"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Hoe trekt jouw zaak de aandacht van de pers?

De aandacht trekken met je bedrijf is de meest belangrijke strategie voor succes. Maar een media- of reclamecampagne is vaak ontzettend duur. Maar het kan ook gratis. Met persaandacht.

Hier vind je enkele tips om persaandacht te trekken voor je zaak:

Ontmoet journalisten

Zoek uit welke journalisten schrijven over jouw sector. Volg hen op sociale media en ga het gesprek met hen aan rond een topic dat jullie beide interesseert. Journalisten zijn steeds op zoek naar goede verhalen en omdat jij middenin hun interessegebied zit, heb je vast wel een paar goede ideeën. Twee op drie journalisten geven toe dat een persoonlijke band helpt om een idee te pitchen.

Start een blog

Met je website trek je klanten, geen journalisten. Die zijn niet geïnteresseerd in je producten of diensten. Start daarom een blog en schrijf over trends binnen je sector. Wat ook enorm helpt is persoonlijkheid. Wie ben je, wat doe je en vooral waarom doe je het? Persoonlijke verhalen geven die extra touch aan je blogposts.

Vraag ook aan enkele mensen om een stukje te schrijven op jouw blog. Dat is een win-winsituatie voor beide partijen. De gastschrijver ontmoet jouw publiek en hij zal ook aan zijn achterban het stuk delen, waardoor je nieuwe bezoekers op je site krijgt.

Heb je een interessant stuk geschreven? Deel dat dan op Facebook, Twitter, LinkedIn of op een andere blog. Zo vergroot je de kans dat journalisten je stuk ook onder ogen krijgen en dat ze je contacteren voor een interview.

Breng nieuwswaarde

Journalisten zijn vooral op zoek naar nieuws. Help een goed doel in je buurt op een ludieke manier. Of verzamel data over een interessant item, want persmedewerkers zijn dol op cijfers.

Ander perspectief

Wanneer een directeur of een jonge starter een andere mening deelt, willen journalisten dit graag horen. Dus heb je een andere opinie over iets dat leeft binnen je sector: deel het!

Enkele tips voor persbericht

Journalisten ontvangen dagelijks gemiddeld 70 persberichten. De helft van de journalisten schrijft één artikel per dag. De kans dat hij jouw idee overneemt is dus heel klein.

  • Verstuur jouw idee zonder spellings- of grammaticafouten, want 85% van de journalisten gooit die onverbiddelijk in de prullenmand.
  • Vermijd vaktaal of leg jargon uit. Je mag van journalisten niet verwachten dat ze alles over jouw sector weten.
  • Beperk je tekst tot 200 woorden of 1 A4. Vermeld onderaan je contactgegevens.
Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert