"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Op koffiedate met topondernemers en experts: luister mee met de podcastserie 50 koffies

Geert Noels, Conny Vandendriessche, Piet Colruyt … in hun podcastreeks 50 koffies gaan de twee jonge ondernemers Nadia El Makhfi en Yana Smits op koffiedate met toonaangevende experts uit verschillende vakgebieden.

In de podcastserie nodigen fotografe Nadia en marketeer Yana gekende ondernemers of toonaangevende experts uit voor een koffie. De eerste reeks zal uit 50 afleveringen bestaan rond 10 verschillende thema’s: finance marketing, sales, netwerken, persoonlijke ontwikkeling, creativiteit, economie, female empowerment, ondernemerschap en gezondheid.

Idee pitchen bij de Belgische top

“Het klikte meteen tussen ons toen we elkaar zo’n half jaar geleden ontmoetten”, vertelt Nadia. “Vrijwel meteen groeide het plan om samen aan een project te beginnen rond vrouwelijk ondernemerschap.”

“We beseften meteen dat we heel erg op elkaar lijken. Dat heeft veel voordelen, maar dat betekent ook dat we dezelfde zwaktes kennen”, sluit Yana aan. “Om ervoor te zorgen dat we kritisch blijven over ons project en om onze valkuilen te vermijden, besloten we om ons idee te pitchen bij externen. Dat werd heel snel de Belgische top.”

Ze trokken hun stoute schoenen aan en nodigden enkele grote namen uit om samen op de koffie te gaan. Voor ze het goed en wel beseften, zaten ze meerdere keren per week aan tafel met een inspirerende expert. “We werden overstelpt met boeiende inzichten en kregen heel wat spreekwoordelijke schoppen onder onze kont”, zegt Yana.

Van koffiedate naar podcastreeks

“We kregen al snel veel vragen over onze koffies via social media. Hierdoor beseften we dat we meer moesten doen met de info die we kregen”, zegt Nadia. En dus groeiden de oorspronkelijke koffiedates uit naar een volledige podcastreeks met Youtube-kanaal 50 koffies. 

Naast de koffiebabbel met een gekende  ondernemer of expert is er ook een panelgesprek met jonge ondernemers die hard timmeren aan de weg. “Het is de bedoeling om ieders ervaring en kennis op een toegankelijke manier naar een groot publiek te brengen via de podcasts en het Youtubekanaal”, zegt Nadia.

Denk groots, beslis concreet

“Uit de gesprekken voor de podcast leerden we om groots te denken, maar om tegelijkertijd concrete beslissingen te nemen. Iedereen aan de top is ook maar een mens die klein begonnen is. De koffies en de verhalen die we hoorden, waren een enorme inspiratiebron voor ons, waardoor we besloten om er zelf voor te gaan”, vertelt Yana. “De reeks zal deel uitmaken van een breder educatief platform voor ondernemende vrouwen dat we aan het ontwikkelen zijn.”

“Ons advies aan freelancers na de opnames? Wees niet bang om hulp te vragen. Er zit zoveel goeds in anderen en zoveel mensen zijn bereid om te helpen. Je staat er niet alleen voor”, bevestigt Nadia.

Koffie challenge

Nadia en Yana organiseren een koffie challenge. Deelnemen is heel eenvoudig:

  1. Maak een lijstje met jouw drie, ultieme professionele koffiedates in België.
  2. Neem een foto van je lijst, post die in jouw Instagram stories en tag hen met de hashtag #50koffieschallenge
  3. Ben jij de winnaar? Dan helpen zij jou om minstens één van jouw drie dates waar te maken.

Podcast en Youtube

www.50koffies.be

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert