"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU
gig economie

Hoe vind je opdrachten in de gig economie? 10 tips.

Een extra inkomen of zelf een nieuwe carrière: de gig economie biedt veel opportuniteiten. Maar hoe vind je als nieuwbakken zelfstandige opdrachten?

10 tips op een rij om aan de juiste gigs te komen:

Maak een lijst van al je vaardigheden.

Som alles op wat je doet of hebt gedaan in je laatste job. En lijst echt alles op. De gig economie wint aan populariteit omdat kleine KMO’s niet altijd het budget hebben om iemand vast in dienst te nemen. Maar zij hebben wel opdrachten die interessant zijn voor jou.

Door het internet kan je voor iedereen over de hele wereld werken. Zo kan een Chinees bedrijf jou contacteren om teksten in het Nederlands te schrijven voor de Belgische markt.

Inventariseer ook je hobby’s, vrijwilligerswerk of dingen die je voor andere mensen doet. Misschien zit hier een talent tussen waar je eerst niet aan dacht, maar waar bedrijven wel op zoek naar zijn zoals specifieke computervaardigheden, talen of sociale mediakennis.

Lanceer een website of blog

Je kan een blog of website opstarten waarbij je focust op wat jij interessant vindt. Schrijf je posts over specifieke onderwerpen, dan is de kans groot dat je de aandacht trekt van opdrachtgevers.

Geen zin of tijd om een blog te beheren? Dan kan je ook nog een website maken waarop je jezelf voorstelt. De website bevat veel meer informatie dan een doorsnee cv. Beschik je bijvoorbeeld over verschillende vaardigheden, spendeer dan één webpagina per talent. Zorg ervoor dat je op elke webpagina je contactgegevens vermeldt. Vooral je mailadres mag niet ontbreken.

Contacteer vorige werkgevers

Heb je graag gewerkt op je vorige job, maar moest je er weg door bijvoorbeeld financiële herstructurering? Dan is die werkgever misschien wel geïnteresseerd om je af en toe in te huren.

Schakel vrienden en familie in

Je vrienden en familie zijn de ideale bron om je in contact te brengen met iemand die op zoek is naar jouw vaardigheden. Contacteer daarom iedereen die je kent en vraag hen om je gegevens door te spelen aan derden. Doe dit via mail met als bijlage je cv. Je netwerk kan die gemakkelijk forwarden en jij bent zeker dat potentiële opdrachtgevers de juiste info over jou krijgen.

Focus op KMO’s

KMO’s hebben alle soorten opdrachten die moeten gebeuren, maar ze hebben vaak niet het budget of er is niet genoeg werk om iemand vast in dienst te nemen. Ze hebben iemand nodig met specifieke vaardigheden of tijdens een drukke periode.

Tijdelijk werken voor een KMO biedt tal van voordelen: de opdrachten zijn vaak vastomlijnd, ze zijn minder bureaucratisch en ze zijn flexibeler dan grote bedrijven.

Stuur e-mails

Wanneer de zaken minder goed verlopen, stel dan een e-mailcampagne op gericht naar potentiële opdrachtgevers. Met mailprogramma’s zoals Mailchimp kan je heel snel je doelgroep bereiken. Hoe ga je precies aan de slag?

  1. Stel een lijst op met de contactgegevens van alle potentiële opdrachtgevers.
  2. Maak een e-mailtemplate. Hou de toon van je mail informeel en persoonlijk. Net zoals je een vriend aanspreekt. Door je vriendelijke toon val je zeker op in de mailbox van je klanten.
  3. Hou je tekst kort. Eén A4 volstaat. En spreek de klant met zijn naam aan. Beschrijf wat je voor hem kan betekenen. En vraag of hij je wil contacteren bij interesse. Met je mail wil je in eerste instantie gewoon kennis maken met de hoop om later opdrachten te krijgen.

Overtuig opdrachtgevers met een indrukwekkend cv

Met een indrukwekkend cv en portfolio trek je gegarandeerd de aandacht van opdrachtgevers. Hoe pak je dat precies aan?

Zet je topproject in de kijker

Op welk projecten ben je het meest fier? En waarom precies? Plaats die centraal in je cv. Vermeld zeker geen projecten waarbij je je niet 100% goed voelt. Want als rekruteerders daar naar vragen, merken ze zo dat je bij die niet echt zeker bent van je werk.

Bewijs je de kracht van je werk met cijfers

Kreeg een banner die je maakte meer dan 5.000 kliks, werd je artikel 1.000 keer gedeeld of werd je webpagina meer dan 500 keer bezocht op één dag? Opdrachtgevers zijn steeds op zoek naar goed én efficiënt werk. Met je cijfers bewijs je meteen dat wat je doet, ook scoort.

Kies een kanaal dat werkt voor jou

Ga je netwerken? Maak dan opvallende visitekaartjes. Wil je inspelen op je marketing en sociale mediavaardigheden? Creëer dan een video. Ben je een webontwikkelaar? Bouw dan een prachtige website. De manier waarop je je werk toont is jouw kans om te bewijzen dat jij de beste bent.

Verzamel getuigenissen

Heb je een interessante opdracht met succes afgerond? Vraag dan aan de opdrachtgever of hij een getuigenis voor jou en over jou wil schrijven. Hierdoor leren andere klanten je werk en jezelf snel beter kennen.

Lees meer tips in het NextConomy dossier over Personal Branding 

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert