"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Een onverwacht nieuwe speler in het bemiddelen van freelancers:… IKEA

Met de aankoop van freelancersplatform TaskRabbit mengt IKEA zich ineens zélf als partij in de gig-economy. Waarom doet de Zweedse woonfabriek dat?

In de categorie ‘bijzondere overnamenieuwtjes’ behoort deze waarschijnlijk wel tot de buitencategorie: IKEA koopt TaskRabbit.

TaskRabbit is een Silicon Valley-start-up in de zogeheten gig-economy, die freelancers linkt aan banen in de bouw- en verhuishoek; van klusjesmannen tot verhuizers. ‘De makkelijke manier om dingen rondom je huis gedaan te krijgen’, noemen ze dat zelf. Het bedrijf heeft zo’n 60 mensen in dienst, maar meer dan 60.000 mensen die via het platform onafhankelijk en zelfstandig hun diensten aanbieden. Noem het een concurrent van Werkspot, zo je wilt.

Opvallend om aantal redenen

De overname van het platform door IKEA is om een aantal redenen opvallend. Zo waren er voor TaskRabbit meerdere kapers op de kust, meldt ReCode, zoals ook Yelp, Google en IAC. Maar het zegt ook iets over de weg die de markt op beweegt. Het Zweedse woonwarenhuis wil graag zijn dienstverlening uitbreiden, met name online. De overname van het freelancersplatform past goed in die strategie. Klanten kunnen dan na aankoop van woonartikelen meteen een klusjesman erbij bestellen die de boel in elkaar draait.

Pilot partnership al geweest

In Engeland heeft IKEA daar al mee proefgedraaid via een pilot partnership. In de VS en op andere plekken heeft IKEA klanten op het bestaan van TaskRabbit gewezen. De huidige overname valt dan ook te zien als een logische stap, al is het dus wel opmerkelijk dat IKEA het nu ook strategisch belangrijk vindt om zélf zo’n platform in huis te hebben.

‘We zullen leren van de digitale expertise van TaskRabbit, terwijl we onze klanten nieuwe vormen bieden van flexibele en betaalbare dienstverlening.’

‘In een snel veranderende retailwereld proberen we altijd nieuwe en verbeterde producten en diensten aan te bieden om het leven van onze klanten een beetje makkelijker te maken’, reageert IKEA-ceo Jesper Brodin op de deal. ‘Het helpt ons daarbij om de on-demand sharing economy binnen te treden. We zullen leren van de digitale expertise van TaskRabbit, terwijl we onze klanten nieuwe vormen bieden van flexibele en betaalbare dienstverlening.’

Niet exclusief voor IKEA

De prijs van de deal is niet bekend gemaakt. TaskRabbit had bij de oprichting 9 jaar geleden zo’n 50 miljoen dollar aan funding opgehaald. Het platform, dat naar verluidt nu winstgevend is, zal binnen IKEA een onafhankelijke dochter blijven, met hetzelfde personeel, onder dezelfde leiding als nu. Ook zal het platform niet exclusief voor IKEA worden ingezet. Deals zoals het nu al heeft met Amazon kunnen worden voortgezet en uitgebouwd.

Redactie / Rédaction / Editors NextConomy Bekijk alle berichten van NextConomy