"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Schrijf een SEO-tekst in 9 stappen

Hoe zorg je ervoor dat je website of blog in Google bovenaan in de zoekresultaten verschijnt? Met zoekmachinevriendelijke teksten. SEO-teksten schrijven is heel gemakkelijk. Volg gewoon deze negen stappen.

Uiteraard wil je dat potentiële klanten jouw website meteen vinden in Google. Alleen, hoe zorg je ervoor dat die bovenaan in de zoekresultaten verschijnt? Met steengoede Search Engine Optimization-content (SEO). Klinkt moeilijk? Toch niet. Met deze negen tips bereik je al heel wat.

1. Schrijf voor je publiek

Wat is het doel van je pagina? Voor wie schrijf je? Welke actie wil je dat de lezer onderneemt na het lezen van je content? Wil je dat hij jou contacteert, zich inschrijft op een nieuwsbrief of een offerte aanvraagt? Denk dus goed na wat je met jouw tekst wil bereiken.

2. Gebruik de juiste zoekwoorden

Schrijf je tekst in dezelfde taal van je publiek. De snelste manier om te achterhalen welke woorden je lezers gebruiken is Google. Tik in het zoekvenster van Google een term in en kijk dan welke zoekwoorden Google suggereert. En dit levert je misschien ook inspiratie op voor een volgende blogpost.

3. Zoek synoniemen

Schrijf zeker je belangrijkste zoekwoord in je titel. Dan snapt de zoekmachine van Google waarover je tekst gaat. Vermeld ook zeker je zoekwoorden in je inleiding en tussentitels. In je tekst mag je ook gerust die zoekwoorden schrijven. Maar overdaad schaadt. Door steeds dezelfde woorden te gebruiken, krijg je een saaie tekst. Met synoniemen, los je dat probleem op. Een handige website om synoniemen te vinden is synoniemen.net.

4. Schrijf lange, kwaliteitsvolle content

Lezen op een scherm is vermoeiender dan lezen op papier. En de lezer wil ook de informatie die hij zoekt nu meteen. Daardoor gaat hij jouw tekst scannend lezen om zo snel de gezochte info te vinden. De doorsnee lezer apprecieert daarom korte teksten, niet langer dan twee schermen.

Maar Google houdt net van lange teksten. Webpagina’s met lange teksten scoren hoger in de zoekmachine. Wil je dus scoren op een bepaalde zoekterm, schrijf dan zeker een lange tekst van meer dan 6.000 tekens.

Hoe rijm je de behoefte van je lezer die korte teksten verkiest en Google die je beloont voor lange stukken? Deel je lange tekst op in stukken met veel tussentitels, korte paragrafen van maximaal zes regels, opsomminglijsten, tabellen en beelden. Plaats eventueel rechts van je pagina een inhoudstafel met links zodat je lezer meteen kan doorklikken naar de paragraaf die hem het meest interesseert. En ook nog mooi meegenomen: lange, diepgaande teksten worden meer geliket en gedeeld.

5. Beantwoord vragen in een blogpost

Je potentiële klanten die op zoek zijn naar een product of dienst die jij aanbiedt, tikken hun vraag gewoon in in Google. Creëer daarom content die een antwoord biedt op de zoekwoorden die zij ingeven. Hierdoor verschijnt jouw artikel met antwoord bovenaan de zoekresultatenlijst. Controleer hierbij welke oplossing je concurrenten aanbieden en zorg ervoor dat jouw tekst meer duidelijkheid of uitleg geeft.

6. Deel je content

Heb je een artikel of blogpost geschreven, wacht dan niet tot lezers je website bezoeken, maar deel je content op social media. Zo vergroot je de kans dat je tekst opvalt, gedeeld en geliket wordt. Deel dus je werk op relevante forums, blogs, nieuwsbrieven, Facebook, Twitter, LinkedIn,…

7. Verzorg je opmaak

Een professioneel ogende website of blog komt betrouwbaar over. Een verzorgde opmaak is dus heel belangrijk en dat geldt ook voor je artikels. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is dat je de tussentitels niet in het vet zet, maar in h1, h2 en h3-headings, want Google kijkt nog steeds naar die tags.

8. Optimaliseer afbeeldingen

In je CMS-systeem heb je vaak de mogelijkheid om bij afbeeldingen een alt-tekst te schrijven. Doe dat. Zoekmachines kunnen geen plaatjes zien, maar via de alt-tekst weten ze wel wat er op het beeld staat. En plaats eventueel ook nog een onderschrift toe voor meer duidelijkheid.

9. Anysurfer

AnySurfer promoot de toegankelijkheid van websites voor blinden, slechtzienden en andere personen met een handicap in België. Het is tevens de naam van een kwaliteitslabel dat toegekend wordt aan websites die toegankelijk zijn voor mensen met een functiebeperking. Op de website van Anysurfer lees je hoe je je eigen website toegankelijker kunt maken voor personen met een visuele beperking. En daar hoef je uiteindelijk niet veel voor te doen. Heel veel van hun suggesties vind je ook terug in de SEO-voorwaarden. Dat betekent dat als je website de Anysurfer-richtlijnen volgt, je website ook zeer duidelijk en gebruiksvriendelijk is voor alle mensen. En dat wordt beloond in Google!

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert

Eén reactie op dit bericht

  1. Om écht te scoren in zoekmachines ontbreekt volgens mij nog (minstens) 1 belangrijke tip: promoot je content.

    Als je veel moeite en tijd hebt gestopt in het schrijven van je artikel, dan moet je minstens evenveel moeite doen om het vindbaar te laten zijn in zoekmachines. Doe je dit niet, dan ga je nooit scoren!