"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU
uurtarief verhogen

Uurtarief verhogen. Hoe doe je dat als freelancer op een slimme manier?

Vraag aan een freelancer hoeveel hij verdient en zijn antwoord zal zijn: “veel te weinig”. Daarom krijg je in dit artikel tips over hoe jij jouw tarief kunt verhogen.

Veel freelancers werken op basis van uurtje/factuurtje. Dit impliceert dat je tijd inruilt voor geld. In principe is hier niets mis mee, maar op deze manier bots je op een maximum wat je per dag, week of maand kunt verdienen.

Reken maar eens uit wat jouw maximum is: uurtarief * aantal uur dat je wilt werken. Een voorbeeld: 65 EUR * 8 uur = 520 EUR per dag. In dit voorbeeld is 520 EUR jouw maximumtarief per dag.

Maar veel freelancers hebben de grootste moeite om hun projecten of opdrachten mooi achter elkaar in te plannen. Dat is immers ook geen evidentie.

Wil je dus meer verdienen dan zal je meer uren moeten werken. Iets wat je vaak niet hebt als freelancer, omdat je meerdere rollen hebt te vervullen. Een alternatief is om je diensten niet langer op basis van uurtje/factuurtje aan te bieden, maar er een alomvattende dienst of product van te maken. Een simpeler alternatief is je uurtarief verhogen. Maar hoe doe je dat dan?

Hoe verhoog je jouw uurtarief?

Het verhogen van je uurtarief gebeurt in een aantal stappen.

  1. Weet wat je huidig uurtarief is en bepaal het nieuwe

Om je uurtarief te verhogen moet je in eerste instantie weten wat je uurtarief is. Iets wat elke freelancer heeft (ook al hanteer je geen uurtarief). Je berekent je uurtarief het beste op basis van het aantal uren dat je wilt werken in functie van de (vaste) kosten die je hebt. Een voorbeeld. Stel je wil 10.000 EUR per maand verdienen op basis van een 38-urige factureerbare week. Dan is je uurtarief 65 EUR. Wil je minder dan 38 uur werken of meer/minder dan 10.000 EUR per maand verdienen, dan zal je er een andere berekening op moeten nahouden. Je nieuwe tarief bepalen is eenvoudig als je weet wat je huidig tarief is.

  1. Beargumenteer je nieuwe tarief

Wanneer je anderen moet overtuigen om met jou in zee te gaan op basis van je nieuwe uurtarief, dan moet je geloven dat je het waard bent. Daarnaast moet aantoonbare redenen hebben waarom je jouw tarief verhoogt. Redenen om jouw waarde, en dus uurtarief, te verhogen zijn:

  • Je levert een betere service of product.
  • Je hebt een nieuwe opleiding gevolgd en/of geïnvesteerd in nieuwe kennis.
  • Er is meer vraag naar jou en/of je aanbod.
  • Je wilt een nieuw uurtarief testen.
  • Je wilt jezelf herpositioneren.
  • Je levert consequent meer dan je klant verwacht.
  • Je focust op die zaken waar je waarde toevoegt en wordt nog meer expert.
  • Je hebt testimonials bij grote/bekende opdrachtgevers verzameld.
  • Je weet wat het tarief is van andere freelancers.

Met de juiste argumentatie accepteren opdrachtgevers veel sneller je nieuwe tarief.

Tips bij het verhogen van jouw uurtarief

Tot slot nog een aantal tips bij het verhogen van jouw tarief.

  • Verhoog je uurtarief niet te vaak, want dan breng je klanten in verwarring of raak je ze kwijt.
  • Maar verhoog je uurtarief wel regelmatig, want anders ben je een dief van je eigen portemonnee. Een gouden regel is 1 keer per jaar.
  • Een manier om dit te doen is via een simpele e-mail die je naar jouw klanten verstuurt onder het mom van jaarlijkse indexatie.
  • Geef je opdrachtgevers altijd een goede argumentatie voor de verhoging.
  • Maak een echte berekening en probeer het natte vingerwerk te vermijden.
  • Onderhandel (niet) over je uurtarief, maar kondig je verhoging op tijd aan.
  • Vrees niet om je uurtarief te verhogen.
  • Als iemand met jouw wil samenwerken, dan moeten ze hiervoor betalen.
  • Experimenteer eens met waardebepaling achteraf.

Wat is jouw beste tip om het uurtarief te verhogen? Reageren kan hieronder. 

 

Hallo, ik ben Lodi en ik doe elke dag datgene wat ik het liefste doe. Als Digital Nomad reis ik de wereld over terwijl ik leuk werk doe. Zo help ik freelancers aan een nieuwe website en leer ik hen hoe zij zichzelf naar nieuwe klanten kunnen bloggen. Lees meer over mij. Bekijk alle berichten van Lodi Planting