"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Plan nu een vliegende start voor wanneer de crisis voorbij is

De maatregelen van de coronacrisis slaan hard toe. Misschien ook in jouw bedrijf. En toch is dit het moment om te experimenteren met nieuwe HR-strategieën, beweert Marleen Deleu, hoofdredacteur van NextConomy en co-auteur van het recente boek ‘Mis geen Talent’. Zij geeft enkele tips.

“Never let a good crisis go to waste. Het is een quote van Winston Churchill die nu heel toepasselijk is”, steekt Marleen van wal. “Grijp de coronacrisis aan om de nieuwe realiteit van werk binnen te loodsen in je organisatie, want de traditionele HR-strategieën zullen na deze situatie niet meer voldoende zijn.”

Drie inspirerende voorbeelden

Sommige bedrijven beseffen maar al te goed dat ze nu nieuwe HR-strategieën moeten uitrollen om deze periode te overleven én om hun toekomst te garanderen.

 

HR-groep SDWorx zag dat de ene afdeling minder werk had terwijl de andere ondergesneeuwd zat. Daarom besloot het bedrijf om een interne talentpool op te zetten waardoor de continuïteit van de organisatie verzekerd is.

 

De winkelketens Colruyt en Decathlon beslisten om hun medewerkers uit te wisselen, iets wat in België nooit echt van de grond geraakte in het verleden.  Maar in crisistijd gelden er nieuwe wetten en regels, besloten beide organisaties. Inmiddels is het wettelijk kader tijdelijk aangepast waardoor uitwisseling van personeel in bepaalde sectoren toegelaten is.

 

 

“Deze situatie heeft me geleerd dat wij de competenties van onze eigen mensen hebben onderbenut”, getuigt Jan Goossens, ceo bij de Vlaamse waterzuiveraar Aquafin. In de toekomst wil hij dat het in kaart brengen van intern talent een onderdeel wordt van de HR-strategie. Daarnaast wil hij ook telewerk toelaten. “We hebben talent gemist omdat ze volgens ons te ver woonden. Nu blijkt dat we die toch aan boord konden halen via telewerk.”

Andere organisaties geven nu online coachings in plaats van face-to-face, organiseren nu extra communicatie meetings om de werking binnen een team optimaal te houden of houden online koffiebreaks om bij te praten. Nood breekt wet, zoveel is duidelijk en aan creatieve oplossingen geen gebrek.

Waar beginnen met een vernieuwd hr-beleid post-corona? 3 praktische tips

1.     Bescherm iedereen die voor je organisatie werkt

Dat klinkt logisch, maar is niet altijd de realiteit. Uit onderzoek blijkt dat 30% van de werkenden voor een organisatie niet op de loonlijst staat, maar extern ingehuurd zijn. Helaas is het hr-beleid doorgaans enkel gericht op het eigen personeel en vallen externen uit de boot.

Preventieve maatregelen en begeleiding in kader van preventie tegen Covid-19 organiseer je best ook voor alle externen. Uit ethisch standpunt, uiteraard, maar vergeet niet dat  jouw vaste medewerkers verwachten dat hun freelance-collega’s dezelfde bescherming genieten en dit puur uit eigen belang. Betrek dus iedereen, flex en vast, bij je communicatie, en begeleid je managers hierin.

2.     Verzeker de continuïteit van de organisatie in de crisis en daarna

Plan nu al een vliegende start voor wanneer de crisis voorbij is. Veel externen zijn kenniswerkers en zijn bezig met de kerntaken van je organisatie. Ze voegen dus veel waarde toe. Maar veel bedrijven kiezen er nu voor om net hen te laten afvloeien omdat ze niet op de loonlijst staan. Een begrijpelijke keuze voor kostenbesparing op korte termijn, maar de kans is groot dat dit tegen jou zal keren op lange termijn. Ga je dat toptalent nog aantrekken in de toekomst? Analyseer dus nu élk profiel dat je in huis hebt, en ook welk talent je in de toekomst nodig zult hebben. Sommige profielen zullen altijd schaars blijven bijvoorbeeld doordat de digitalisering sterk zal doorzetten.

Moet je toch afschalen of ingehuurd talent stopzetten? Behandel ook nu je extern talent met respect. Eis niet van hen dat ze de betaaltermijnen verlengen of fikse kortingen geven. Je goede en betrouwbare naam als opdrachtgever levert op termijn de betere talenten op.

3.     Maak scenario’s voor de onzekere economische tijden die worden voorspeld

Maak je organisatie meer fluïde. Kan jouw organisatie haar bezetting op- en afschalen afhankelijk van de economische realiteit waarin het zich in bevindt? Wat als de economie terug opleeft? Wat als het helemaal niet aantrekt? Wat doe je met de mensen die je nu aan boord hebt? Maak 3 à 5 scenario’s en analyseer welke competenties je nodig hebt en welke contractvormen het meest aangewezen zijn. Differentieer voldoende vanuit een lange termijn visie, niet enkel om nu op korte termijn zaken op te lossen. Door alle talenten holistisch te benaderen en beheren, maak je de organisatie maximaal wendbaar.

Integraal Talent Beheer: heb oog voor de competenties en niet de contractvorm

Betekent een totale benadering van alle contractvormen dat je  vaste en flexwerkers ‘op een hoop gooit’ in je hr-beleid? Neen. Bekijk het hele hr-proces vanaf de behoefte aan talent, over het inzetten en uitbetalen, tot het afvloeien van werkenden. Analyseer stap voor stap hoe je dat deelproces gaat inrichten voor je eigen mensen enerzijds en voor je externen anderzijds. Stippel een visie en een beleid uit dat helder is en dat iedereen naleeft, zodat elk talent zich thuis voelt in jouw organisatie. Net door dit per processtap aan te pakken en vanuit een mensgerichte visie te benaderen, zal je binnen het wettelijk kader, geen talent missen en iedereen, op de loonlijst of niet, maximaal laten bijdragen aan het succes van de organisatie.

“Onlangs hoorde ik van een freelancer waarmee ik samenwerk dat hij in een bedrijf terechtkwam waar de vaste medewerkers thuis mochten werken en een gymzaal ter beschikking hadden. Hij en de andere freelancers kregen die privileges niet. Hij voelde al bij het onthaal dat de twee groepen apart werden behandeld en dat de mentaliteit rond werk ouderwets was. Dat is een bedrijf dat waardevol talent verliest”.(Anonieme getuigenis)

Meer lezen over Integraal Talentbeheer? Kijk op  www.misgeentalent.eu

Met dank aan PM Club voor het hosten van het webinar ‘Integraal Talent Beheer’. De opname is te bekijken op www.misgeentalent.eu, waar je ook de opname van het webinar met Philips, VRT, Securex en AkzoNobel vindt, de pioniers van Integraal Talent Beheer in onze regio.

Het boek ‘Mis geen talent’ is o.a. te bestellen bij dieKeure.

Marleen Deleu
Marleen Deleu - Director Trends & Insights NextConomy - on a mission to bring insights and expertise to the freelance workforce and users of contingent labor in Belgium Bekijk alle berichten van #Marleen Deleu