"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Welke impact heeft corona op mobiliteit?

Na weken thuiswerken, keren we steeds meer terug naar kantoor. Maar met welk vervoersmiddel? De auto, het openbaar vervoer of de fiets?

“De elektrische fiets wint aan populariteit. De grote verliezer is het openbaar vervoer”, beweert onderzoekster Alice De Séjournet. Samen met de onderzoekgroep MOBI van de Vrije Universiteit Brussel onderzocht ze de impact van de coronamaatregelen op het mobiliteitsgedrag in België.

Pendelen naar kantoor

Drie op de vier van de bevraagden pendelde niet tijdens de lockdown. 40% van gaf aan dat ook niet te zullen doen nadat de maatregelen worden versoepeld omdat thuiswerk verplicht of mogelijk is binnen hun bedrijf. 55% die wel opnieuw pendelt, zal dat even vaak of minder doen als voor de lockdown.

Het wagengebruik blijft op hetzelfde niveau als voor de crisis. Vooral wandelen (19%) en fietsen (13%) winnen terrein, ten koste van het gebruik van het openbaar vervoer. Hierbij valt op dat de elektrische fiets populairder wordt.

Openbaar vervoer grote verliezer

Respondenten gaven aan minder het openbaar vervoer te zullen gebruiken, gaande van metro (-39%) tot de trein (-12%).

“Het openbaar vervoer is duidelijk de grote verliezer. Bij de resultaten van onze survey valt wel op dat de meeste gebruikers het belangrijk vinden om de bezettingsgraad van het openbaar vervoer te kennen. Het blijkt de meest overtuigende maatregel om gebruikers terug te laten opstappen, meer nog dan het dragen van mondmaskers, “ aldus Lieselot Vanhaverbeke, coördinator van de enquête.

Duurzaam mobiliteit

“Drie kwart van de respondenten geeft aan dat deze crisis een goede opportuniteit is om het beleid rond mobiliteit en openbare ruimte te veranderen. 60% van de respondenten is akkoord met het geven van meer ruimte aan voetgangers en fietsers ten koste van wagens, 25%  is daar expliciet tegen”, zegt Cathy Macharis, co-directeur MOBI. “Ook betuigt 50% steun voor het afsluiten van schoolomgevingen voor wagens voor en na schooltijd, terwijl 1 op 3 hiertegen is. De helft van de respondenten is overtuigd dat een duurzamer mobiliteitssysteem zal helpen om de globale klimaatdoelstellingen te halen.”

Lees het volledige persbericht.

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert