"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

De onstopbare expansie van de freelancemarkt

Steeds meer werkgevers ervaren de voordelen van het werken met freelancers. De freelancemarkt kent dan ook een uiterst spectaculaire groei. Mark Willems, CEO van Jellow, zet de belangrijkste voordelen van het samenwerken met flexibele werkkrachten op een rij.

Spectaculaire cijfers

Mark Willems: “Zoals dat vaak gaat met grote veranderingen, onderschatten veel mensen nog steeds de omvang en de impact van deze sterk groeiende markt. Volgens een studie van UNIZO is het aantal freelancers in Vlaanderen en Brussel de afgelopen 3 jaar gestegen met 22,7%. De freelance markt groeit daarmee 3 x sneller dan de totale arbeidsmarkt. Er wordt verwacht dat er tegen 2027 meer freelancers zullen zijn dan mensen in loondienst. Vooral jonge talenten of mensen met veel specifieke kennis en ervaring kiezen voor deze flexibele manier van werken. Wie op zoek is naar talent, kennis en expertise zal zich dan ook steeds vaker tot de freelancemarkt moeten wenden. Dit verandert enkele fundamentele zaken: de manier van samenwerken; projectbasis vs. routine, rechtstreeks communiceren of via intermediairs, focus op output i.p.v. input… Werkgevers zullen zich op een andere manier moeten oriënteren op de arbeidsmarkt.”

Wat maakt de freelancemarkt zo aantrekkelijk?

“Door te werken met freelancers boor je extra kennis en werkkracht aan op het moment dat je het nodig hebt, zodat je sneller en flexibeler kan schakelen. Zo heb je ook de beste vaardigheden voor je opdrachten en dus kwaliteit binnen handbereik. Ook het kostenplaatje wordt efficiënter: Is er geen werk, dan zijn er ook geen kosten. Bovendien verwelkom je deskundige inzichten van buiten je organisatie, wat altijd een meerwaarde betekent. Tenslotte heb je minder verplichtingen en meer mogelijkheden. Je wint dus ook vrijheid.”

Intermediair vs rechtstreeks

“Samenwerken met freelancers hoeft vandaag, dankzij ingeburgerde technologie, niet meer te verlopen via tussenpersonen. Hierdoor is de samenwerking met freelancers directer, flexibeler en voordeliger. Alles wat je nodig hebt is een groot, actueel en interessant netwerk. Steeds vaker treden werkgevers rechtstreeks in contact met freelancers uit hun eigen of professioneel netwerk of via freelanceplatformen. De rol van intermediairs wordt door deze laatsten grotendeels geautomatiseerd. Zo bieden we bij Jellow een abonnementsformule aan, waarmee werkgevers op een efficiënte manier en naar hartenlust freelancers kunnen vinden in ons continue groeiend netwerk. Door hier diensten aan te koppelen krijg je het beste van de twee werelden. De oude formule, waarbij bureaus grote procenten inwonnen op de geleverde prestaties, is voorbijgestreefd. Een gunstige evolutie voor zowel werkgevers als freelancers.”

Dit artikel verscheen reeds eerder in Trends Magazine over Strategic HR