 euro per uur. 21% van de freelancers verdient meer dan 91 euro per uur. In 2015 was dat 15%.

21% van de freelancers verdient meer dan 91 euro per uur. In 2015 was dat 15%.


  1. Freelancers werken graag samen. In 2015 gaf bijna de helft van de respondenten aan projectgebonden samen te werken met andere freelancers. In 2020 is dat percentage gestegen naar 63%.
  2. Waar vinden freelancers opdrachten? In 2015 was de top 3: via mijn eigen netwerk (85%), via bestaande klanten (67%) en via tussenpersonen (55%). In 2020 is de top 3: via bestaande klanten (69%), via voormalige collega’s (56%) en via andere freelancers (43%). Social media speelt steeds een grotere rol in het vinden van opdrachten. Het belang van dit kanaal steeg van 19% in 2015 naar 31% in 2020. Freelance opdrachtplatformen blijven hangen op 15%.

 


De belangrijkste kopzorg van freelancers is en blijft het vinden van nieuwe opdrachten.


  1. De belangrijkste kopzorg van freelancers is en blijft het vinden van nieuwe opdrachten. Daarnaast maken freelancers zich zorgen over hun inkomen, de administratieve druk en het in evenwicht houden van de werk- en privébalans.

Wil je nog dieper in de cijfers duiken? Raadpleeg het Freelancer Focus 2015 en het Freelancer Focus 2020 van Unizo. Lees ook over de Dag van de Freelancer die NextConomy samen met Unizo en Jellow organiseerde.

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert